„Abonament la șpagă” - Șeful inspectorilor rutieri din Timiș, arestat. Doar 3 dintre cei 17 angajați nu luau mită

„Abonament la șpagă” - Șeful inspectorilor rutieri din Timiș, arestat. Doar 3 dintre cei 17 angajați nu luau mită
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

O rețea de corupție bine închegată din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Timiș a fost destructurată de procurorii anticorupție.

În centrul scandalului se află chiar inspectorul-șef și mai mulți subordonați care, spun anchetatorii, primeau mită lună de lună, în stil „abonament”, de la firmele de transport, potrivit unui comunicat DNA.

În schimbul banilor, închideau ochii la nereguli grave din trafic: camioane cu supratonaj, documente lipsă sau repaus nelegal al șoferilor.

Judecătorii de la Tribunalul Timiş au decis arestarea preventivă a patru persoane, inclusiv şeful ISCTR Timiș, Ilie Lucian Sîrbu. Alţi 6 angajaţi au fost plasaţi sub control judiciar, iar 4 sunt cercetaţi în libertate.

Cum funcţiona reţeaua de şpăgi

Sistemul era simplu și eficient: firmele care transportau marfă peste limitele admise plăteau „abonamente” lunare pentru a fi lăsate în pace. Inspectorii, în loc să aplice legea, anunțau controalele dinainte sau pur și simplu nu apăreau la cererile poliției.

În perioada în care procurorii DNA i-au urmărit, decembrie 2024 – aprilie 2025, doar 3 dintre cei 17 angajaţi, câţi are instituţia, nu au luat mită. Dintre cei trei, doi erau detasaţi în interes de serviciu, scrie News.ro.

Unul dintre inspectorii ISCTR Timişoara a luat mită de 43 de ori, în acest interval.

DNA susține că şeful primea 2.500 de euro pe lună de la mai multe firme pentru „protecție”. Într-unul dintre cazuri, banii au ajuns la el chiar în ziua în care procurorii au organizat un flagrant.

Lista celor acuzați este lungă, iar faptele sunt variate: mită în formă continuată, scurgeri de informații confidențiale, fals intelectual și chiar participare la abuz în serviciu.

Procurorii DNA nu vorbesc doar de mită în bani, ci şi în diverse produse, sticle de alcool, pietriş, lucrări.

Cum funcționa rețeaua:

  • Inspectorii primeau lunar bani de la firme – „în funcție de câte camioane aveau”.
  • Îi anunțau când urma un control sau le permiteau să circule fără să fie verificați.
  • Uneori, refuzau să răspundă solicitărilor poliției rutiere pentru a cântări vehiculele oprite în trafic.
  • Șoferii opriți plăteau șpagă ca să scape de amenzi pentru lipsa documentelor, depășirea timpului de condus sau acte false.

DNA susține că inclusiv informațiile despre controale interne erau „vândute” în avans.

Banii erau primiţi de şefii ISCTR Timişoara fie direct, fie prin intermediari, de la firmele de transport.

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier Teritorial Timişoara are în subordine judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇