Pe măsura ce Libanul își descoperă morții sub moloz și își îngrijește miile de răniți, o întrebare este repetată tot mai tare: Cum au ajuns cele 2.750 de tone de nitrat de amoniu să fie abandonate în portul din Beirut?
Deja autoritățile libaneze au respins și teoria unui atac terorist, și, evident, și pe cea a unei explozii la un depozit de artificii. Cauza anunțată au fost tonele de nitrat aduse în port acum 7 ani de o navă sub pavilion moldovenesc.
Încercând să aflăm povestea, am descoperit numărul din octombrie 2015 al revistei de specialitate The Arrest News. Acolo este prezentat cazul navei moldovenești, articolul fiind axat pe precedentul pe care l-a creat prin decizia instanței că sechestrul asupra unei nave nu trebuie să afecteze libertatea echipajului.
Povestea vasului moldovenesc Rhosus
Noi ne-am concentrat însă mai mult pe traseul navei și cum s-a ajuns ca o asemenea cantitate de nitrat de amoniu să fie abandonată pur și simplu de atât timp.
Pe 23 septembrie 2013, nava Rhosus din Republica Moldova a pornit din portul georgian Batumi către Biera, în Mozambic, având la bord 2.750 de tone de nitrat de amoniu.
Pe drum, au intervenit defecțiuni tehnice și căpitanul a decis să acosteze în Beirut. La inspecție, Poliția Portuară a constatat nereguli și a interzis vasului să navigheze mai departe.
La acel moment, doar căpitanul și 4 membri ai echipajului au rămas la bord, restul fiind repatriați. La scurt timp, nava a fost abandonată de proprietari, după ce nu a mai existat cerere pentru încărcătura de nitrat.
Au început apoi diverși creditori să încerce să își recupereze banii. Reprezentanții firmei care prezintă cazul in The Arrest News spun că au obținut 3 ordine de sechestru asupra navei, însă nu au mai reușit să dea nici de proprietarii vasului, nici ai încărcăturii, pentru a obține banii.
Între timp, căpitanul și cei 4 membri ai echipajului au rămas fără provizii și nici nu aveau voie să părăsească nava din cauza restricțiilor privind imigrația. În urma eforturilor diplomatice și juridice întreprinse, s-a obținut în instanța libaneză permisiunea ca aceștia să poată fi repatriați.
După asta, având în vedere încărcătura periculoasa de nitrat de amoniu, autoritățile portuare din Beirut au decis să o mute într-un depozit din port. Nava a rămas abandonată, pentru a fi scoasă la licitație sau casată.
Probleme la depozitare
De menționat ar fi în aceste condiții că nitratul de amoniu, el de sine stătător, nu este explozibil.
Este utilizat în principal pentru producerea de îngrăşăminte chimice. În contact cu lichide inflamabile, cum este benzina, sau substanțe corozive, el poate exploda.
La fel, dacă intră în contact cu o sursă intensă de căldură. De aceea, depozitarea trebuie făcută urmând nişte reguli stricte.