Povestea școlii din comuna Apateu: total digitalizată cu bani europeni, elevii au fișe personale de progres, profesorii folosesc metode de predare kinestezice (Galerie foto)

Claudiu Vlad este directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Popovici” din comuna Apateu, județul Arad. Este profesor de istorie de 25 de ani, iar din 1998 este și director. În toată această perioadă s-a implicat în atragerea de fonduri private, europene și naționale pentru a dezvolta școala și sistemul educațional pentru elevii care îi trec pragul.
Povestea școlii din comuna Apateu: total digitalizată cu bani europeni, elevii au fișe personale de progres, profesorii folosesc metode de predare kinestezice (Galerie foto)

Pentru elevi este foarte important mediul în care învață și felul în care profesorul interacționează cu aceștia, consideră Claudiu Vlad, profesor de istorie și director al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Popovici” din comuna Apateu, județul Arad.

„Pentru mine, învățarea și relaționarea cu elevii reprezintă un scop în sine. Spațiul școlii, elevii, colegii, sunt lucrurile care mă fac să mă simt în elementul meu. De asemenea, faptul că am interacționat cu atâtea generații de elevi de-a lungul timpului și i-am văzut desăvârșindu-se atât pe plan educațional, cât și vocațional, m-a motivat să încerc să le ofer generațiilor următoare condiții moderne de învățare”, povestește Claudiu Vlad pentru spotmedia.ro

Acesta a absolvit Facultatea de Istorie din cadrul Universității Dimitrie Cantemir din București în 1996. Și-a început cariera didactică în același an în Berechiu, un sat care aparține de Apateu, comuna în care este profesor și director. Astfel, din 1996, Claudiu Vlad este profesor, iar din 1998 este director - inițial la Berechiu, iar din 2006 la Apateu, o comună care se află la doar 15 kilometri de satul în care s-a născut.

Procesul de predare-învățare ar trebui să fie cât mai dinamic, toți elevii, indiferent de nivel, să fie implicați zilnic în activități educaționale, să fie utilizate metode activ-participative și mijloace digitale de învățare, să se pună accentul în primul rând pe dobândirea de competențe, iar evaluarea să fie anunțată și efectuată la finalul unităților de învățare. Pentru ca aceste lucruri să fie posibile, este necesar ca sălile de clasă să fie dotate cu echipamente educaționale adecvate secolului în care trăim, iar profesorii să urmeze cursuri de formare în care să învețe să utilizeze mijloacele și aplicațiile digitale”, explică Claudiu Vlad.

De câțiva ani buni, el și echipa sa reușesc să atragă fonduri din diverse surse pentru dezvoltarea și modernizarea școlii, dar și pentru a îmbunătăți calitatea actului educațional. „Sunt mândru de toate proiecte implementate deoarece fiecare a adus plus valoare în școala noastră”, spune directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Popovici”. Iată câteva dintre cele mai importante reușite:

  • Au început cu câștigarea unui proiect pe PIR (Proiectul pentru învățământ rural) prin anul 2005 și apoi au continuat cu implementarea proiectului Economia Bazată pe cunoaștere în anul 2007. 
  • În perioada 2010-2012, au reușit să implementeze primul proiect european Comenius ca parteneri, urmat în perioada 2012-2014 de un alt proiect Comenius din postura de coordonatori. În perioada 2016-2020, au reușit să implementeze ca parteneri două proiecte strategice Erasmus+. În cele 4 proiecte europene, peste 80 de elevi din cadrul școlii au participat la mobilități externe în țările partenere din Europa. 
  • În perioada 2017-2020, au participat la implementarea unui proiect POCU coordonat de Asociația Telefonul Copilului. 
  • În anul 2019 au câștigat finanțare pentru 2 proiecte din partea Kaufland România. 
  • În 2020 au intrat în proiectul „Școala din valiză”, derulat de World Vision România și finanțat de Fundația Vodafone România.

Claudiu Vlad crede că profesorul trebuie să fie un partener și un îndrumător al elevului în procesul de educare. Dar dacă munca profesorului nu este însoțită de sprijinul oferit de către părinți, sarcina profesorului este mult mai dificilă în educarea elevului. „Așa cum le spun eu părinților în cadrul întâlnirilor, în ecuația învățării există trei elemente: elev-profesor-părinte care, colaborând, vor asigura succesul. În momentul în care profesorul care intră la clasă o să fie pregătit cu soluții individuale pentru ca fiecare elev să fie activat pe parcursul celor 50 de minute, vom putea spune că lucrurile sunt pe direcția bună”, spune directorul.

Cum pot fi puse cu adevărat nevoile elevilor în centrul sistemului educațional din România

Nu putem spune, din păcate, că există în acest moment o situație generalizată la nivelul sistemului de învățământ românesc în care nevoile elevilor sunt cu adevărat puse în centrul tuturor eforturilor actorilor implicați. Claudiu Vlad crede că identificarea nevoilor elevilor pornește de la evaluarea inițială și continuă apoi cu munca laborioasă a profesorului, care trebuie practic să-și cunoască fiecare elev și să aleagă pentru fiecare metodele prin care elevul să reușească să progreseze.

„La noi în școală am încercat în acest an școlar să implementăm un sistem prin care fiecare profesor, la disciplina pe care o predă, să creeze pentru fiecare elev din clasă o fișă individuală de progres, în care să fie măsurate competențele dobândite de elev la începutul, mijlocul și finalul anului. Astfel, pe parcurs, profesorul poate individualiza predarea pentru a-i ajuta pe elevi să progreseze. Consider că ar trebui să existe proceduri și în ceea ce privește procesul de predare-învățare-evaluare”, explică directorul.

Cum poate un dascăl să-și pregătească elevii pentru a deveni niște adulți funcționali?

Un studiu publicat anul trecut arată că 42% dintre copiii și adolescenții români sunt analfabeți funcțional. În plus, 2 din 3 copii din mediul rural sunt nevoiți să renunțe la școală pentru că nu au acoperite nici măcar nevoile de bază - în aceste condiții, școala este departe de a fi o prioritate. Unul dintre motive este că nu se asigură un start echitabil pentru toți elevii, iar astfel se ajunge ca inechitatea care există între ei să ducă și la o inechitate în performanță.

Așadar, l-am întrebat pe Claudiu Vlad cum pot fi pregătiți copiii pentru viitor, astfel încât să devină niște adulți funcționali, iar școala să nu fie un cimitir unde elevii sunt trimiși ca să eșueze.

„În primul rând, dascălul trebuie să încerce să le dezvolte elevilor competențele prevăzute în programa școlară și nu doar să memoreze informații.

Apoi, este foarte important să reușim să îi facem pe elevi să înțeleagă textele pe care le citesc folosind mai mult în cadrul activităților la clasă comunicarea și relaționarea directă cu elevii. Am folosit în cadrul activității la clasă metoda de lecturare a unui text de către elevi și apoi să le cer să îmi spună ce au reținut din textul respectiv și am constatat că, deși există cuvinte pe care nu le înțeleg, ei trec mai departe, iar la final nu pot să redea esențialul textului citit. 

Este foarte important să-i ajutăm pe elevi să creeze, să lucreze într-un proiect în echipă, să aibă responsabilități, să fie capabili să-și creeze un calendar cu termene clare, să transpunem temele educaționale în lumea reală. La noi în școală am creat un ghid pentru elevi care cuprinde reguli generale ce trebuie respectate în elaborarea unui referat din cadrul unui portofoliu”, explică directorul.

O școală cu adevărat digitalizată

Pentru sistemul școlar din România, pandemia a adus o presiune suplimentară, prin trecerea rapidă la cursuri online. Cum s-a făcut acest lucru la Școala Gimnazială „Gheorghe Popovici” din Apateu?

În perioada stării de urgență, Claudiu Vlad a reușit să implementeze Platforma Google Suite for Education și Microsoft 365 A1, creând conturi pentru toți elevii și toate cadrele didactice din școală. Au urmat apoi training-uri cu cadrele didactice și elevii pentru a-i învăța să utilizeze aceste resurse digitale. A fost o muncă laborioasă, cu multe lecții de viață, dar a meritat, mărturisește directorul.

Un profesor care nu folosește interactiv Internetul pentru diversificarea predării este un profesor neconectat la realitățile lumii în care trăim în prezent.

Claudiu Vlad

În prezent, toate cele 14 săli de clasă sunt dotate cu videoproiector, PC și legătură la internet, majoritatea profesorilor folosesc în cadrul activităților didactice resurse digitale. De exemplu, utilizează platforma „Școala din valiză” atât în cadrul lecțiilor la clasă, cât și ca suport pentru teme digitale pentru acasă.

Mai mult, există în cadrul școlii un studio digital, realizat cu ajutorul Asociației „Cetatea Voluntarilor” din Arad, echipat modern și dotat cu 30 de tablete, un smartboard, un televizor cu diagonala de 65 inchi, în care se desfășoară activități didactice cu elevii, folosind resursele platformei „Școala din valiză”.

Nu în ultimul rând, profesorii școlii utilizează în procesul educațional și metode de predare-învățare kinestezice, pe care au învățat să le proiecteze în cadrul unui proiect Erasmus+.

Ce soluții există pentru ca toți copiii să fie evaluați corect?

Claudiu Vlad consideră că în învățământul românesc se pune prea puțin accent pe materiile care contribuie la dezvoltarea personală a elevilor. De exemplu, el propune ca orele de dirigenție să includă discuții deschise despre anumite subiecte specifice vârstei, cu spețe din viața reală, întâlniri cu persoane ce au reușit în viață (intelectuali, meseriași etc). 

Apoi, utilă ar fi și folosirea metodelor moderne activ-participative în cadrul tuturor materiilor, lucru ce ar dinamiza procesul de învățământ, făcându-i pe elevi mai activi, mai implicați și mai fericiți. 

„Multă lume spune că elevii din ziua de azi citesc mai puțin decât elevii de ieri dar, având în vedere că toată ziua îi vedem cu telefonul în mână, eu spun că ei citesc mai mult. Iar noi, cel puțin deocamdată, nu știm cum să le direcționăm această lectură pentru a fi benefică și generatoare de competențe utile”, spune directorul. 

Cât despre sistemul de evaluare din sistemul de învățământ românesc, Claudiu Vlad spune că corectitudinea acestuia depinde în primul rând de profesorul de la clasă: „În cadrul întâlnirilor cu profesorii din școala mea le-am cerut de nenumărate ori ca în momentul în care îi evaluează pe elevi să le precizeze încă de la început care sunt standardele de evaluare indiferent dacă este vorba de evaluare scrisă sau orală. Consider că soluția testării standardizate a elevilor la nivel național ar fi o soluție benefică sistemului”.

Planuri de viitor pentru Școala Gimnazială „Gheorghe Popovici” din comuna Apateu, județul Arad

Claudiu Vlad mărturisește că întotdeauna și-a dorit ca elevii școlii sale să beneficieze de aceleași condiții de studiu cu cei de la oraș. 

Acum, echipa școlii elaborează un nou proiect de dezvoltare instituțională care să fixeze liniile de dezvoltare a școlii pe următorii patru ani. „Avem în lucru împreună cu Cetatea Voluntarilor amenajarea unui cabinet modern de istorie decorat cu machete ale Colosseum-ului din Roma, Coloanei Infinitului și Porții Sărutului și cu tehnică digitală de ultimă generație”, explică acesta. 

De asemenea, sunt pe ultima sută de metri pentru inaugurarea unui nou cabinet de informatică destinat elevilor de ciclul primar, dotat cu PC-uri donate de NOKIA Timișoara.

Claudiu Vlad așteaptă cu nerăbdare să înceapă implementarea proiectului pe PNRAS pentru a îmbunătăți dotarea cu echipamente digitale necesare în procesul educațional și pentru a veni în sprijinul elevilor ce au nevoie de ajutor. Mai mult, în toamnă plănuiește să aplice pentru a obține acreditare Erasmus pentru școală, iar în primăvara anului 2023 speră să depună un proiect de parteneriat strategic în Erasmus+.

Laboratorul de istorie (în lucru)
Acest articol face parte din secțiunea NEW EDU, susținută de
brio