Lucrările la examenele naționale, inclusiv la simulările Evaluării Naționale și Bacalaureatului, vor fi corectate folosindu-se platforma de evaluare digitalizată, la fel ca anul trecut, a anunțat Ministerul Educației.
Evaluarea se va face prin scanarea lucrărilor, urmată de încărcarea acestora pe platformă, unde vor fi corectate de profesori din județe diferite.
În caz de probleme tehnice, sunt pregătite soluții rapide, iar protecția datelor personale ale elevilor este garantată, asigură ministrul Daniel David.
Luni începe simularea Evaluării Naționale
Pentru că luni, 17 martie, începe simularea Evaluării Naţionale pentru elevii de clasa a VIII-a, Ministerul Educaţiei a pregătit un material cu răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de evaluarea digitalizată.
„Atât la simulările examenelor naţionale, cât şi la examene, la fel ca anul trecut, evaluarea lucrărilor se va face folosindu-se platforma de evaluare digitalizată. În anul 2024, evaluarea digitalizată a fost extinsă la toate examenele naţionale (Evaluare Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, Bacalaureat, examenul de ocupare a posturilor didactice şi definitivat)”, a transmis, vineri, Ministerul Educaţiei.
Întrebări și răspunsuri
1. Cum se desfăşoară procesul de evaluare digitalizată?
La sfârşitul probei, lucrările scrise ale candidaţilor sunt scanate, apoi încărcate pe platforma de evaluare digitalizată. Pentru scanare, fiecare sală de clasă în care se desfăşoară probe scrise este dotată cu scanner. În baza conturilor individuale create anterior, profesorii evaluatori au acces pe platforma digitalizată, unde sunt încărcate lucrările. Evaluarea se face pe laptop/calculator, în baza unui borderou digital introdus anterior repartizării lucrărilor către profesorii evaluatori.
Folosirea platformei de evaluare digitalizată permite repartizarea aleatorie a lucrărilor. Astfel, doi evaluatori ai aceleiaşi lucrări vor fi nu doar din şcoli diferite, ei pot fi şi din judeţe diferite. Funcţiile platformei permit, la finalul evaluării fiecărei lucrări, cumularea punctajelor şi descărcarea automată a borderourilor de evaluare.
2. Evaluarea digitalizată afectează desfăşurarea probelor scrise pentru candidaţi?
Nu. Pentru candidaţi singura diferenţă este că nu se mai secretizează lucrările. Acestea sunt secretizate automat, în momentul în care sunt scanate.
3. Cum se gestionează situaţia în care conexiunea la internet nu funcţionează conform cerinţelor impuse, în momentul scanării lucrărilor?
Procedurile de lucru prevăd soluţii pentru situaţiile în care conexiunea la internet nu funcţionează, inclusiv, dacă este nevoie, scanarea lucrărilor în alt centru de examen sau la nivelul comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti.
4. Ce măsuri se iau în cazul în care platforma de scanare întâmpină dificultăţi tehnice?
Resursele necesare pentru funcţionarea platformei (puterea de calcul şi capacitatea de stocare) sunt asigurate de parteneri instituţionali. În situaţia puţin probabilă în care se produc blocaje, se va interveni în timp real pentru suplimentarea resurselor sau identificarea şi rezolvarea oricărei probleme.
5. Ce se întâmplă dacă lucrarea unui elev nu este scanată corect şi profesorul nu o verifică înainte de a o încărca pe platformă?
Elevul va fi prezent la scanarea propriei lucrări. Dacă vor exista cazuri de scanări incomplete sau erori, sunt prevăzute mecanisme ce vor permite remedierea situaţiei.
6. Cum trebuie gestionată situaţia în care un exerciţiu lipseşte de pe pagina de evaluare din cauza unei scanări incomplete?
Profesorul evaluator are posibilitatea, la identificarea unei lucrări scanate eronat, să semnaleze în platformă acest lucru (prin folosirea butonului „Marcare scanare necorespunzătoare”). În acest caz, lucrarea se scanează din nou şi se încarcă în platformă.
7. Cum se procedează în cazul în care nu sunt scanate toate paginile unei lucrări, iar una dintre acestea conţine informaţii esenţiale pentru evaluare?
În platformă există informaţii privind numărul total de pagini pentru fiecare lucrare. Dacă există neconcordanţe între numărul real de pagini şi numărul de pagini scanate, lucrarea va fi scanată din nou.
8. A fost luată în considerare situaţia în care elevii au un scris mai mic şi profesorii întâmpină dificultăţi în examinarea acestor lucrări?
Platforma oferă posibilitatea de redimensionare a imaginii (zoom in/out). Din acest punct de vedere, este chiar o opţiune de accesibilitate, care în modul clasic de evaluare nu exista. Lucrarea poate fi mărită atât cât este necesar, iar rezoluţia de scanare permite acest lucru.
9. Procesul de evaluare digitalizată afectează criteriile de evaluare/baremele, tipurile de subiecte sau timpul de lucru al candidaţilor?
Nu. Procesul de evaluare digitalizată nu implică schimbări în ceea ce priveşte criteriile de evaluare/baremele şi tipurile de subiecte pentru probele scrise ale examenelor, nici timpul de lucru al candidaţilor.
10. Cum se gestionează discrepanţele de notare între profesori în situaţia în care evaluările anterioare permiteau discuţii între cadrele didactice, iar acum fiecare profesor corectează independent?
Conform metodologiilor existente, evaluarea se realizează individual, nu prin „discuţii între cadrele didactice”. În situaţia în care diferenţele de notare între evaluatori sunt mai mari de 1 punct, platforma identifică aceste lucrări şi le repartizează automat altor doi evaluatori. După a doua evaluare, se elimină nota cea mai mare şi cea mai mică şi se face media notelor rămase. Platforma semnalează, de asemenea, diferenţele de notare între evaluatori la itemii obiectivi şi are implementată soluţie tehnică de eliminare a acestora.
11. Există un proces de pregătire şi formare pentru profesori în utilizarea platformei de evaluare digitalizată?
Da. La nivelul fiecărui centru de examen se fac pregătiri pentru derularea procesului de evaluare digitalizată. Totodată, au fost elaborate şi transmise ghiduri pentru fiecare rol de utilizator din platformă.
12. Există o politică privind protecţia datelor personale ale elevilor în contextul evaluării digitalizate? Cum sunt asigurate confidenţialitatea şi securitatea informaţiilor?
Pentru evaluarea digitalizată se folosesc scanere distribuite şi instalate în fiecare centru de examen. Lucrările sunt scanate în sala de examen, la sfârşitul probei scrise, în prezenţa candidatului, fiind încărcate pe platforma de evaluare de către profesorii asistenţi. Secretizarea lucrării se face automat, în momentul încărcării, nemaifiind necesar a fi făcută de către candidaţi/profesorii asistenţi. Ulterior, lucrările sunt repartizate automat şi aleatoriu, prin intermediul platformei, către doi evaluatori aflaţi în alt judeţ decât judeţul din care provin candidaţii.
13. Care sunt beneficiile implementării evaluării digitalizate a lucrărilor de la probele scrise din cadrul examenelor naţionale?
Eliminarea birocraţiei (borderourile individuale de notare, precum şi cele finale sunt generate automat, odată cu finalizarea evaluării); reducerea timpului de lucru destinat evaluării; transmiterea, în mod automat şi aleatoriu, către alţi doi evaluatori, a lucrărilor pentru care diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori iniţiali este mai mare de un punct; scăderea riscului erorii umane în privinţa: calculului notei finale, acordării altor punctaje decât cele din baremul de corectare, introducerii notelor de pe lucrare în calculator, în vederea afişării rezultatelor.