Casa Albă, prin intermediul unei companii externe de organizare de evenimente numită Harbinger, caută firme care să sponsorizeze celebra „Cursă cu ouă” sau „Vânătoarea Ouălor de Paște” din acest an.
Această inițiativă a stârnit îngrijorări majore din partea experților în etică și a fost primită cu surprindere de foști oficiali ai Casei Albe din ambele tabere politice.
Ofertele de sponsorizare variază între 75.000 și 200.000 de dolari, în schimbul oportunităților de expunere a brandului și a siglei, conform unui document de nouă pagini trimis potențialilor sponsori și obținut de CNN.
Evenimentul Vânătorii de Ouă, inițiat în timpul administrației Rutherford B. Hayes în 1878, a fost finanțat în mod tradițional din surse private, fără bani publici, în principal prin intermediul American Egg Board, care furnizează și zeci de mii de ouă pentru această ocazie. Toate fondurile strânse de Harbinger vor fi direcționate către Asociația Istorică a Casei Albe.
Cu toate acestea, apelul la sponsorizări marchează o schimbare fără precedent, permițând brandurilor private să fie vizibile în incinta Casei Albe, ceea ce contravine unor reglementări de lungă durată care interzic utilizarea funcției publice în scopuri private.
„Este o afacere. Nu mai este vânătoarea de ouă de pe vremea bunicii, când oamenii stăteau la coadă, intrau, rostogoleau un ou, primeau un mic cadou și plecau,” a declarat un fost oficial implicat în organizarea evenimentului, care, în ultimii ani, a costat sute de mii de dolari.
Ce beneficii au sponsorii
Documentul de prezentare a sponsorizării include siglele Casei Albe și Harbinger, care a organizat evenimentul și în primul mandat al președintelui Donald Trump. În schimbul sponsorizării, companiile pot beneficia de vizibilitate națională și includere în comunicările oficiale.
În plus, sponsorii pot obține drepturi de denumire pentru anumite zone ale evenimentului, sigle pe materialele de promovare, suveniruri personalizate și chiar acces la un brunch exclusivist găzduit de Prima Doamnă în interiorul Casei Albe.
Richard Painter, fost consilier juridic la Casa Albă în timpul președinției lui George W. Bush, a declarat că acest tip de inițiativă „nu ar fi trecut niciodată de biroul juridic.”
Nu este pentru prima dată când administrația Trump a sfidat normele tradiționale ale Casei Albe. Recent, președintele a organizat un eveniment pe peluza de sud pentru a promova automobile Tesla, în prezența lui Elon Musk. De asemenea, în 2020, o parte din Convenția Națională Republicană a avut loc pe terenul Casei Albe.
Unde se duc banii obținuți
Harbinger este o companie fondată în 2013 de foști membri ai echipei de campanie a lui Mitt Romney și a organizat evenimente de mare amploare, inclusiv vizita papei Francisc în SUA în 2015.
O sursă familiarizată cu organizarea evenimentului a precizat că orice fonduri suplimentare colectate vor fi utilizate pentru alte evenimente similare, precum festivitățile de Halloween și Ziua Independenței. În prezent, un sponsor a fost confirmat pentru evenimentul programat pe 21 aprilie, iar alte negocieri sunt în desfășurare.
Casa Albă, biroul Primei Doamne, Harbinger, Serviciul Parcurilor Naționale și Fundația Națională a Parcurilor nu au oferit comentarii pentru CNN.
Sursă de tensiuni în trecut
În trecut, restricțiile juridice ale Casei Albe au limitat prezența brandurilor la eveniment. Spre exemplu, au existat discuții tensionate cu Coca-Cola pentru că firma dorea să folosească frigidere branduite cu logo-ul său pentru a furniza apă Dasani participanților.
Donald Sherman, director executiv al organizației Citizens for Responsibility and Ethics in Washington (CREW), a declarat că nu a mai văzut niciodată o solicitare explicită de sponsorizare de acest tip din partea Casei Albe.
„Înțeleg că există sponsori corporativi pentru Vânătoarea de Ouă de Paște. Ceea ce nu am mai văzut până acum este această solicitare directă și utilizarea autorității Casei Albe pentru a atrage sponsorizări din partea firmelor.”, a declarat Sherman pentru CNN.
Evenimentele anterioare de Vânătoare de Ouă au fost o sursă de tensiune între organizatori și Biroul Consilierului Casei Albe. De-a lungul mai multor administrații, Coca-Cola a fost informată că miile de sticle de apă Dasani donate pentru eveniment nu puteau fi servite în frigidere branduite cu sigla companiei, din cauza restricțiilor impuse de avocații Casei Albe privind promovarea mărcilor.