Mii de germani renunță la șofat pentru gratuități la tren

Mii de germani renunță la șofat pentru gratuități la tren
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Municipalități din landul german Renania de Nord – Westfalia (NRW) propun transport public gratuit șoferilor care își predau permisul de conducere. Demersul ajută la protecția mediului și sporește siguranța în trafic.

Cunoscuți ca mari iubitori de autoturisme, într-una din puținele țări din lume care au sute de kilometri de autostrăzi fără limită de viteză, germanii învață să renunțe la permisul de conducere pentru a putea călători gratuit cu autobuzele, tramvaiele, metrourile și trenurile regionale din Republica Federală. Ofertele, promovate de mai multe comunități locale, se adresează în mod special persoanelor în vârstă și, spun oficialii din mai multe orașe germane, ”nu au nicio nuanță de stigmatizare sau izolare”.

La Dortmund, societatea de administrare a serviciilor publice locale DSW21 vrea să încurajeze cetățenii să folosească transportul local ecologic iar stimulentul special creat este un bilet valabil două luni. Un purtător de cuvânt al primăriei a explicat pentru agenția DPA că oricine deține un permis de conducere valabil îl poate aduce la sediul serviciilor publice, unde documentul va fi ștampilat ca nevalid. În schimbul acestei ștampile, titularul primește un bilet gratuit utilizabil pe orice mijloc de transport public în întreaga Germanie. Inițiativa a fost lansată la sfârșitul pandemiei și s-a adresat inițial persoanelor în vârstă, pentru a fi ulterior extinsă.

ADVERTISING

Și în fosta capitală federală, Bonn, există programe asemănătoare. Persoanele de peste 60 de ani care renunță la permisul de conducere primesc din partea companiei de utilități municipale SWB Bus und Bahn un bilet Aktiv60 sau un aşa numit Deutschlandticket, ambele valabile șase luni. Orașul Bonn va acoperi costurile generate de folosirea mijloacelor de transport. După ora 19, în weekend și de sărbătorile legale, titularul abonamentului poate fi însoțit de un adult și până la trei copii cu vârsta de sub 14 ani.

”Permis contra abonament”

În regiunea Kleve, recompensa pentru predarea permisului - indiferent de vârstă sau orice alte criterii - este un Deutschlandticket, valabil pentru toate mijloacele de transport public din întreaga Germanie pentru un an întreg. De când a început programul, în februarie 2024, peste 200 de persoane - majoritar persoane mai în vârstă, născute înainte de 1960, și cu precădere femei - au acceptat oferta.

ADVERTISING

La Leverkusen, pachetul ”permis contra abonament pentru întreaga Germanie” se adresează seniorilor de peste 75 de ani și are valabilitatea de un an, iar societatea locală WUPSI a aprobat în ultimii doi ani peste 500 de solicitări.

Nu doar în Renania de Nord - Westfalia, cel mai populat land federal, au fost inițiate asemenea programe. Și în orașul hanseatic Lübeck, oraș din landul Schleswig-Holstein, cetățenii pot obține un bilet gratuit valabil un an în întreaga Germanie, inclusiv pentru transportul cu feribotul, dacă renunță la permisul de conducere. Campania este un experiment pilot valabil trei ani și are deocamdată un număr limitat de bilete. Primăria din Lübeck a emis deja abonamente în schimbul a 750 de permise, în acest an.

Juriști germani consultați de ziarul Die Welt avertizează, însă, că renunțarea la carnetul de șofer este un gest definitiv: când expiră abonamentul gratuit, permisul de conducere nu mai este valabil, explică Sascha von Eicken, specializat în dreptul rutier. Cine își dorește să conducă din nou va trebui să facă lecții de conducere și să dea examen, a precizat avocatul din Berlin.

ADVERTISING

Facilități de mobilitate în criza costurilor vieții

Deutschlandticket, biletul valabil în întreaga rețea federală de trenuri regionale și în transportul local, introdus la 1 mai 2023, costă în prezent 49 de euro lunar (prețul va crește din 2025) și a fost achiziționat până acum de peste 11 milioane de persoane. Aceasta înseamnă peste 20% din populația Germaniei. Guvernul federal și cele de land subvenționează programul cu 1,5 miliarde de euro.

Înainte de Deutschlandticket, ”biletul de nouă euro” își propusese să ajute cetățenii în momentul în care a izbucnit criza costului vieții. Combinația dintre șocurile climatice și pandemie a perturbat producția și distribuția de alimente și energie, crescând costurile pentru oamenii din întreaga lume iar invadarea Ucrainei de către Rusia a înrăutățit situația printr-o accentuare a penuriei și o creștere a prețurilor la energie, alimente și îngrășăminte.

Bilete ieftine dar infrastructură precară

Conform unui studiu realizat de institutul Fraunhofer pentru cercetare inovativă, Deutschlandticket este, alături de bonusul la cumpărarea unei mașini electrice și parcarea gratuită în timpul încărcării acesteia, precum și semafoarele prioritare pentru pietoni și bicicliști, una dintre măsurile salutare luate în Germania în privința mobilității. Din păcate, banii de stimulare a achiziției de mașini electrice se cam termină.

Deutschlandticket, de departe cea mai populară măsură, poate ajunge până la un maxim de un sfert din populație, estimează proiectul de cercetare MobilKULT al institutului Fraunhofer. Studiul arată o creștere de la 28 la 39 la sută a proporției călătorilor care utilizează transportul public și o scădere a folosirii mașinilor cu cinci puncte procentuale.

Ceea ce consumatorii germani de transport public contestă este fiabilitatea transportului public în orașe, în suburbii și în mediul rural. Mai ales transportul feroviar a avut destul de mult de suferit în Germania ultimilor ani, ca urmare a unei crize a mentenanței datorată subfinanțării.

Ziarul Handelsblatt observa că dezbaterile politice aprinse pe tema stării în care se află infrastructura critică de transport și pe cea a legislației din domeniu este echivalentul german al dezbaterilor privind controlul armelor în SUA.

A doua zi după încheierea Campionatului European de fotbal, găzduit în săptămânile din urmă de Germania, serviciile feroviare au anunțat deschiderea simultană a mai multor șantiere pe câteva dintre magistralele strategice.

Autor: Cristian Ștefănescu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇