Planul SUA de a construi un port temporar pe coasta mediteraneană a Gazei este o mișcare îndrăzneață, care amintește de porturile Mulberry construite după Ziua Z în Normandia, dar există îngrijorări serioase că mișcarea va fi prea târzie pentru palestinienii care se confruntă cu foametea.
„Va dura săptămâni să fie instalat și vorbim despre o populație care acum moare de foame. Am văzut deja copii murind de foame”, a declarat Ziad Issa, șeful politicii umanitare la organizația caritabilă ActionAid, citat de The Guardian.
Președintele Joe Biden a anunțat, joi, în discursul său privind Starea Uniunii, că armata americană va construi un port în Gaza, pentru a permite ca mai multe ajutoare umanitare să ajungă în teritoriul aflat în conflict.
Oficialii americani au prezentat planul ca Washingtonul să preia conducerea și să „nu îi aștepte pe israelieni”, dar israelienii vor avea în continuare un cuvânt de spus.
Inspectorii israelieni vor fi în portul cipriot Larnaca, controlând ajutoarele care ajung în sudul Gazei. Acest lucru ar putea fi mai greu de făcut pentru Israel atunci când are de-a face direct cu ofițerii militari americani de logistică, dar există multe alte moduri în care guvernul israelian, o coaliție care include miniștri care se opun oricărui ajutor care intră în Gaza, ”să obstrucționeze furnizarea de ajutor umanitar”.
„Oamenii spun că aceasta este o situație complexă, dar este foarte simplă. Israelul nu permite ca ajutorul să ajungă în Fâșia Gaza”, a spus Issa.
Planul prevede ca inginerii americani să construiască un dig plutitor în largul țărmului Gaza, pe care ajutoarele pot fi descărcate de pe navele care vin din Larnaca, iar apoi acestea vor fi duse pe țărm.
Însă cea mai mare parte a populației din Gaza nu este concentrată pe plajă. „Cine va distribui ajutorul?”, s-a întrebat Jeremy Konyndyk, un fost oficial înalt în administrația Biden, în prezent președinte al grupului de susținere Refugees International.
„Prezența organizațiilor caritabile în nordul Gazei este aproape zero, deoarece israelienii le-au cerut tuturor să plece și apoi au restricționat accesul în nord”, a declarat el.
Coridorul de ajutor maritim propus „nu înlătură problema blocajului din partea Israelului, doar că în loc să fie o problemă la punctul de intrare, acum va fi o problemă în etapa de distribuție”, a explicat Konyndyk.
„Ai nevoie de șoferi care nu există, de camioane care nu există, un sistem de distribuție care nu există”, a adăugat el.
Pe termen scurt, ar putea fi implicate comunitățile din apropierea țărmului, care să distribuie hrana între ele.
Mai mult, ar fi nevoie nu doar de camioane și șoferi, ci și de o maximă securitate, deoarece disperarea a pus stăpânire pe oameni și jafurile sunt răspândite.
O încercare de livrare de ajutoare la 29 februarie la periferia orașului Gaza s-a încheiat cu uciderea a cel puțin 115 palestinieni, când soldații israelieni au deschis focul, după ce oamenii s-au îmbulzit spre camioanele cu alimente.
Armata Israelului a susținut că cele mai multe victime au murit pentru că s-au călcat în picioare, dar oficialii ONU și medicii au spus că majoritatea covârșitoare a rănilor au fost prin împușcare.
„Este foarte greu, dar cred că merită să încerce. Cred că se vor mai gândi la multe lucruri pe măsură ce înaintează cu planul. Sunt în favoarea a tot ceea ce ajută în acest moment”, a spus Konyndyk.