Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei i-a scris ambasadorului SUA ca să sprijine construirea A8: Suntem la granița UE și NATO (Document)

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei i-a scris ambasadorului SUA ca să sprijine construirea A8: Suntem la granița UE și NATO (Document)

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, o asociație ce adună experți din numeroase domenii care promovează soluții care să aducă progresul regiunii, i-a transmis o scrisoare deschisă ambasadorului SUA Adrian Zuckerman.

Zuckerman a declarat de curând, într-o vizită pe care a făcut-o la Iași, că SUA sunt interesate să lucreze cu autoritățile locale pentru a conecta Iașiul la proiectul de infrastructură Via Carpathia, autostrada care ar trebui să lege Marea Neagră de Marea Baltică.

ADVERTISING

”Înțelegem rațiunile de securitate ale NATO, faptul că un astfel de drum strategic din punct de vedere militar nu poate urma cea mai scurtă variantă posibilă (Polonia – Ucraina, care nu este membru al Alianței Nord-Atlantice – România, prin regiunea Moldovei spre Constanța).

Regiunea Moldovei, care se află la granița estică a UE și NATO, se menține chiar și în viziunea americană departe (600 km) de orice linie majoră de transport europeană. (...)

Acest statut de securitate precar al Moldovei și izolarea indusă economic de lipsa conectării la axele de transport europene au determinat la scară istorică o subdezvoltare sistemică.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

În consecință directă, în Moldova sunt concretizate numai 2% din totalul investițiilor străine în România, la o populație care reprezintă 20% din total", se arată în scrisoarea deschisă.

MDM explică mai departe că, având în vedere că bariera Carpaților implică și costuri foarte mari și riscuri, în ce privește conexiunea directă cu rețeaua de transporturi europeană, cea mai bună soluție rămâne construirea Autostrăzii Moldovei.

ADVERTISING

Experții oferă și o serie de argumente în acest sens:

  • Este cea mai scurtă cale de acces din estul României prin A3 la Via Carpathia, din punct de vedere al transportului de mărfuri civile, cât și al transportului de logistică militară.
  • De ea poate beneficia întreaga regiune a Moldovei, în mod egal, atât județele din sud, cât și cele din nord.
  • Ar conecta inclusiv Republica Moldova și sud-vestul Ucrainei cu Europa, întărind independența economiilor acestor state față de Rusia.
  • A8 este pe un coridor principal european (TNT-core) încă din 2012 și este astfel este trecută în Master Planul General de Transport al României încă din 2015, pentru a fi realizată până cel târziu în 2030.
  • Ar susține descentralizarea României, un stat ultracentralizat, care funcționează potrivit legii administrative din 1968, adică din timpul dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu.

Reprezentanţii MDM au atașat scrisorii și o analiză a recentului Plan Național de Redresare și Reziliență, lansat recent de președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban, în care arată cum Moldova a fost și de această dată ignorată.

”Am fi onorați dacă ați avea în vedere expertiza noastră privind problemele și soluțiile pentru regiunea Moldovei, precum și asupra mecanismelor intime de funcționare a statului român”, conchid cei de la Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇