Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, la Cluj, un contract pentru realizarea unui nou segment de 30 de kilometri din Autostrada Transilvania.
În context, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a amintit și despre stadiul altor sectoare ale acestei șosele, pe care a prezentat-o ca fiind puțin mai scurtă decât e în realitate, ca să demonstreze că se face ceva pentru fiecare sector de drum.
Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, au ținut discursurile la ceremonia de semnare a contractului cu o asociere de firme condusă de UMB Spedition pentru construcția celor 30 de kilometri de autostrada dintre Nădășelu și Zimbor.
Acest sector de șosea de mare viteză face parte din Autostrada Transilvania (care la rândul ei e parte din șoseaua de mare viteză A3, gândită să ajungă de la București până la Borș, la granița cu Ungaria).
Lucian Bode a amintit că de curând s-au dat în trafic alți 25 de kilometri din Autostrada Transilvania. Este vorba despre segmentele de șosea de mare viteză dintre Biharia și Borș (5,35 km) și Iernut și Chețani (17,9 kilometri).
De asemenea, Bode a mai precizat că pentru alți 110 kilometri de autostradă s-au semnat contracte pentru proiectare și execuție. Sunt incluși aici și cei 30 de kilometri pentru care s-a semnat contractul marți, 22 septembrie.
Bode s-a referit în discursul său la faptul că românii vor putea cirucula ”de la Ungheni la Borș, pe toți cei 274 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania”.
Dar, de fapt, Autostrada Transilvania ar trebui să fie mult mai lungă de atât, așa că nu putem vorbi despre ”toți cei 274 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania”.
În realitate, această șosea de mare vitează ar fi trebuit să înceapă de la Codlea, din Brașov și să treacă pe la Fărăraș și Sighișoara, până la Târgu Mureș. Și abia de acolo să ajungă la Ungheni, de unde a început ministrul Bode să numere kilometrii șoselei de mare vitează.
Or, porțiunea la care ministrul Bode nu s-a referit azi are puțin peste 160 de de kilometri.
Ce se întâmplă cu această porțiune de șosea la care ministrul nu a făcut referire?
Ei bine, pentru acea porțiune lungă de șosea de mare viteză există doar o documentație sumară, realizată în urmă cu mai mulți ani, potrivit directorului executiv al Asociației Pro Infrastructură (API), Ionuț Ciurea.
”Pentru respectiva porțiune există un fel se studiu de fezabilitate realizat de Search Corporation pentru Bechtel (societatea americană care ar fi trebuit să construiască Autostrada Transilvania, la începutul anilor 2000 - n.red.).
Dar nu există nicio procedură lansată.
În plus, secțiunea Brasov - Târgu Mureș nu se face prea curând, pentru că – în condițiile în care va fi gata A10 Sebeș-Turda în 2 ani să zicem - această șosea nu va mai fi o prioritate”, a precizat Ionuț Cirea pentru SpotMedia.ro.
Cu alte cuvinte, după aproape 2 decenii de la începutul proiectului, avem toate șansele să costruim o Autostradă a Transilvaniei mai scurtă.
Șeful Direcției Tehnice din cadrul CNAIR, Gabriel Budeascu, a prezentat pe larg stadiul lucrărilor la autostrada. Dar s-a referit tot la porțiunea de 274 de kilometri dintre Ungheni și Borș, fără precizări despre segmentul care ar trebui să lege șoseaua de Brașov.
Iată cum stau lucrurile, potrivit CNAIR, pe porțiunea de 274 de kilometri.
Pe 97 de kilometri (adică pe 36% din traseu) se circulă deja. Este vorba despre porțiuni situate între Ungheni și Ogra (10,1 kilometri), între Ogra și Iernut (3,6 kilometri) și între Iernut și Chețani (17,9 kilometri).
În continuarea șoselei urmează un segment de circa 15 km care e în execuție, între Chețani și Câmpia Turzii (unde lucrează Straco și unde șantierul riscă să dureze mult mai mult decât era prevăzut – n.red.).
Tot pe autostrada se poate circula și de la Câmpia Turzii la Gilău (pe 52 de kilometri) și de la Gilău la Nădășelu (pe circa 8,7 kilometri). Aici, porțiunea dintre Gilău și Nădășelu a fost autostrada-muzeu circa un an.
Motivul: deși era gata, șoseaua se termina într-un câmp. A fost nevoie de construcția unui pod peste Someșul Mic pentru a lega acest segment de autostrada de sectorul Gilău – Cîmpia Turzii.
Urmează porțiunea de 30 de kilometri pe care o va construi UMB, dintre Nădășelu și Zimbor. Și încă două sectoare de drum care ajung până la Biharia, care - potrivit CNAIR - sunt scoase la licitație și pentru care s-ar putea alege constructor până la finele anului.
Și, în cele din urmă, Autostrada Transilvania se încheie cu segmentul Biharia - Borș (5,35 kilometri) care a fost inaugurat recent și pe care se poate circula.
Când sau dacă vom ajunge vreodată să circulăm pe această șosea de la Brașov la Borș rămâne să aflăm. Momentan - în ciuda promisiunilor de campanie ale Guvernului PNL - șansele de realizare integrală a acestei șosele par, în continuare, destul de mici.
Citește și: