Uniunea Europeană lucrează la un pachet de finanțare în valoare de 20 de miliarde de euro pentru a sprijini rețelele de transport africane, dar și proiecte în domeniul energiei, al tehnologiei digitale, al educației și al sănătății, pentru a contracara influența Chinei pe continent.
Statele membre UE nu s-au angajat încă să finanțeze planurile de infrastructură, potrivit unor oficiali familiarizați cu discuțiile.
Planul blocului include coridoare strategice, cabluri submarine internaționale, noi interconetări energetice și investiții în surse regenerabile în Senegal, Coasta de Fildeș, Egipt, Maroc și Kenya, potrivit unui proiect al pachetului văzut de Bloomberg.
Investițiile sunt menite să susțină noul parteneriat pe care UE și Africa doresc să îl pecetluiască la summit-ul din 17-18 februarie, de la Bruxelles.
Liderii africani au acordat prioritate drumurilor, căilor ferate și podurilor.
Însă unele guverne ale UE se confruntă cu constrângeri bugetare naționale, care fac dificile promisiunile unor finanțări semnificative înaintea reuniunii, în timp ce altele, inclusiv Germania, rămân sceptice în ceea ce privește disponibilitatea unora dintre propuneri, au adăugat oficialii.
Lista UE include aproximativ 60 de proiecte menite să relanseze relația, după luni de tensiuni legate de aprovizionarea cu vaccinuri și de brevete, precum și de restricțiile de călătorie menite să stopeze pandemia Covid-19.
Cea mai mare parte a fondurilor din planul UE ar urma să meargă către Global Gateway, inițiativa Europei de a rivaliza cu planul masiv de investiții al Chinei pe continent. Blocul comunitar încearcă să mobilizeze 150 de miliarde de euro până în 2027 din diverse surse.
UE oferă "progrese cantitative și calitative în ceea ce privește finanțarea infrastructurii", potrivit documentului. Blocul promite "fonduri substanțiale" pentru investiții în proiecte și pentru asistență tehnică, în vederea identificării de noi proiecte.
De asemenea, UE dorește să atragă bani privați prin utilizarea fondurilor publice ca garanții și prin implicarea băncilor africane de dezvoltare.
Beijingul a promis în 2018 împrumuturi de aproximativ 60 de miliarde de dolari pe o perioadă de trei ani pentru finanțarea de drumuri și poduri în Africa.
Însă planul chinezesc Belt and Road a fost controversat încă de la început, din cauza corupției și a provocărilor legate de sustenabilitatea datoriei cu care se confruntă guvernele gazdă.
UE a ales proiecte axate pe domenii comerciale cheie, selectate de națiunile africane în funcție de nivelul de pregătire, de impactul potențial și de posibilitatea de a atrage bani din partea statelor membre și fonduri private, a declarat un oficial UE.
Lista include coridorul Dakar-Abidjan din Africa de Vest, zona Libreville-Kribi-Douala-N'Djamena, care leagă Gabon, Camerun și Ciad, precum și zona dintre Mombasa și Kisangani din Kenya și Republica Democratică Congo.
Europa va propune, de asemenea, construirea unui cablu submarin internațional de fibră optică pentru a conecta UE cu Africa de-a lungul coastei atlantice.
UE va oferi, de asemenea, o nouă cooperare în domeniul securității. Ca parte a unui efort mai cuprinzător de sprijinire a forțelor armate africane, țările europene ar urma să livreze echipamente militare în lunile următoare, potrivit proiectului de text.
Migrația va fi un alt subiect de primă importanță în timpul summit-ului de săptămâna viitoare. Țările UE vor mobiliza 4,4 miliarde de euro pentru a lupta împotriva traficanților de persoane, pentru a impune returnările voluntare și forțate și pentru a consolida gestionarea frontierelor.