Numărul persoanelor care au un interes ridicat pentru știri a scăzut cu aproximativ un sfert în ultimii șase ani la nivel global. Oamenii se feresc de știri, în special de cele despre războiul din Ucraina și despre creșterea costului vieții, pentru a-și păstra echilibrul psihic.
Peste o treime din populația mondială (36%) evită câteodată sau deseori știrile, arată un raport al Institutului Reuters din cadrul Universității Oxford. Doar 48% din oamenii din întreaga lume sunt foarte sau extrem de interesați de știri, în scădere față de 63% în 2017, relatează BBC.
Potrivit Digital News Report 2023, există dovezi că publicul continuă să evite în mod activ relatările importante despre războiul din Ucraina și despre creșterea costului vieții pentru a se îndepărta de știrile demoralizante și a-și proteja echilibrul psihic.
Raportul concluzionează, totodată, că televiziunea și presa scrisă își continuă declinul, în timp ce cititorii online accesează știri mai rar decât în trecut și devin mai puțin interesați.
Patru din zece persoane (40%) spun că au încredere în știri în cea mai mare parte a timpului, cu două procente mai puțin față de anul trecut.
Peste jumătate (56%) din cei intervievați sunt preocupați de departajarea știrilor reale de fake news, cu două procente mai mult față de 2022.
Raportul a fost întocmit pe baza unui sondaj online efectuat pe aproximativ 94.000 de adulți, realizat în 46 de țări.
TikTok crește peste tot
Facebook rămâne cea mai importantă platformă de socializare folosită pe plan mondial pentru știri, dar își continuă declinul. Accesările săptămânale pentru știri au scăzut de la 42 la 28% în ultimii șapte ani.
Au crescut, în schimb, TikTok (6%) și Instagram (14%).
România e pe primul loc în Europa la folosirea TikTok pentru a citi știri:
Folosirea TikTok pentru știri este de 12% în Bulgaria, 11% în Polonia, 9% în Ungaria.
TikTok este folosit pentru informare îndeosebi de către tineri. Una din cinci persoane (20%) din persoanele de 18-24 de ani citește știri pe TikTok, cu 15% mai mult decât în 2022. Aceștia acordă, însă, mai multă atenție celebrităților și influencerilor decât jurnaliștilor.
TikTok este platforma de socializare cu cea mai mare creștere ca sursă de știri.
În ansamblu, like-rile, distribuirile și comentariile la știrile postate pe toate rețelele de socializare sunt în scădere. Un motiv este creșterea sentimentului că discuțiile online pe aceste platforme precum Facebook și Twitter au devenit tot mai toxice.
Situația în România
Populație: 19 milioane de locuitori
Acces la Internet: 78%
32% din români au încredere în știri, comparativ cu 33% în 2022 și 39% în 2017.
Încrederea în știri pe categorii de vârstă:
- 18-24 ani - 22%
- 25-34 ani - 27%
- 35-44 ani - 32%
- 45-54 ani - 30%
- peste 55 ani - 35%
41% din români evită câteodată sau deseori știrile. Mai exact, 45% dintre femei şi 37% dintre bărbați.
15% din cititorii din țara noastră plătesc pentru știrile online, față de 16% în 2022.
Mediile de informare preferate:
- online, incluzând rețelele de socializare - 70% (86% în 2022, 88% în 2017)
- televiziune - 61% (74% în 2022, 84% în 2017)
- rețelele de socializare luate separat - 47% (63% în 2022, 65% în 2017)
- print - 10% (15% în 2022, 22% în 2017)
Cele mai populare rețele de socializare folosite pentru informare:
- Facebook - 55% (63% în 2022)
- YouTube - 34% (36%)
- WhatsApp - 24% (31%)
- Facebook Messenger - 16% (20%)
- TikTok - 16% (14%)
- Instagram - 13% (10%)
29% din români distribuie știri pe rețelele de socializare, prin SMS sau email, în comparație cu 39% în 2022.
T.D.