Industria de software din România, îngrijorată de taxa digitală anunțată de Comisia Europeană: Va acționa ca o frână asupra inovării

Industria de software din România, îngrijorată de taxa digitală anunțată de Comisia Europeană: Va acționa ca o frână asupra inovării
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Reprezentanții industriei de software din România se arată îngrijorați de anunțul Comisiei Europene că va instaura o nouă taxă digitală, menită să achite cele 50 miliarde de euro împrumutate de statele UE pentru un fond de redresare post-pandemie.

Potrivit Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), o astfel de taxă ar trebui să vizeze crearea unor condiții de concurență echitabilă între diferitele companii care activează pe piața europeană, dar, în varianta actuală, dezavantajează companiile europene.

”Comunicarea Comisiei Europene, potrivit căreia vor fi vizate sute de companii, marea lor majoritate europene, indică faptul că această măsură va dezavantaja companiile europene în raport cu companii din state terțe sau alte industrii.

Menționăm că marea majoritate a companiilor românești și europene au un model de afaceri local, în sensul în care profiturile și veniturile sunt deja impozitate în piața în care au fost realizate.

ADVERTISING

În acest context, introducerea unei noi taxe ar însemna o povară suplimentară pentru aceste companii și ar putea distorsiona competiția.

Prin urmare, considerăm că eforturile ar trebui îndreptate spre mai buna colectare a taxelor și impozitelor existente, nu pe impunerea unora noi, iar orice taxă nouă ar trebui să aibă ca obiectiv reducerea dezechilibrelor dintre companiile locale și cele din afara Uniunii Europene, și nu adâncirea lor”, se arată în documentul ANIS. 

Economiile naționale riscă să fie afectate

Introducerea unei noi taxe în sarcina companiilor care deja plătesc taxe și impozite la nivel local ar distorsiona puternic piața, cu efecte nefaste pentru economiile naționale, spun reprezentanții industriei.

”Mai mult, având în vedere acordul la care s-a ajuns în cadrul Organizației pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) este posibil ca unele companii să fie taxate dublu”, spun ei.

ADVERTISING

Potrivit specialiștilor ANIS, sistemul de taxare ar trebui să fie unul cât mai simplu și să invite contribuabilii la conformare voluntară.

Digitalizarea riscă să devină o povară fiscală

ANIS susține că efectele unei taxe digitale, așa cum acestea reies din anunțul Comisiei Europene, vor fi contrare intențiilor asumate de Comisia Europeană cu privire la viitorul digital al Europei, în sensul în care vor acționa ca o frână asupra inovării și digitalizării.

”Digitalizarea economiei este un proces de transformare care afectează toate întreprinderile și sectoarele, iar în viitorul apropiat tot mai multe companii își vor digitaliza, într-o măsură mai mică sau mai mare, operațiunile.

Instituirea unei taxe care să vizeze în mod discriminatoriu doar companiile digitale, în contextul în care multe companii cu afaceri tradiționale au devenit digitale în urma adoptării tehnologiei pentru a eficientiza procesele, va face ca procesul transformării digitale să fie frânat, deoarece ar însemna pentru acele companii instituirea unor noi poveri fiscale”, spun reprezentanții industriei de software. 

ADVERTISING

Propunerea românilor

Companiile ar trebui să plătească taxe local, acolo unde își desfășoară operațiunile și unde sunt utilizatorii și clienții lor, susține Asociația.

”Considerăm că acesta ar trebui să fie principiul care să stea la baza introducerii unei noi taxe, și nu unul discriminatoriu și arbitrar, respectiv dacă o companie este digitală sau nu.

Toate companiile ar trebui să fie tratate egal, indiferent dacă serviciile sau produsele lor sunt furnizate sau nu prin mijloace digitale”, insistă ANIS.

Ideea că doar afacerile digitale s-au dezvoltat în pandemie e greșită

Nu în ultimul rând, introducerea unei taxe digitale pornind de la ideea că doar afacerile digitale s-au dezvoltat în timpul pandemiei, și astfel ar trebui să suporte în mai mare măsură costurile asociate cu aceasta, este una extrem de periculoasă și care nu ia în considerare realitatea, spun specialiștii.

Există și afaceri tradiționale care și-au crescut cifra de afaceri și profiturile în timpul pandemiei, la fel cum există companii digitale care au avut de pierdut.

”Astfel, revenim la ideea că nu tipul companiei, dacă este digitală sau tradițională, ar trebui taxat, ci faptul dacă aceasta plătește impozite și taxe acolo unde își realizează veniturile”, reiterează ei.

Baza de impozitare ar trebui să fie profitul, nu veniturile

În final, specialiștii ANIS menționează că noile măsuri fiscale ce vizează abordarea provocărilor ce decurg din digitalizarea economiei ar trebui să aibă în vizor ca bază de impozitare profitul și nu veniturile.

Utilizarea veniturilor nu recunoaște investițiile semnificative care sunt adesea făcute pentru a dezvolta o afacere și faptul că multe companii digitale nu au obținut încă profit.

Acest lucru este deosebit de relevant pentru companiile digitale noi care investesc în inovație.

"Majoritatea întreprinderilor, mici și mari, necesită ani pentru a-și recupera costurile de cercetare și dezvoltare și pentru a deveni profitabile (dacă nu eșuează înainte de a ajunge la acest punct – potrivit estimărilor, aproximativ 90% dintre start-up-uri eșuează și doar 40% obțin vreodată profit).

Impozitarea întreprinderilor care nu sunt încă profitabile va crește costurile inovației și digitalizării și va împiedica inovarea”, insistă ANIS.

”Mizăm pe sprijinul României, în calitate de stat membru, în negocierile pe acest subiect prioritar pentru economia românească, având în vedere că, potrivit unui studiu recent derulat de EY România, contribuția economiei digitale la formarea PIB este estimată la 8,6% la nivelul anului 2019. Aportul său poate ajunge până la 16%, dacă avem în vedere digitalizarea din sectoare precum agricultură sau sectorul public”, încheie documentul.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇