Greva scenariştilor de la Hollywood s-a încheiat, în sfârşit, după 148 de zile. Contractul negociat include creşteri salariale, protecţie împotriva folosirii de către studiouri a inteligenţei artificiale, garanţii pentru compensaţii pentru streaming.
Liderii Sindicatului Scriitorilor din America au votat în unanimitate să autorizeze membrii săi să se întoarcă la muncă, în urma acordului provizoriu la care au ajuns negociatorii sindicatului şi studiourile şi serviciile de streaming de la Hollywood, punând capăt efectiv grevei de luni de zile care a paralizat industria, transmite CNN.
Acordul provizoriu, la care s-a ajuns la începutul acestei săptămâni, marchează un punct de cotitură pentru studiourile de film şi televiziune de la Hollywood, după ce atât WGA, cât şi SAG-AFTRA, sindicatul care îi reprezintă pe actori, au intrat în grevă în această vară pentru a lupta pentru salarii mai mari şi protecţii împotriva inteligenţei artificiale.
Salariul minim al majorităţii scenariștilor va creşte imediat cu 5%, cu încă 4% în mai 2024 şi cu încă 3,5% în mai 2025. Contribuţiile la fondul de sănătate vor creşte cu o jumătate de punct procentual, ajungând la 12% din câştigurile declarabile ale companiilor. Iar scenariștii care lucrează la acelaşi scenariu nu vor mai fi nevoiţi să împartă contribuţiile la pensie şi la sănătate.
Scenariștii s-au arătat deosebit de îngrijoraţi de creşterea streaming-ului, deoarece pierd din drepturile reziduale pe care emisiunile de televiziune tradiţionale le plăteau atunci când erau reluate.
Pentru marile proiecte de streaming, şi anume producţii de lung metraj cu un buget de cel puţin 30 de milioane de dolari, remuneraţia minimă a scriitorilor pentru o poveste va creşte cu 18%, ajungând la 100.000 de dolari.
Plăţile minime reziduale pentru producţiile de streaming cu buget mare vor creşte cu peste un sfert, iar alte remuneraţii reziduale pentru serviciile video la cerere vor aduce un bonus de 50% scriitorilor atunci când emisiunile sunt vizionate de o cincime din abonaţii americani, în primele trei luni de derulare a proiectului.
Aceasta înseamnă că scenariştii ar putea lua acasă mai mult de 9.000 de dolari pentru un episod de o jumătate de oră şi mai mult de 16.000 de dolari pentru un episod de o oră pentru producţiile cu buget mare de pe serviciile de top.