Reclame fără vedete la jocurile de noroc: CNA încă nu are definiția pentru "persoane cu notorietate"

Reclame fără vedete la jocurile de noroc: CNA încă nu are definiția pentru "persoane cu notorietate"
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Vedetele, sportivii și influencerii nu vor mai putea promova jocurile de noroc, de luni 6 octombrie, conform Codului Audiovizual. Însă cu câteva zile înainte de intrarea în vigoare, detaliile acestei reglementări încă nu sunt stabilite.

Decizia Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) a fost adoptată în luna iulie, când a fost contestată de mai multe case de pariuri, inclusiv de Federația Română de Fotbal. Textul interzice oricărei „personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri” să apară în reclame la păcănele.

CNA a transmis în august către Monitorul Oficial noul Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual. Documentul vizează atât clarificarea obligațiilor radiodifuzorilor, cât și întărirea protecției publicului, inclusiv în cadrul serviciilor media la cerere.

Ce aduce nou Codul

  • Reglementează pentru prima dată conținutul online (video-on-demand, platforme video etc.) în mod similar cu televiziunea și radioul.
  • A fost rezultatul unei consultări publice extinse (75 de entități participante).
  • Adoptat după o ședință-maraton de 11 ore în 25 iunie.

Prevederi cheie

  • Este interzisă apariția personalităților publice în reclamele pentru jocuri de noroc.
  • Publicitatea înșelătoare la suplimente și dispozitive medicale, în special de la farmacii, va fi interzisă.
  • Cerințe clare privind autoreglementarea, accesibilitatea, protejarea demnității umane și dreptul la replică.
  • Calupuri publicitare care vor include mesaje educative și sociale (sănătate, prevenirea dependențelor etc.).
  • Accesibilizare pentru persoane cu dizabilități: de la 10% în 2025 la minimum 35% în 2028.

Perioada de tranziție

Codul intră în vigoare în 30 de zile de la publicarea în MOf. Însă prevederile privind reclamele la jocuri de noroc și suplimente se vor aplica începând cu 90 de zile de la publicare. Adică de luni, 6 octombrie. În cazul încălcării prevederilor, CNA poate sancționa televiziunile cu amendă de până la 50.000 de lei.

Lipsește o definiție

Problema este că decizia CNA nu definește clar termenul de "personalitate a vieții publice" sau persoane cu "notorietate" în media.

Mircea Toma, membru în Consiliul Național al Audiovizualului, a declarat pentru HotNews că urmează să se stabilească o definiție concretă și că vor fi stabilite "praguri" pentru utilizatorii cu notorietate de pe rețelele de socializare.

"Am avut dezbateri între noi încercând să vedem care ar fi cea mai bună definiție pentru «notorietate». Și am evitat să formulăm o definiție de teama faptului că ne-am restrânge aria de intervenție", a spus Mircea Toma pentru sursa citată.

În același timp, Toma susține că CNA va găsi argumente prin care să demonstreze că o persoană este suficient de cunoscută cât să intre sub incidența legii, fie că e vorba despre influenceri, artiști sau sportivi: "Putem valida calitatea de notorietate prin măsurarea ad-hoc a fiecărui caz în parte", a arătat el.

Definiția este încă "în șantier"

Potrivit membrului CNA, nu există încă o definiție clară asupra "notorietății" întrucât era important ca noul cod audiovizual să fie publicat mai rapid. "Acum definim ceea ce înseamnă prag de audiență pentru a considera o entitate ca fiind de interes public, deci implicit cu notorietate importantă. Și atunci, după ce se votează această nouă decizie, vom avea repere cuantificabile: 2.000, 3.000, 5.000. Acolo va exista un prag definit de la care noi considerăm că este semnificativă vizibilitatea". "Este în șantier", a adăugat el.

Întrebat dacă o persoană urmărită de 2.000 de oameni pe rețelele de socializare poate să aibă notorietate în mediul online, Mircea Toma a explicat că urmează să fie stabilit un prag al numărului de vizualizări sau urmăritori generat de persoana respectivă, pentru a verifica dacă intră sau nu sub incidența legii.

Pe lângă aceste praguri, aflate încă în discuție, CNA le va impune creatorilor de conținut care promovează jocuri de noroc pe social media să aplice restricții de vârstă pentru minori la astfel de postări.

Mircea Toma s-a arătat încrezător că vor fi aplicate amenzi în baza noilor prevederi referitoare la promovarea jocurilor de noroc. "Abia aștept să văd pe cineva că încalcă această lege și că ne oferă prilejul să creem jurisprudență și în România din punctul ăsta de vedere", spune cu încredere Mircea Toma.

Cine ar trebui sancționat

Înainte ca noua reglementare să intre în vigoare, reprezentantul jucătorilor în Consiliul Consultativ al ONJN, Stelian Caramitru, tatăl unui tânăr care s-a luptat ani de zile cu dependența de jocuri de noroc, și-a exprimat reticența privind efectul asupra celor care intră în sălile de jocuri.

"Nu ține de accesul la sălile de jocuri sau la jocurile online. Problema se pune că măsura luată de CNA are logică, numai că eu nu cred că va avea efecte pentru că deja industria se întreabă ce înseamnă influenceri, ce înseamnă persoană publică, că nu e definită prin lege, că nu e definită prin acea decizie a CNA-ului. Deci firmele care fac contracte cu operatorii, aceia ar trebui, după părerea mea, sancționați. Nu influencerii", a declarat Caramitru pentru HotNews.

Ce vor face operatorii de jocuri de noroc

Două case de pariuri, StanleyBet și MozzartBet, au declarat pentru sursa citată că vor respecta decizia CNA și nu vor mai colabora cu personalități publice. Nici reprezentanții acestora nu au o definiție mai clară a ceea ce înseamnă "persoană cu notorietate".

"Din ce întâlniri am avut și noi și ce opinii am avut de la avocații noștri, toată lumea poate fi interpretată ca fiind persoană publică, chiar dacă nu face niciun efort în acest sens. Au fost câteva spețe de la Uniunea Europeană care au constatat că oricine poate fi persoană publică, prin natura funcției sau expunerii dorite sau nedorite în media", a explicat Florin Popa, reprezentant al MozzartBet.

"Noi o vom interpreta cât mai strict. Nu ne vom risca cu nimic, vom respecta decizia și vom apela la grafică digitală și nu la orice fel de persoană. Nu vom mai colabora cu persoane publice", a spus Silviana Suteu, reprezentantă a StanleyBet.

În ce privește noua strategie de publicitate, ambii operatori au spus că se vor baza mai mult pe grafica digitală și elemente din jocuri, specifice pariurilor sportive.

Întrebați ce se întâmplă cu reclamele care există pe internet și în care apar influenceri, cei doi reprezentanți au spus că vor încerca să le elimine "pe toate, câte putem".


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇