Cristina Moldovan a renunțat la o carieră uriașă în corporații pentru a face ceea ce o pasionează și, mai mult decât atât, pentru a salva de la pieire, prin talentul său artistic, clădiri de patrimoniu istoric aflate în suferință.
Proiectul său poartă numele Flori la Castel, iar cel mai recent episod spune povestea Castelului Pokol, scoțând în evidență valoarea istorică și arhitecturală a clădirii.
Împreună cu alți artiști, Cristina a reușit să transforme într-o poveste vizuală spectaculoasă, cu flori și ținute de epocă, o clădire care stă în paragină de ani de zile.
”Pornind ca învățător modest și, devenind prin căsătorie proprietar de mine de aur și unul dintre cei mai bogați oameni ai României, Alexiu Pokol a avut o carieră excepțională, fiind și un mare filantrop și dăruind Reginei Maria aurul necesar pentru coroana domniei sale.
Castelul lui a avut o soartă tristă atât sub comunism cât și în democrație”, așa sună descrierea episodului cu numărul 4 din seria Flori la Castel.
”Nimeni, niciodată nu și-a mai prezentat țara într-o manieră similară și, cum acest proiect este sinonim cu originalitatea, cu pasiunea, cu dedicarea și cu respectul pentru țara în care m-am născut, mi-am setat obiectivul de a face din Flori la Castel un brand de țară, promovând România așa cum ea nu a mai fost nicicând promovată – vorbind, prin emoție și frumos, despre un patrimoniu istoric care se prăbușește dar pe care încă îl mai putem salva”, povestește Cristina Moldovan, fondatoarea proiectului Flori la Castel, într-un interviu acordat Spotmedia.ro.
Pentru început aș vrea să ne spuneți mai multe despre dumneavoastră și despre proiectul Flori La Castel: Când și cum a luat naștere? Ce v-a inspirat?
Sunt un designer florist care, după un debut ca antreprenor în 2015 și o carieră de 15 ani în multinaționalele de top din România am decis să îmi transform pasiunea de a crea într-o activitate independentă, full time.
Sub umbrela Pictural Decor, realizez creații floristice cu amprentă unică, în note de frumusețe atemporală.
Mă diferențiez prin originalitate și mă identific prin creațiile mele, în special prin promovarea României și a patrimoniului material cultural, istoric și turistic cărora le dedic adevărate basme floristice în cadrul proiectului Flori la Castel.
Ca și sumar concret al carierei, timp de 4 ani am coordonat trustul Șapte Seri din poziția de Senior Sales Manager, fiind responsabilă cu toate cele 13 publicații ale trustului, dar și de bugetele de publicitate necesare și de coordonarea echipelor locale de vânzări.
Ulterior, pentru 6 ani, am preluat poziția de Romania Advertising Manager pentru Reader’s Digest, cea mai citită revistă, dar și cea mai mare editură din lume.
Am coordonat activitatea departamentului pentru România si am implementat conceptul Trusted Brands, ca proiect special încununat de galele dedicate, lansând cartea Trusted Brands, în anul 2008.
Ca urmare a deciziei de a schimba orașul și de a ne reloca din București în Brașov, am preluat poziția de Branch Manager al Agenției locale Manpower Brașov și am coordonat atât aspectele legate de team management cât și pe cele logistice, de dezvoltare și reprezentare a zonei alocate.
În octombrie 2015 am decis ieșirea din corporații și dezvoltarea unui proiect de antreprenoriat în design floral, mobilier pictat si decorațiuni.
Flori la Castel este proiectul meu de suflet dedicat României neștiute pe care o descopăr prin povești frumoase dezvoltate în filme artistice de scurt metraj.
Nimeni, niciodată nu și-a mai prezentat țara într-o manieră similară și, cum acest proiect este sinonim cu originalitatea, cu pasiunea, cu dedicarea și cu respectul pentru țara în care m-am născut, mi-am setat obiectivul de a face din Flori la Castel un brand de țară, promovând România așa cum ea nu a mai fost nicicând promovată – vorbind, prin emoție și frumos, despre un patrimoniu istoric care se prăbușește dar pe care încă îl mai putem salva.
Care au fost primele castele pe care le-ați inclus în proiect?
Primele Castele au fost: Castelul Calendar din Localitatea Zau de Câmpie - Mureș (Flori la Castelul Calendar), Cetatea Colț din Hațeg (Flori la Castelul din Carpați), Castelul Radak-Pekri din satul Ozd - Mureș (Flori la Castelul care Vindecă) și Castelul Pokol - Baia Mare (Flori la Castelul Minelor de Aur).
Fiecare castel prezintă câte o poveste uimitoare, ecranizată cu atenție.
Transmitem emoție prin toate pârghiile creative (voce, text, design floral, locații, interpretare, etc) cu intenția clară de a face un branding de țară fără precedent care să identifice ori să grăbească soluțiile de reabilitare a ale cladirilor de patrimoniu istoric aflate in suferinta.
Vă invit să parcurgeți toate cele patru episoade lansate aici.
Tocmai ați lansat proiectul 4, despre Castelul Pokol despre care puțini români știu, cu atât mai puțini de peste hotare. Ce v-a atras la acest castel și ce ați făcut pentru a-i înfrumuseța imaginea, cel puțin în proiectul de prezentare?
Castelul Pokol are o istorie fabuloasă. Povestea de viață a primului său stăpân, magnatul Alexiu Pokol, poate fi efectiv scenariu de film la Hollywood.
Dacă ati urmărit filmul de 11 minute ati putut observa ascensiunea dar si decăderea acestui om despre care astăzi nu se mai știe aproape nimic.
În acest castel au poposit personalități istorice marcante.
Declinul castelului din perioada comunistă și indiferența administrației de după revoluție au adus castelul într-o stare atât de deplorabilă încât nu am putut găsi nici măcar o încăpere in care să filmăm fără sa ne riscăm viețile, motiv pentru care, pentru siguranța echipei, cadrele filmate la castel au fost realizate în curtea lui.
Este iminentă salvarea lui, altfel vorbim de un colaps în cel mai scurt timp.
Primăria Baia Mare a transmis că îl prioritizează și că apreciază acest proiect manifest de conștientizare.
De ce a ajuns în stare avansată de degradare o asemenea bijuterie arhitecturală? Care este justificarea autorităților?
Deceniile de comunism ai îngenuncheat o astfel de reședință, emblemă a blamatei categorii burgheze, în fel și chip, lipsind castelul de renovările necesare ori de respectul a ceea ce el reprezenta de fapt.
Nici funcționalitățile lui ulterioare de după revoluție nu l-au ajutat să traiăscă vremuri mai bune, motiv pentru care astăzi se află în cea mai deplorabilă stare posibilă.
Din fericire, ajuns acum in grija Direcției de Patrimoniu din Baia Mare, castelul va primi în sfârșit grija necesară și reabilitarea completă.
Proiectul Flori la Castel a ajutat administrația locală să înțeleagă, prin perspectiva noastră artistică și emoțională, că acest Castel Pokol poate deveni un obiectiv emblemă al municipiului și o importantă atracție turistică, astăzi inexistentă.
Ce ar trebui făcut pentru restaurarea lui? Care ar fi costurile? Care este soluția pentru care pledați?
Procesul de reabilitare începe cu un atent studiu de fezabilitate urmat de întocmirea dosarului necesar pentru accesarea fondurilor europene și aplicarea întru obținerea acestor fonduri.
La o primă analiză generală, suma necesară de reabilitare ar însemna 4.000.0000 euro însă, desigur, doar studiile atente care urmează a fi finalizate vor putea transmite suma exactă necesară.
Care sunt următoarele castele pe care le veți include în proiect?
Castelele din următoarele episoade sunt întotdeauna un secret deoarece fiecare episod lansat este precedat de o complexă campanie de teaser prin care invităm publicul care ne urmărește să ghicească subiectul.
Se lansează un teaser video iar apoi teasere foto cu informații care conțin indicii.
Vă invit să vedeți aici un exemplu de teaser.
Ceea ce pot să vă spun cu certitudine este ca toate castelele pe care intenționăm sa le prezentăm sunt clădiri de patrimoniu aflate in suferință, clădiri care au povești extrem de interesante de spus și care au nevoie de salvare imediată.
Promitem să nu dezamagim nici prin munca depusă de noi nici prin selecția riguroasă pe care o facem!
Ce v-ați propus pentru acest proiect, atunci când veți ajunge la finalul său? V-ați gândit la o lansare peste hotare? Sau poate un parteneriat cu autoritățile pentru promovare? Ce planuri aveți?
Pentru prima serie ne-am propus minim 10 episoade.
Suntem la episodul 4, iar proiectul este din ce în ce mai vizibil și mai apreciat atat de către public cât si de mass-media.
Fiind un proiect de branding emoțional de țară realizat in house de către o echipa de artiști pasionați de munca lor dar și de potențialul real al României, ne dorim ca acest proiect să fie înțeles exact prin ceea ce este el: un proiect manifest de conștientizare a patrimoniul nostru material abandonat!
Dacă autoritățile române vor dori să ni se alăture și să îl comunicăm împreună într-o strategie unitară de promovare a României ne-am bucura foarte mult și, cu siguranță, împreună am reuși să grăbim vindecarea acestor edificii istorice dar și să dinamizăm harta turistică a României și a obiectivelor ei de poveste!
Cât despre lansarea lui peste hotare este o etapa care probabil va veni natural, la momentul potrivit!
Citește și: