Începutul școlii față în față a însemnat, la Colegiul Gheorghe Șincai din Capitală, proteste zilnice. Indiferent de temperaturile de afară sau de ninsoare, profesori, elevi și părinți s-au strâns în fața liceului pentru a-l apăra, după ce primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a decis o relocare urgentă.
Edilul susține că imobilul, clădire de patrimoniu, este cu risc seismic și nici nu poate obține autorizație de securitate la incendiu, astfel că trebuie să fie supus unui ”amplu proces de consolidare, restaurare și punere în siguranță”.
Asta a declarat și vineri, când s-a dus la Șincai însoțit de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. La finalul întâlnirii a fost anunțat ”un succes” ce constă în semnarea unui protocol prin care se dau asigurări că până în septembrie cursurile se vor desfășura acolo, după care cu toții vor fi relocați.
Între timp, însă, Băluță a chemat în instanță conducerea școlii, și termenele sunt 16 februarie și 15 martie. Iar aici se află un alt motiv pentru care toată lumea protestează la Șincai. Conducerea actuală este nouă și impusă de la nivelul Inspectoratului Școlar București, în ciuda faptului că profesorii propuseseră un alt directorat.
Profesorii contestă că această nouă conducere nu a luat nicio poziție în procesul intentat de Băluță, astfel că succesul acestuia în instanță pare să fie asigurat.
Băluță nu are autorizație să facă consolidări, ci doar amenajări. Clădirea nu are oricum risc seismic
De ce totuși vedem în stradă profesori, părinți și elevi, când ceea ce se propune este punerea lor în siguranță?
Cu această întrebare am sunat-o pe Silvia Mușătoiu, fostă directoare a colegiului și care acum fusese propusă pentru un nou mandat de către Consiliul Profesoral, iar aceasta ne-a explicat că povestea e departe să fie atât de simplă.
La acest moment, Silvia Mușătoiu este profesor de matematică și, până acum câteva zile, membru în Consiliul de Administrație al instituției de învățământ.
”Eu am fost director al școlii 6 ani, din 2013 până în 2019. Am avut diverse discuții cu primarul Băluță, inclusiv faptul că o clădire de patrimoniu care e în grija Primăriei nu trebuie lăsată de izbeliște și că trebuie să o repare. În vremea aceea, dl Băluță îmi ținea discursuri cu cât de greu este să obții autorizații și avize de la Ministerul Culturii.
În 2020, n-a mai fost nevoie de așa ceva. Iată! Au venit cu actele așa, incomplete, neconforme și au dispus mutarea școlii pentru că el vrea să facă niște lucrări. Nu sunt lucrări de consolidare sau reabilitare. Sunt lucrări de amenajare interioară și exterioară, conform autorizației pe care au obținut-o.
Alte lucrări în afara acestei autorizații nu au voie să facă, deci nu poate să ne spună nouă că face reabilitare și, lucrările fiind grele, trebuie obligatoriu să ne mutăm. Amenajări interioare și exterioare pot fi făcute foarte bine în timpul vacanței de vară. Cele interioare în vacanță, iar cele exterioare chiar și atunci când copiii sunt la școală, că nu-i deranjează”, a declarat, pentru SpotMedia.ro, Silvia Mușătoiu.
Ea spune că autorizația ”are în spate documente neconforme” și că a fost emisă în 21 septembrie 2020, când primar al Capitalei încă era Gabriela Firea. Tocmai de aceea, Pimăria Sectorului 4 a refuzat să le dea documentele celor care le-au solicitat.
Însă ceea ce Băluță nu a cerut de la Primăria Generală și, deci, nu există în realitate este încadrarea clădirii pe lista de risc seismic.
”Primarul nu a dorit să le dea nici școlii, nici părinților, din primăvara anului trecut. Le-a dat presei când deja pornise un oarecare scandal mediatic și ele sunt acum publice. Dar în octombrie city-managerul Ioan Gâf Deac, care e și membru în Consiliul de Administrație, spunea că nu poate să ne arate autorizația de construcție pentru că e secret comercial. Și în acest moment, în ianuarie 2021, ele au devenit publice. Au fost date presei, în niciun caz instituțiilor sau oamenilor care le-au cerut.
Deci ce face Primăria Sector 4? Sperie părinții că liceul, clădirea ar fi într-o situație de risc seismic. Plătește pentru asta un expert care elaborează un document de 85 de pagini. 60 de pagini sunt cu definiții, vreo câteva pagini sunt cu fotografii în care vedem harta României - deci contextul în care studiază ei de fapt riscul seismic la Șincai - și câteva pagini doar sunt cu amănunte legate de liceu.
Acesta este un document pe care Primăria Capitalei l-a catalogat drept în afara legii, în niciun caz o expertiză a unei clădiri de patrimoniu.
Ei au adresă emisă în acest sens. Clădirea nu este în lista clădirilor cu risc seismic, pentru că doar Primăria Capitalei ar putea să o încadreze. N-a făcut-o, primarul Băluță înțeleg că a avut hârtiile lui pe la Primărie, dar pe baza acestor hârtii nu a cerut și încadrarea la risc seismic. Probabil știa și el că nu sunt conforme și că nu pot fi luate în seamă”, ne-a mai spus profesoara Mușătoiu.
Băluță refuză să spună unde relochează întreg Colegiul Șincai
Ce nu a spus niciodată edilul a fost unde va muta copiii și profesorii de la unul dintre cele mai performante licee din Capitală. Am întrebat-o pe Silvia Mușătoiu dacă acest lucru a fost discutat în întâlnirea de vineri, având în vedere că ministrul Educației a spus la final că urmează ca Băluță să propună ”3-4-5-6 variante”.
”Nu a răspuns la această întrebare. Întrebarea 'unde ne veți muta?' a fost pusă de mai multe ori, de mai mulți profesori. Dl primar Băluță a refuzat să răspundă. A ocolit, cumva că nu ne interesează pe noi… eu asta am înțeles din răspunsurile dlui primar", ne-a declarat fosta directoare.
Întrebarea a fost pusă și de față cu ministrul Educației ”și nu numai că nu a răspuns, dar profesorul care a pus acestă întrebare a făcut-o de mai multe ori. Dl primar nu a dat răspunsul, iar dl ministru nu a insistat către el să dea acest răspuns”.
Și cum nu există o destinație clară și un termen pentru această relocare, Consiliul de Administrație s-a opus și predării patrimoniului mobil, așa cum insistă Primăria.
”Ei vor să elimine absolut tot din școală, tot mobilierul, arhiva, să golească școala. Or, Consiliul de Administrație al școlii s-a opus predării patrimoniului mobil, atât timp cât nu există niciun plan al Primăriei 4. Nu spune nici unde ne duce, nici cât timp ne duce. Dar cui să predăm patrimoniul mobil și de ce?
Dacă se solicita să se înceapă lucrările cu patrimoniul strâns în clădire, atunci se putea face. Dar antreprenorul nu vrea așa. El dictează, a dictat Primăriei să elibereze școala, și primăria dictează școlii”.
Protocolul, praf în ochi
În aceste condiții, care este succesul prezentat public de Daniel Băluță? Mușătoiu spune că nu există și că situația este la fel ca înainte.
”Este un praf în ochi protocolul acesta. Părerea mea este că au ținut morțiș, înțeleși sau neînțeleși între ei înainte, să iasă cu ceva. Această propunere de protocol a venit de la un părinte despre care știm cu toții că este de partea dlui Băluță. A fost propunerea acestui părinte către primarul Băluță.
Protocolul va însemna că liceul nu va putea fi relocat până la sfârșitul anului școlar, deci până în septembrie. Dar această relocare până în septembrie nu era posibilă oricum, că nu au unde. Nu există spațiu în acest moment disponibil pentru noi. Și, atunci, e ușor să promiți că nu faci când nici nu aveai cum să faci. Doar au bifat o promisiune. (…) El nu strică, nu împiedică ceva, dar nici nu rezolvă nimic”, spune profesoara.
Mai mult, ea atrage atenția că protocolul nu fusese discutat dinainte și cu ceilalți părinți, deci cel care a făcut propunerea nu avea mandat pentru asta.
În ce privește modul în care s-au desfășurat discuțiile, Mușătoiu spune că nu a fost nimic constructiv.
”Primarul Băluță a avut comportamentul obișnuit. A vorbit peste ceilalți, în momentul în care i se spunea ceva care era defavorabil lui, făcea pe victima, în sensul că acuza celălalt om că nu are o educație ca a lui. Acesta este stilul primarului Băluță, am participat de multe ori la ședințele Consiliului Local. Probabil, dacă am fi avut microfoane individuale, ne-ar fi închis microfoanele în timp ce vorbeam…
Ministrul s-a simțit la un moment dat într-un disconfort vizibil pentru că nu se aștepta ca primarul și nici profesorii să intre în asemenea stare de nervi. Nimeni nu asculta pe nimeni, fiecare avea de zis ceva”.
Profesorii se întorc la catedră, dar protestele continuă
Așadar, profesorii nu au de gând să oprească protestele. Dar orele se vor face astfel încât copiii să nu aibă de suferit.
”Protestele noastre vor continua într-un alt mod. Noi vom intra la ore de luni, știam asta de când am început protestul. În acest moment, le-am văzut pozițiile tuturor și ne este clar că absolut nimeni dintre decidenți nu se uită la motivele pentru care protestăm”, spune Mușătoiu.
Doar că, atât timp cât conducerea impusă de la Inspectorat nu e retrasă, din punct de vedere administrativ, școala va fi blocată.
”Am cerut inspectorului școlar să le înceteze detașarea celor două directoare numite acum câteva zile. E o echipă managerială fără suportul profesorilor, ele nu vor putea gestiona această școală pentru că majoritatea cancelariei a propus altceva și Inspectoratul a făcut altceva.
Noi, dacă nu se va întâmpla lucrul ăsta, le-am explicat și dlui ministru, și dlui inspector general, că această școală nu va putea funcționa. Ei poate nu cred sau nu știu care este mersul și care sunt acțiunile care se bazează pe Consiliul Profesoral, ori își doresc această stare de tensiune în continuare. Le-am explicat că numai de ei depinde perioada următoare.
Noi vom intra la ore pentru copii, nu pentru că a venit dl ministru în vizită și nici pentru că dl inspector general a încercat să țină morală unei cancelarii pe care nu o cunoaște, în care a intrat cu bocancii, peste absolut orice părere sau dorință a Consiliului Profesoral”, a adăugat fosta directoare.
În orice caz, situația nu poate rămâne nici așa mult timp.
Faptul că nu pot fi luate decizii la nivelul școlii este o chestiune extrem de serioasă. De exemplu, dacă ar apărea cazuri de COVID și ar trebui să fie votată schimbarea scenariului de funcționare, acest lucru nu ar fi posibil.
”Noi am stat fără director o săptămână, în săptămâna de vacanță. În săptămâna aceea nimeni nu a pregătit începerea școlii. Noi am rămas cu orarul pe care l-am avut online, care este impropriu pentru activitatea de acum, când clasele de a 12-a trebuie să vină la școală. Așadar, trebuie modificat orarul cu o comisie, orarul se aprobă în Consiliul de Administrație și funcționăm după acel orar. Lucrurile astea nu se pot face. Orice se întâmplă fără Consiliul de Administrație este abuz al celui care ia decizia.
Există profesori care predau exclusiv online pentru că au certificate medicale. Și în condițiile astea clasele de a 12-a sunt la școală, iar profesorii aceia sunt acasă. Ei trebuie să facă ore online cu copii care nu sunt în laboratorul de informatică, ei n-au calculatoare. Aceste clase ar trebui să rămână totuși online ca să poată să facă ore cu profesorii lor. Orarul trebuie modificat. Astea sunt lucrurile mici care pentru noi sunt foarte importante”, a explicat profesoara.
Băluță merge înainte
Ce se va întâmpla în final rămâne de văzut. În timpul discuției cu dna Mușătoiu, primarul Sectorului 4 anunța agramat pe Facebook triumful în favoarea normalității.
”Împreună pentru viitorul liceului Gheorghe Șincai. Atunci când mai multe entități se adună la aceași (sic!) masă și discută despre un țel comun, totul curge în favoarea normalității. Asta am făcut astăzi, când alături de domnul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, de părinți, profesori și elevi ai Colegiului Național Gheorghe Șincai am decis că siguranța copiilor nu poate fi negociată.
Prin urmare, începând cu luna septembrie a acestui an, după ce se vor încheia examenele naționale, clădirea unității de învățământ, monument istoric, va intra într-un amplu proces de consolidare, restaurare și punere în siguranță, la finalul căruia vom obține și autorizația de securitate la incendiu”, e postarea primarului.