Ministrul Economiei: La Avioane Craiova s-a întâlnit un prost, statul, cu un deștept. Cum iei 10.000 de euro și dai 30 de milioane

Ministrul Economiei: La Avioane Craiova s-a întâlnit un prost, statul, cu un deștept. Cum iei 10.000 de euro și dai 30 de milioane
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

La Avioane Craiova, „s-a întâlnit un prost – statul – cu un deștept – o firmă privată”, spune Ministrul Economiei, Radu Miruță, vorbind despre semnarea unui contract dezechilibrat, în urma căruia, compania riscă să fie obligată să returneze zeci de milioane de euro.

Mai exact, Avioane Craiova, companie de stat, riscă să fie obligată să returneze un avans de aproximativ 20 de milioane de euro (prima etapă) către Ministerul Apărării Naționale, după ce nu a reușit să livreze la timp avioanele de antrenament destinate piloților de F-16. O a doua tranșă de avans, mai mare, ar urma să intre, de asemenea, sub incidența clauzelor contractuale, a explicat ministrul, la Antena 3, relatează Mediafax.

Penalități de 10.000 de euro, pierderi de zeci de milioane

Problema principală, potrivit lui Miruță, este modul în care Avioane Craiova a încheiat contractele. Compania a semnat un acord cu Armata Română care prevedea penalități consistente dacă livrarea nu era făcută la timp. În paralel, însă, a contractat o firmă privată furnizoare de componente cu o clauză de penalizare de doar 10.000 de euro în caz de întârziere.

„Și firma aia n-a livrat. Aplici penalitățile de 10.000 de euro, timp în care tu plătești 30 de milioane”, a explicat ministrul, subliniind disproporția dintre riscurile asumate de stat și cele ale partenerului privat.

Miza strategică: pregătirea piloților de F-16

Dincolo de pierderile financiare, Radu Miruță a atras atenția asupra mizei strategice a proiectului. Avioanele modernizate la Craiova ar putea acoperi 60–70% din pregătirea piloților de F-16, într-un context regional în care cererea pentru astfel de cursuri este foarte mare, iar locurile sunt limitate.

„Toată regiunea are o foame foarte mare să pregătească piloți de F-16. Următorul loc liber este peste un an, cursurile sunt scumpe și puține”, a spus ministrul, explicând că soluția de la Craiova ar fi mai rapidă și mai ieftină.

Ce mai blochează livrarea

Întrebat dacă avioanele pot fi totuși livrate, Miruță a spus că mai sunt de rezolvat două probleme. Prima ține de software, unde sunt necesare teste suplimentare – „trei zile de teste, nu jumătate de oră de zbor”, potrivit directorului companiei. A doua vizează un aruncător electronic de muniție, cerut prin contract, dar care nu poate fi furnizat. O comisie încearcă să elimine această obligație contractuală.

Ministrul a avertizat însă că partea cea mai dificilă abia începe, întrucât termenul de livrare a expirat, iar Ministerul Apărării este obligat de lege să solicite returnarea avansului.

„A expirat perioada de livrare. MApN va cere banii înapoi, fiind obligat de lege”, a concluzionat Miruță.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇