Criza bagajelor rătăcite a cuprins întreaga lume, pe fondul creșterii numărului de călătorii și al deficitului de personal cu care se confruntă aeroporturile și companiile aeriene.
În aprilie, companiile aeriene americane au pierdut, cel puțin temporar, aproape șase bagaje din 1.000. Datele exacte din acest an la nivel mondial nu sunt încă disponibile, însă cert este că multe servicii de operare a bagajelor spun că nu mai fac față cererii, care aproape s-a triplat de la o lună la alta.
Compania Emirates a transmis marți că sectorul aerian se confruntă cu un „airmageddon" și a acuzat de incompetență conducerea aeroportului londonez Heathrow, după ce aceasta a limitat numărul zilnic de pasageri și a îndemnat companiile aeriene să nu mai vândă fără restricții bilete de avion. Astfel de „cimitire ale bagajelor pierdute" au apărut și în aeroporturile din New York, Washington DC, Dublin, Amsterdam și alte metropole, relatează The Guardian.
Dacă bagajul nu a ajuns la destinație, există câțiva pași pe care trebuie să-i parcurgi pentru a-l recupera și poți primi și despăgubiri.
Companiile aeriene și cele de asigurări pot plăti pentru cheltuielile impuse de pierderea bagajului, dar este esențial să iei deciziile corecte, arată aplicația TripIt.
Cum procedezi dacă ți s-a pierdut bagajul:
- Contactează compania aeriană. Nu pleca din aeroport fără să discuți cu un reprezentant sau cu un angajat de la biroul de check-in. Sună compania dacă nu găsești un reprezentant. Dacă este disponibil, completează un formular de reclamație cât timp ești în aeroport.
- Sună la numărul special pentru bagaje. Compania aeriană ar trebui să ofere un număr gratuit la care să suni pentru a primi informații noi despre bagajul pierdut. Intră și pe site-ul companiei pentru a citi regulile care se aplică în astfel de situații.
- Alege opțiunea de livrare acasă sau unde te cazezi. Lasă datele de contact companiei aeriene pentru a te găsi când apar noutăți. Cele mai multe companii livrează bagajele la domiciliu sau la hotel după ce acestea apar. Dacă angajatul de la aeroport nu menționează această opțiune, întreabă-l înainte de a părăsi aeroportul.
- Solicită rambursarea taxei de bagaj. Unele companii restituie aceste taxe dacă bagajele întârzie cel puțin 12 ore după depunerea cererii. Anunță compania imediat după aterizare, pentru ca timpul să curgă în favoarea ta.
- Cere despăgubiri după 24 de ore. Va trebui să prezinți numărul de referință al cazului primit de la compania aeriană când ai prezentat formularul de reclamații. Bagajele se consideră pierdute la 21 de zile după data la care fi trebuit să ajungă – sau mai devreme, dacă compania aeriană admite că sunt pierdute, potrivit AirHelp.
- Păstrează bonurile fiscale. Cele mai multe companii acordă o compensație pentru cheltuielile impuse de pierderea bagajelor, rambursând, de regulă, până la 50 de dolari pe zi (pentru maximum cinci zile) pentru cheltuieli rezonabile provocate de pierderea sau întârzierea bagajului. Aceste cheltuieli includ haine, obiecte de igienă personală și un cablu de alimentare a telefonului. Cumpără lucruri pe care le-ai folosi în locul celor din bagajul pierdut, ca să ai mai multe șanse să ți se aprobe cererea și păstrează bonurile fiscale.
- Folosește asigurarea. Dacă ai încheiat o asigurare de călătorie, acum e momentul să beneficiezi de această opțiune. Totuși, mai întâi trebuie să vezi ce compensație oferă compania aeriană, întrucât orice asigurare este secundară.
- E bine să ai o fotografie a bagajului. Dacă ai pozat valiza când ai terminat de împachetat, vei avea o dovadă în plus pentru a-ți susține cererea de despăgubire.