Personal rus care are legături cu armata și serviciile de securitate din Rusia a spionat în apele europene în timp ce lucra sub acoperire la bordul navelor care transportau petrol rusesc, susțin surse de informații occidentale și ucrainene.
De la invadarea Ucrainei din 2022, Moscova a creat o așa-numită flotă fantomă, formată din sute de petroliere. Aceste nave transportă petrol rusesc din porturile sale de la Marea Baltică și Marea Neagră, în ciuda sancțiunilor occidentale, aducând Kremlinului sute de milioane de dolari în fiecare an.
În ultimele luni, unele dintre aceste nave - adesea înregistrate în alte țări - au primit noi membri ai echipajului cu puțin timp înainte de plecarea din port, potrivit serviciilor de informații ucrainene.
Adăugarea unor ruși cu experiență în domeniul securității în echipajele flotei fantomă provoacă neliniște în capitalele europene și ilustrează cât de îndrăznețe au devenit tacticile Kremlinului, relatează CNN.
Singurii ruși de la bord pozează obiective strategice
Surse din serviciile de informații au declarat că mai mulți dintre acești bărbați sunt angajați de o companie rusească, Moran Security. Unii dintre ei sunt mercenari care au lucrat anterior pentru contractori militari privați ai Rusiei, cum ar fi Grupul Wagner.
Moran este o firmă de securitate privată cu legături cu armata și serviciile de informații ruse, au declarat surse de informații occidentale. Compania a fost sancționată de Trezoreria SUA în 2024 pentru furnizarea de "servicii de securitate armată" companiilor de stat rusești.
Angajați ai Moran au fost plasați pe mai multe petroliere din flota fantomă a Rusiei și sunt adesea singurii ruși la bord, potrivit surselor de informații ucrainene, cât și celor occidentale.
Ucrainenii au observat introducerea acestor ruși la bordul flotei fantomă în urmă cu aproximativ șase luni.
O sursă din serviciile occidentale de informații a spus că personalul Moran a făcut fotografii ale instalațiilor militare europene de pe una dintre navele flotei fantomă a Rusiei.
Rușii aflați la bord au, de asemenea, sarcina de a-i supraveghea pe căpitanii navelor, întrucât cei mai mulți nu sunt cetățeni ruși, a spus Oleksandr Stakhnevici, de la Serviciul de Informații Externe al Ucrainei.
Oficialii din domeniul securității spun că plasarea unor oameni înarmați cu experiență militară pe aceste nave este încă un instrument din arsenalul de tehnici de război hibrid ale Kremlinului, concepute pentru a provoca probleme în Europa. Surse din serviciile de informații au declarat, de asemenea, pentru CNN că acești indivizi s-au angajat în acte de sabotaj, dar nu au oferit detalii suplimentare.
"Toată lumea care are măcar o mică idee știe că acești tipi primesc ordine de la statul rus, dar este greu de dovedit", a declarat pentru CNN Jacob Kaarsbo, un fost oficial danez din serviciile de informații.
Acoperirea perfectă pentru spioni
Una din navele pe care au fost detașați spioni ruși este petrolierul Boracay, care și-a schimbat numele și este înregistrat oficial frecvent în ultimii trei ani.
Pe 20 septembrie, doi bărbați ruși au urcat la bord în portul Primorsk de la Marea Baltică, lângă Sankt Petersburg, conform înregistrărilor obținute de CNN. Imaginile din satelit și datele de urmărire a navelor au arătat nava în port la această dată.
Bărbații nu erau marinari, ci apăreau pe lista echipajului ca tehnicieni. Erau singurii ruși aflați la bordul navei, care avea în rest cetățeni din China, Myanmar și Bangladesh, conform listei.
Serviciile de informații externe ucrainene i-au identificat pe cei doi bărbați, iar CNN a confirmat numele lor cu surse occidentale. Unul dintre ei este un fost ofițer de poliție care a lucrat anterior pentru compania militară privată rusă Wagner, potrivit unei surse de informații occidentale. Niciunul nu are un profil online vizibil, iar activitățile lor la bordul navei Boracay sunt neclare.
În timpul unei alte călătorii efectuate de Boracay în iulie, la bord s-a aflat un bărbat care a lucrat în regimentul special de poliție al Ministerului de Interne al Rusiei, iar altul avea ca adresă înregistrată Ministerul Apărării rus, potrivit serviciilor de informații externe ucrainene.
"Omuleții" ciudați au mai multă putere decât căpitanul navei
Multe nave ale flotei fantomă trec prin Marea Baltică, un punct cheie de blocaj maritim la granița cu mai multe state NATO, inclusiv Danemarca și Suedia, ale căror autorități acordă o atenție deosebită navelor.
Piloții maritimi danezi, care se îmbarcă pe petroliere pentru a le ajuta să navigheze prin strâmtori, spun că există frecvent la bord bărbați ruși care par foarte responsabili și sunt ostili față de inspectori.
"Am văzut personal cel puțin două nave ale flotei fantomă al căror echipaj este format în mare parte din non-ruși, dar dintr-o dată vezi unul sau doi ruși ca parte a listei", a spus Bjarne Caesar Skinnerup, unul dintre cei mai experimentați ofițeri de la serviciul de pilotări de stat al Danemarcei, DanPilot.
Uneori, aceștia poartă o uniformă de camuflaj a Marinei Ruse. "La bord, se pare că ei conduc nava - au mai multă putere chiar și decât căpitanul", a declarat Skinnerup pentru CNN.
În iulie, DanPilot a trimis un e-mail autorității daneze de gestionare a situațiilor de urgență, în care a precizat: "Există tot mai multe rapoarte despre nave care au câțiva membri suplimentari ai echipajului, probabil ruși, care poartă uniforme militare și sunt foarte activi în fotografierea, printre altele, a zonelor podurilor."
Un purtător de cuvânt al gărzii de coastă suedeze a spus că a văzut anterior bărbați la bordul navelor flotei din umbră care nu păreau să aparțină unei nave comerciale. Iar un comandant superior al marinei suedeze, Ewa Skoog Haslum, a declarat anul trecut că unele petroliere cu legături cu Rusia din Marea Baltică aveau "antene și catarge care de obicei nu aparțin" navelor comerciale.
Coincidența suspectă din Danemarca
Nava Boracay a ieșit în evidență în septembrie, în timp ce transporta o încărcătură de petrol rusesc în India. La două zile după ce a plecat din Primorsk, pe 22 septembrie, nava se afla în largul coastei Danemarcei exact când mai multe drone au perturbat traficul pe aeroportul din Copenhaga. Alte drone au zburat în apropierea bazelor militare daneze.
La acea vreme, poliția din Copenhaga a declarat că investighează dacă navele din zonă au lansat dronele, dar nu a vrut să numească care dintre ele.
"Coincidența dintre incident și prezența navei în zonă poate fi considerată suspectă", a spus o sursă din serviciile occidentale de informații.
La câteva zile după aceste incidente, armata franceză a descins la bordul navei Boracay în largul coastei Bretaniei, în nord-vestul Franței, dar la bord nu au fost găsite drone. Însă abia atunci s-a descoperit că cei doi ruși făceau parte din echipaj. Aceștia au fost interogați în privat, potrivit surselor.
"Presupunerea noastră de lucru este că navele rusești au fost implicate în cel puțin o parte din evenimentele inexplicabile cu drone din apropierea coastelor europene", a spus un oficial al serviciilor europene de informații.
Surse din serviciile de informații ucrainene au comunicat CNN numele a opt bărbați ruși care s-au aflat la bordul altor nave din flota fantomă și care au navigat pe un traseu similar în jurul Europei în ultimul an. Câțiva aveau legături cu armata rusă.
Legăturile cu Wagner
Grupul de Securitate Moran a fost fondat în 2009 și a avut legături extinse cu gruparea rusă de mercenari Wagner, precum și cu serviciile militare și de informații ale Moscovei, potrivit surselor de informații occidentale.
Doi foști directori Moran, Evgheni Sidorov și Vadim Gusev, au fondat Corpul Slavon în 2013, compania militară privată din care a rezultat Wagner. Canalele Telegram ale Wagner au prezentat personal din cadrul Moran la bordul unor nave, iar în urmă cu mai bine de un deceniu compania a fost implicată în combaterea pirateriei în largul Somaliei.
Profilurile de socializare ale unor membri ai personalului Moran arată, de asemenea, că aceștia aveau legături cu Grupul Wagner, structură de mercenari lichidată după ce fostul șef, Evgeni Prigojin, a lansat o revoltă eșuată în Rusia în 2023.
Pe site-ul său, grupul Moran spune că este în căutare de "ofițeri în serviciu activ sau retrași care au servit în unități de forțe speciale (GRU, trupe aeropurtate, comandouri navale) și care au finalizat cel puțin două desfășurări". GRU este serviciul de informații militare al Rusiei.
Președintele Moran, Viaceslav Kalașnikov, este locotenent-colonel în retragere al serviciului de informații FSB al Rusiei, în timp ce doi dintre managerii enumerați pe site-ul acestuia sunt foști comandanți de submarine nucleare.
Grupul promovează o gamă largă de servicii: logistică internațională, securitate fizică maritimă și terestră, precum și operațiuni de informații. Ca și Wagner, personalul Moran a fost implicat în Siria în sprijinirea regimului Assad, detronat de la putere, potrivit serviciilor de informații ucrainene.
Moran Security este înregistrată acum atât la Moscova, cât și la Belize, iar grupul pare să aibă o misiune nouă și în creștere. Belize este o jurisdicție pentru înființarea de companii-fantomă care maschează adevărații beneficiari ai unei afaceri.
O dilemă delicată pentru europeni
Pe măsură ce flota din umbră a Rusiei pare să se extindă în anvergură și ambiție, Europa se confruntă cu o dilemă delicată.
Pilotul maritim danez Skinnerup consideră că ar trebui să existe o acțiune internațională comună mai dură pentru a intercepta navele fără asigurare și înregistrare corespunzătoare, așa cum este cazul multora dintre navele din umbră.
"Îndrăznim să facem asta? Atunci care ar fi reacția Rusiei?", a întrebat el. "De aceea, guvernul danez nu a făcut nimic încă, pentru că suntem o țară extrem de mică și, dacă trebuie să facem ceva, trebuie să fie o chestiune europeană comună", a adăugat acesta.
T.D.
