Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, au participat vineri, la Sălaj, la semnarea contractului pentru proiectarea și construcția unui sector de 12,24 kilometri de autostrada, între Poarta Sălajului și Zimbor.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat pe 12 iunie că a selectat pentru proiectarea și construcția acestui lot de autostradă Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL (societăți ale familiei Umbrărescu).
Asocierea are 12 luni la dispoziție să proiecteze șoseaua de mare viteză și încă 24 de luni pentru a o construi. Ulterior, va trebui să asigure și 120 de luni de garanție pentru autostradă.
Pentru fiecare kilometru de șosea de mare viteză construit, Asocierea va primi aproximativ 55,5 milioane de lei (echivalentul a circa 11,4 milioane de euro).
Prezent la semnarea contractului, la Sălaj (județul din care provine - n.red.), ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat din nou că 2020 este ”anul Autostrăzii Transilvania”. Iată cum și-a justificat afirmația.
”Vom da în trafic, în acest an, două loturi din această șosea: cel dintre Iernut și Chețani (de 17,9 km, construit de Astaldi și Max Boegl - n.red.) și cel dintre Biharia și Borș (de 5,35 de km, construit de Trameco - n.red.).
În plus, am semnat contracte de proiectare și execuție pentru sectoarele: Târgu Mureș - Ungheni (4,5 km de autostrada care vor fi realizați de Strabag) și pentru Chiribiș-Biharia (28,5 kilometri pe care îi va realiza Selina).
Și vreau să vă mai spun ceva. Toate sectoarele acestei autostrăzi dintre Nădășelu și Borș au fost deblocate”, a precizat Lucian Bode.
Ministrul Transporturilor a oferit câteva detalii și cu privire la stadiul documentației pentru sectoarele pe care le consideră deblocate.
”Pentru porțiunea dintre Zimbor și Nădășelu avem procedură cu termen de depunere a ofertelor pe 6 iulie. Si contractul – bineînțeles dacă nu vor fi contestații – îl vom semna în septembrie 2020.
Pe porțiunea dintre Poarta Sălajului și Nușfalău avem termen de depunere a ofertelor luna septembrie. Aici includem și tunelul Meseș (care urmează să fie cel mai lung tunel din România prin care trece o autostrada – n.red.).
Iar pentru porțiunea Nușfalău – Suplacu de Barcău vom anunța câștigătorul licitației săptămâna viitoare.
Mai departe, pentru autostrada dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău vom anunța câștigătorul săptămâna viitoare.
Iar pe porțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș am reluat licitația. Documentația e la ANAP (care o verifică și o avizează înainte de lansarea licitației)”, a mai spus Bode.
Autostrada Transilvaniei face parte din A3 și ar trebui să se întindă pe circa 415 kilometri, de la Brașov la Borș (la granița cu Ungaria).
În mod normal, acesta șosea de mare viteză ar fi trebuit realizată de americanii de la Bechtel, în baza unui contract pe care respectivii l-au primit în 2003, în timpul guvernării Năstase.
Din păcate, americanii nu s-au înțeles cu statul român. Așa că în 10 ani au finalizat doar puțin peste 10% din ce trebuiau să construiască. Iar în 2013 contractul a fost reziliat.
Ulterior, statul a reîmpărțit traseul autostrăzii și a început să scoată la licitație loturi. În unele cazuri, pregătirea a fost deficitară.
Spre exemplu, o porțiune de 9 kilometri de autostrada dintre Gilău și Nădășelu (construiți tot de societățile familiei Umbrărescu) a rămas închisă aproape un an, în perioada 2017-2018, din cauză că se termina pe un maidan.
Abia după ce s-a reușit și construcția unui pod peste râul Someșul Mic s-a putut lega autostrada de rețeaua rutieră din zonă și s-a putut da în trafic.