După negocieri istovitoare care au ţinut 70 de ore, conducerea Volkswagen a anunţat un acord încheiat între cel mai mare producător auto din Europa şi sindicatul IG Metall pentru a preveni grevele.
Acordul prevede schimbări radicale la operaţiunile germane al VW, inclusiv eliminarea în timp a mai mult de 35.000 de locuri de muncă şi reduceri drastice ale capacităţii de producţie, transmite Reuters.
Chiar şi aşa, liderii sindicali au salutat acordul drept ”un miracol de Crăciun”, după cele 70 de ore de negocieri, cele mai lungi din istoria de 87 de ani a companiei.
Runda de negocieri a fost în desfăşurare de luni şi a continuat până în noaptea de vineri, la Hanovra, negociatorii luând doar pauze scurte pentru a dormi şi a se alimenta cu cafea, cârnaţi şi fructe.
Nu vor avea loc închideri imediate de fabrici sau disponibilizări, iar VW pare să fi dat înapoi de la a cere reducerea salariilor cu 10%.
Acordul care evită grevele costisitoare poate oferi, de asemenea, uşurare investitorilor după luni de negocieri.
Acţiunile au crescut cu 2,4% după închiderea bursei, în urma acordului. În acest an acţiunile VW au scăzut cu 23%.
Volkswagen tot negocia cu reprezentanţii sindicatelor încă din septembrie cu privire la măsurile pe care le-a considerat necesare pentru a concura cu rivalii chinezi, care oferă vehicule mai ieftine şi pentru a gestiona cererea slabă din Europa şi adoptarea mai lentă decât se aştepta a vehiculelor electrice.
Aproximativ 100.000 de muncitori au organizat deja două greve separate în ultima lună, cea mai mare manifestare de acest gen din istoria Volkswagen, protestând faţă de planurile de reducere a costurilor.
VW a spus că acordul va permite economii de 15 miliarde de euro anual pe termen mediu şi nu a văzut niciun impact semnificativ asupra previziunilor sale financiare pentru 2024.
Ce prevede acordul
Deşi nu vor avea loc închideri imediate de fabrici, VW a spus că se află în căutare de opţiuni pentru fabrica sa din Dresda şi că schimbă activitatea fabricii din Osnabrück, inclusiv căutând un cumpărător. O parte din producţie ar fi mutată în Mexic.
Producţia de vehicule ar urma să fie închisă la uzina din Dresda, până la sfârşitul anului 2025.
Personalul VW AG nu va primi majorări de salarii în următorii patru ani, în timp ce unele bonusuri vor fi anulate sau reduse.
Producţia la uzina VW din Wolfsburg, cea mai mare, va fi redusă la două linii de asamblare de la patru.
”Nicio fabrică nu va fi închisă, nimeni nu va fi disponibilizat din motive operaţionale, iar acordul de salarizare al companiei noastre va fi asigurat pe termen lung”, a declarat un director VW, Daniela Cavallo.
Cele 35.000 de reduceri de locuri de muncă ar reprezenta aproximativ un sfert din forţa de muncă a VW şi ar veni în tandem cu reducerea reţelei de fabrici germane a companiei.
Totuşi, negociatorul şef al IG Metall, Thorsten Groeger, a spus că reducerile, care nu vor implica concedieri obligatorii, fac parte dintr-o soluţie de abordare a supracapacităţii şi vor fi făcute într-o manieră responsabilă din punct de vedere social.
Va fi destul?
”Reducerea de 35.000 de locuri de muncă pe o curbă demografică până în 2030 nu este probabil suficientă şi într-un interval de timp prea lung pentru a aborda stagnarea actuală pe care o vedem pe piaţa europeană (...) Aş spune că sindicatele pot profita mai mult de acord decât VW, dar, în mod realist, din cauza structurii complicate a companiei, acesta a fost probabil cel mai bun lucru la care ar fi putut spera”, consideră Matthias Schmidt, un analist al pieţelor auto europene.
Principalul acţionar Porsche SE a salutat acordul de vineri ca ”o îmbunătăţire semnificativă a competitivităţii Volkswagen”, adăugând că acum este crucial să implementăm reducerile.
Criza de la VW a lovit într-un moment de incertitudine şi tulburări politice în cea mai mare economie a Europei, precum şi de tulburări mai ample în rândul producătorilor de automobile din regiune.
- Tabloul prăbușirii Germaniei – Cea mai mare economie intră în recesiune, trăgând după ea întreaga UE
- Paris și Berlin: Două guverne care rămân fără bani
- Criza de la Volkswagen și viitorul economic al Germaniei
Cancelarul Olaf Scholz, aflat în urmă în sondaje, a cerut VW să-şi menţină toate fabricile deschise.
Scholz a salutat vineri seara ”o soluţie bună, acceptabilă din punct de vedere social”, adăugând într-o declaraţie: ”În ciuda tuturor greutăţilor, aceasta asigură că Volkswagen şi angajaţii săi pot aştepta cu nerăbdare un viitor bun”.
Ameninţarea cu greve a IG Metall a fost o monedă de schimb puternică. UBS a estimat că fiecare zi de grevă din Germania ar fi putut costa VW venituri de până la 100 de milioane de euro şi profit operaţional de aproximativ 20 de milioane de euro, pe baza unei producţii mai mici cu 2.000-3.000 de vehicule pe zi.