4.850 de școli funcționează, marți, cu prezență fizică, adică 68% dintre unităţile de învăţământ, a anunțat Radu Szekely, consilier al ministrului Educației.
Aproximativ 360.000 de elevi, peste 30% dintre cei eligibili pentru vaccin (plus 12 ani), erau vaccinați acum o săptămână, când s-a făcut ultimul bilanț, a precizat oficialul.
"Foarte multe școli au revenit în format fizic, asta ne dorim, să se revină peste tot în format fizic, pentru a putea asigura o formă de educație apropiată de nevoile reale ale copilului.
Situația se schimbă, regulile de schimbă, primim informații din teritoriu care ne arată că modul în care s-a calculat procentul de profesori vaccinați nu a fost tocmai corect și atunci vom folosi o altă metodă de calcul. (...)", a afirmat Szekely, la o dezbatere Salvați Copiii România, încă în derulare.
În ceea ce privește testele rapide non-invazive pentru copii, pe care Salvați Copiii le-a solicitat încă din primăvară, oficialul din Educație a spus că sunt un instrument important pentru a limita pandemia.
"Testele rapide, salivare sunt importante. Important e să avem de partea noastră părinții, să folosim aceste teste, pentru a limita cât mai mult numărul persoanelor infectate. Ne bazăm pe înțelegerea părinților.
Inclusiv eu, personal, am fost acuzat că folosim copiii în programe de testare biologică.
Noi nu primim mesaje de încurajare, ne scriu cei care nu sunt de acord și ne spun că toate măsurile pe care le luăm sunt rele și dăunează", a precizat Radu Szekely.
Medicul Alexandru Rafila (deputat PSD) a insistat asupra testării în școli.
„Nu este suficient să avem 60% dintre profesori vaccinați, trebuie mereu măsuri combinate.
O școală sigură este una în care părinții copiilor sunt vaccinați într-o proporție cât mai mare și una în care și o proporție mare de personal este vaccinată.
Acea țintă legată de imunitate de grup de 70% nu prea mai este în vigoare, discutăm de o tulpină mult mai transmisibilă decât cea inițială, sunt necesare niveluri mai mari de vaccinare pentru a reduce substanțial transmiterea.
Trebuie să se țină cont și de contextul epidemiologic local. (...) Toți cei care sunt vocali trebuie să respecte aceleași cerințe pe care ei le solicită altora. (...)
Experții OMS care au fost în România au reiterat că trebuie să ținem cât mai mult posibil școlile deschise, să ținem cont de contextul local, de modul în care funcționează școala, să aerisim clasele. Nu poți să spui: Numai școala se închide și alte activități în care se realizează transmiterea să rămână deschise. E nevoie de măsuri conjugate. (...)
Accesul la testare trebuie să fie firesc”, a declarat la aceeaşi dezbatere şi Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie. Numele său este luat în calcul pentru Ministerul Sănătăţii la negocierile PSD-PNL pentru formarea noului Executiv.
Anxietatea există la copii
Dezbaterea Salvați Copiii privește efectele pandemiei asupra sănătății psiho-emoționale a copiilor.
"Nu există în momentul de față un instrument prin care să colectăm date privind sănătatea psiho-emoțională a copiilor. (...)Anxietatea există la copii, în școli, dar nu este observată suficient, uneori copiii nu verbalizează această anxietate", spune Radu Szekely.
O anchetă derulată online pe un eșantion de 21.581 de elevi, în perioada 15 – 25 octombrie 2021, arată cum percep elevii siguranța din școli, din punct de vedere pandemic:
- Aproape jumătate dintre elevi spun că, de la începutul anului școlar, cursurile au fost suspendate la nivelul clasei lor, din cauza îmbolnăvirii unui coleg, înainte ca Ministerul Educației să ia decizia unei vacanțe forțate pentru toate unitățile publice de învățământ. Procentul celor care au experimentat suspendarea cursurilor din cauza îmbolnăvirii unui profesor este mult mai mic (6%).
- 86% dintre elevi spun că au fost informați despre metodele de prevenire a infectării cu SARS-CoV 2 și au înțeles informațiile primite.
- Informarea cu privire la vaccinare s-a făcut într-o măsură sensibil mai mică – doar 36% admit că au primit informație relevantă;
- Dintre materialele destinate prevenirii transmiterii bolii, dezinfectantul este cel mai răspândit, urmat de măști și teste.
- Pentru 30% din elevii cuprinși în eșantion, existența sau inexistența testelor în școli rămâne un mister. Dintre cei cu colegi infectați, doar 23% au fost testați în școală, în timp ce 37% spun că, deși testele există, nu au solicitat testarea.
- În opinia elevilor, profesorii respectă mai mult măsurile de siguranță (32,6% indică o măsură egală, iar 63,5% dintre respondenți spun că adulții sunt mai disciplinați);
- În ceea ce privește sentimentul de siguranță în școală, peste jumătate dintre elevi (55% la nivelul întregului eșantion și aproape 52% dintre cei cu colegi afectați) au indicat scoruri mari (4 și 5). Procentul este mult mai mare decât al celor care afirmă că elevii respectă măsurile de siguranță (35,5).