Nu e simplu să înveți pentru examen. Unii ar spune că e o știință în sine. Dar există metode de a eficientiza procesul și de a te asigura că ceea ce a ajuns la tine în cap va rămâne acolo.
Pare ”la mintea cocoșului” că ceea ce a ajuns la creierul tău să fie înmagazinat, dar realitatea e că în numai o zi de la când am intrat în contact cu anumite informații (din programa școlară, de exemplu) uităm în proporție de 50 – 80% și e perfect normal să fie așa. Iar fenomenul se adâncește cu fiecare zi care trece și în care nu ai făcut nimic cu informațiile primite.
E un fapt cunoscut și se numește curba uitării. E un concept formulat de Hermann Ebbighaus, un psiholog german și cercetător al memoriei.
Teoria spune astfel: informația proaspătă este uitată rapid, dacă nu este repetată deloc în primele 24 de ore de la învățarea ei. Atunci, ai avea nevoie de doar 10 minute să ți-o reîmprospătezi și fixezi.
După 7 zile (în care nu ai mai luat contact cu informația), îți vei aminti și mai puțin. Iar după 30 de zile, va mai fi rămas doar 2 – 3% din informație.
Dacă ai relua zilnic informația, creierul tău ar înțelege foarte repede că trebuie stocată (și nu uitată, laolaltă cu outfitul colegei sau meniul de la restaurant). În ziua a 7-a, pentru a-ți aminti o oră de informație (un curs), ai avea nevoie de 5 minute de rememorare, iar în ziua a 30-a, de doar 2 – 4 minute de recapitulare, se arată într-un articol conceput pentru studenți pe site-ul Universității Waterloo.
Când reiei o informație iar și iar, va fi nevoie de tot mai puțin timp pentru ca aceasta să fie reactivată în creier.
Prin urmare, se pune întrebarea: când te apuci de învățat pentru examen? Iar răspunsul este: imediat după curs. Nu lăsa informația să plece, pentru că vei avea nevoie de mult timp pentru a o reașeza la locul ei. Poți recapitula zilnic câte jumătate de oră și, eventual, 1,5 – 2 ore în weekend.
Și 4 – 5 zile pe săptămână dacă îți faci timp pentru recapitulare tot e mai bine decât să ajungi la momentul din ziua 30, când doar 2 – 3% din informație mai e prezentă. Acesta sau imediat după este momentul în care, dacă citești materia de curs, te vei întreba dacă chiar ai fost prezent atunci când profesorul a predat.