Acord UE: Camioanele și autobuzele noi cu motor diesel vor fi eliminate aproape complet până în 2040

Acord UE: Camioanele și autobuzele noi cu motor diesel vor fi eliminate aproape complet până în 2040
UE PENTRU TINE  • • • • • • • •
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER-UL SPOT
Afli tot ce s-a întâmplat important în UE
Încotro merge UE, ce probleme sunt și ce oportunități
Fonduri nerambursabile pe care ai putea să le accesezi
Îl primești în fiecare lună, în ultima zi a lunii
Mă abonez!

UE a obținut un acord politic privind standardele de emisii de CO2 pentru camioane și autobuze care echivalează cu eliminarea aproape completă a modelelor cu motor diesel până în 2040.

Parlamentul European și Consiliul UE au ajuns joi la un acord politic provizoriu de înăsprire a standardelor de emisii de CO2 pentru noile vehicule grele care vor intra pe piața UE din 2030.

Această înțelegere se adaugă unui acord similar privind interzicerea de facto a mașinilor și furgonetelor cu motor cu ardere internă, ale căror emisii de CO2 trebuie să fie zero din 2035, relatează Euronews.

ADVERTISING

Noile reglementări vor stabili obiective ambițioase privind reducerea emisiilor de CO2 pentru trei praguri anuale - 2030, 2035 și 2040.

Cele mai multe vehicule grele noi vor fi supuse înăspririi treptate a standardelor de CO2. Până la sfârșitul acestui deceniu emisiile vor trebui reduse cu 45% sub media actuală, iar până în 2035 reducerea va fi de 65%.

Media emisiilor de dioxid de carbon generate de camioanele și autocarele vândute în Uniunea Europeană trebuie să fie cu 90% sub nivelurile actuale până în 2040, în timp ce autobuzele urbane vor trebui să ajungă la emisii zero cu cinci ani înainte de acest termen.

ADVERTISING

Pentru autobuzele urbane noi va exista un obiectiv intermediar, de 90% până în 2030, iar până în 2035 toate autobuzele urbane noi vor trebui să aibă emisii zero, însă în cazul celor care fac legătura între localități vor exista reglementări mai puțin stricte.

În ciuda diverselor excepții – de exemplu, regulile nu se vor aplica și camioanelor de gunoi până în 2035 - acordul a fost salutat de grupurile care militează pentru decarbonizarea transportului rutier, singurul sector important în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în loc să scadă în ultimele decenii. Creșterea este de aproximativ o cincime față de 1990, iar în prezent transportul rutier generează un sfert din toată producția de CO2 din UE.

ADVERTISING

Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA), care reprezintă producătorii de automobile de pe continent, a reacționat, arătând că standardele stabilite de UE sunt cele mai stricte din lume, iar calendarul de implementare este „extrem de provocator în absența condițiilor vitale de sprijin".

„Infrastructura de încărcare electrică și reumplere cu hidrogen, scheme complete de taxare a emisiilor de carbon și măsuri de sprijin semnificative pentru ca operatorii de transport să investească rapid: acestea sunt ingredientele cheie pentru decarbonizarea rapidă a sectorului transporturilor grele, pe lângă vehiculele cu emisii zero", a transmis Sigrid de Vries, directorul ACEA, într-un comunicat.

Textul legislativ cu caracter provizoriu mediat de Comisie urmează să fie supus aprobării oficiale de către Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇