Elevii vor învăța în școli despre schimbările climatice și cum să protejeze mediul, a declarat, marți, președintele Klaus Iohannis, la lansarea în dezbatere publică a Raportului ”Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”.
Acesta a fost elaborat de Grupul de lucru pe tema educaţiei cu privire la schimbări climatice şi mediu, înfiinţat la nivelul Administraţiei Prezidenţiale.
Potrivit șefului statului, raportul semnaleaza o serie de probleme privind mediul, dar lansează și o serie de soluții.
Cu toții ne dorim un mediu curat, fără deșeuri la tot pasul, să nu ne fie pusă în pericol sănătatea și să fim feriți de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme, precizează Iohannis.
”În continuarea Proiectului „România Educată”, am decis ca, pe parcursul anului 2021, la nivelul Administrației Prezidențiale să funcționeze și un grup de lucru pe tema educației privind schimbările climatice și mediul.
Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, întrucât educația determină modificarea comportamentului uman, în sensul unei mai mari responsabilități pentru protejarea naturii și a viitorului întregii societăți.
Raportul lansat astăzi semnalează o serie de probleme, dar prezintă și soluții, atât pentru a lărgi accesul la educația privind protecția mediului și combaterea efectelor schimbărilor climatice, cât și pentru fundamentarea unei infrastructuri școlare verzi. Ceea ce ne dorim însă, mai mult decât orice, este să deschidem drumul spre o schimbare de mentalitate.
Cu toții ne dorim un mediu curat, fără deșeuri la tot pasul. Cu toții ne dorim să nu ne fie pusă în pericol sănătatea și să fim feriți de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme.
Putem reuși asta prin politici publice adecvate, prin instituții care funcționează și care aplică legea, dar, mai ales, prin acțiunile individuale ale fiecăruia dintre noi”, a declarat președintele.
Elevii vor învăța despre natură în natură
Șeful statului subliniază că elevii vor învăța despre mediu prin intermediul unor instrumente atractive digitale, aplicații, manuale interactive.
”În educația privind schimbările climatice și mediul la nivel preuniversitar, este esențial să ne centrăm pe beneficiarul primar al actului educațional – evident, elevul. Modelul propus de raportul lansat astăzi vine în întâmpinarea elevului cu un set de instrumente atractive digitale, aplicații, manuale interactive, pentru că ne adresăm unor generații formate din veritabili digitali nativi.
În același timp, trebuie să le creăm elevilor oportunitatea să învețe despre natură în natură, să înțeleagă ce înseamnă sustenabilitate în școli sustenabile și să conștientizeze importanța protecției mediului prin activități practice, aplicate, menite să protejeze mediul înconjurător.
Școlile în care învață elevii noștri trebuie să devină ele însele exemple de bune practici în materie de sustenabilitate, pentru a inspira elevii să adopte un comportament adecvat de protejare a mediului”, a explicat Iohannis.
Totodată, președintele a făcut apel la autoritățile locale, profesori, ONG-uri, părinți, companii, mass-media să se implice în acest proiect.
”Educația privind schimbările climatice și mediul nu poate fi un efort solitar. Succesul unei astfel de inițiative depinde de implicarea unui număr cât mai mare de actori diferiți: instituții centrale, autorități locale, profesori, ONG-uri, părinți, comunități, companii, mass-media etc.
Prin urmare, îi îndemn pe toți acești actori să participe activ la implementarea măsurilor care cresc accesul la educația privind schimbările climatice și mediul. Inițiativele bune trebuie extinse la nivel național, astfel încât toți elevii să beneficieze de acest tip de educație, indiferent de mediul din care provin sau de școala unde învață”, a conchis Klaus Iohannis.
Cîmpeanu susține Săptămâna verde în școli
La rândul său, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a declarat că susține introducerea în structura anului școlar a unui program Săptămâna verde.
„Chiar dacă anul acesta din cauza crizei sanitare săptămâna Școala altfel a înregistrat dificultăți, pentru că pe parcursul acestei perioade toată școala a fost altfel, găsesc că este o idee foarte bună ca, în calendarul școlar, în structura anului școlar, să integrăm, și susțin de pe acum această propunere, o săptămână verde”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Potrivit acestuia, elevii ar urma să iasă din școli și să înțeleagă în natură care sunt efectele schimbărilor climatice, pentru a putea face alegeri inteligente.