Compania suedeză de transport maritim Wallenius Marine a conceput o navă care va putea transporta 7.000 de mașini și de camioane folosindu-se doar de puterea vântului.
Oceanbird, un fel de navă cu pânze, însă de dimensiuni mult mai mari, ar urma să aibă cinci catarge înalte de câte 80 de metri și ar putea ajunge din Europa în Statele Unite în 12 zile, cu patru zile mai târziu decât o navă alimentată cu combustibil fosil, în timp ce ar emite cu 90 la sută mai puțin combustibil fosil decât aceasta.
Wallenius Marine lucrează împreună cu Institutul Regal de Tehnologie KTH al Suediei și cu institutul de cercetare SSPA la acest proiect, prin care se urmărește reducerea impactului asupra mediului al industriei transportului maritim, prin care sunt livrate majoritatea mărfurilor la nivel global. În 2018, de exemplu, aceasta a generat 937 de milioane de tone de CO2.
În loc de vele, cargobotul, aflat încă în stadiul de prototip, va avea un fel de aripi imense din oțel și din alte materiale, care se rotesc la 360 de grade, în funcție de direcția din care bate vântul. Aripile sunt telescopice, pentru ca nava să poată trece pe sub poduri și pentru a face față turbulențelor cauzate de vânturile puternice.
Complet extinse, ating o înălțime de 105 metri deasupra nivelului apei, în timp ce o nava cu pânze obișnuită nu depășește 35 de metri. Pentru situații de urgență și pentru a intra și ieși din porturi, nava va avea și un motor care va funcționa cu energie regenerabilă.
Reprezentanţii companiei spun că aceasta ar putea începe să primească comenzi din 2021, primul vas de acest gen putând fi livrat până la sfârșitul anului 2024.
C.S.