Cum învățăm eficient: Metoda repetiției chiar funcționează?

Cum învățăm eficient: Metoda repetiției chiar funcționează?

Zi de zi ar trebui să învățăm, pentru binele nostru și al creierului nostru. Până la urmă suntem ceea ce ne amintim, cum bine spunea Nichita Stănescu. Amintirile noastre ne fac cine suntem, datorită lor avem ”experiență de viață”.

Totuși, sunt situații în care trebuie să înmagazinăm multă informație în timp foarte scurt. Și atunci ar trebui să știm câteva trucuri care să ne ajute creierul să funcționeze mai bine.

De pildă, dacă citim un text la prima vedere, cei mai mulți dintre noi suntem convinși că memorarea lui ar presupune recitire, pe principiul că ”repetiția este mama învățăturii”.

Însă cercetările arată că recitirea textului nu este nici pe departe la fel de eficientă ca metoda de a spune, cu cartea închisă, ce am reținut din el.

Metoda repetiției funcționează poate pentru a reține numere de telefon, dar nu s-a dovedit eficientă pentru memorarea informațiilor atunci când ne pregătim pentru examen, de exemplu.

În cadrul unui experiment, studenții Universității New Mexico au fost testați după ce au citit un text la prima vedere, prima grupă efectuând o citire, iar a doua grupă citind textul de două ori la rând.

Ce-au observat oamenii de știință: studenții care au citit textul de două ori au avut răspunsuri ceva mai bune decât cei care citiseră textul doar o dată, însă doar dacă testarea a avut loc imediat după citirea textului.

Atunci când testarea s-a făcut la un interval de timp distanță nu s-a mai observat vreo diferență între cele două grupe de studenți.

Oamenii de știință cred că citirea unui text de mai multe ori la rând, fără a lăsa un interval de timp între citiri, este o metodă păguboasă de învățare, consumatoare de timp și ineficientă.

Apoi, au mai observat ei, sublinierea informațiilor importante și revizuirea atență, din timp în timp, doar a noțiunilor subliniate, este o metodă eficientă de învățare pe termen lung.

Un alt truc dovedit este intercalarea a două teme de învățat, azi una, mâine alta, diferită, după care, poimâine, să se revină la cea de azi. Este o metodă care pare mai puțin productivă, dar permite memorarea pe termen lung.

Este necesară recapitularea noțiunilor învățate?

Fătă îndoială, pentru multă lume recapitularea este plicticoasă. Dar cu metodele de astăzi percepția poate fi schimbată. Dacă la finalul unei ore de curs, profesorul dă elevilor un mic test, de tip quiz, memorarea devine mai eficientă.

S-a dovedit că la testele de la finalul anului elevii au realizat punctaje superioare din materia pentru care au fost testați astfel.

La fel putem proceda și când învățăm ceva singuri. Recapitularea informațiilor reținute le fixează. În plus, crește și capacitatea de a memora. Rememorarea noțiunilor noi devine mai simplă dacă memoria este exersată.

Practica rememorării a ceea ce știm este un exercițiu excelent, care și-a dovedit eficiența în consolidarea memoriei. Ar trebui făcută periodic, chiar când e vorba despre informații pe care le considerăm fixate, fapt dovedit de studii științifice.

Acest articol face parte din secțiunea NEW EDU, susținută de
brio