Mesaj de speranță și optimism în pandemie: Am continuat să finanțăm cultura, unul dintre cele mai afectate domenii - Interviu cu Flavia Popa, BRD – Groupe Société Generale

Mesaj de speranță și optimism în pandemie: Am continuat să finanțăm cultura, unul dintre cele mai afectate domenii - Interviu cu Flavia Popa, BRD – Groupe Société Generale
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Cultura a suferit enorm pe urma pandemiei de coronavirus și puțini au fost cei care s-au gândit la artiști, în mijlocul acestei crize fără precedent. Și totuși, cineva a le-a întins o mână.

Fundația9, inițiativă fondată și finanțată de BRD – Groupe Société Générale, sprijină noua generație de creatori de cultură și educație de ani de zile. Și acum a făcut eforturi și mai mari pentru a-i sprijini.

”Am finanțat artiști vizuali, antropologi, actori, muzicieni care și-au exrpimat artistic trăirile acestei perioade și au creat lucrari multimedia, ori proiecte documentare are chestioneaza trecutul, prezentul sau viitorul”, povestește Flavia Popa, Secretar General, BRD – Groupe Société Generale, într-un interviu acordat SpotMedia.ro.

”Virusul este printre noi, trebuie sa învațăm să traim cu el, să fim responsabili și să respectam regulile sanitare, dar solutia nu este în niciun caz să renunțăm la viața culturală”, mai spune ea.

Incă de dinaintea acestei crize v-ați implicat în viața culturală a României și a tinerilor români. Spuneți-ne mai multe despre aceste proiecte.

Investim de peste 20 de ani în cultură cu convingerea că este important să suținem lideri și proiecte care ne ajută să ințelegem de unde venim și încotro ne ducem ca societate.

Iar de aproximativ 5 ani avem o strategie care implică crearea unui ecosistem de parteneriate, dar și propriile noastre programe și platforme culturale, un lucru care este poate mai puțin întâlnit.

O direcție importantă pentru noi este noua generație din cultura și aici ne-a interesat cum este ea, cum se exprimă, ce produse culturale consumă și cum putem să facilităm consumul de cultură în rândul tinerilor.

ADVERTISING

Am început prin a finanța proiecte ale tinerilor, dar apoi ne-am dat seama că pentru a desena profilul noii generații ar fi nevoie de o platforma de jurnalism care sa vorbească constant despre ei și pentru ei.

Asa a aparut ideea de a construi Scena9, revistă de cultură, idei și societate, apoi un centru de cultură contemporană, într-o cladire de patrimoniu, în București -  Rezidența BRD Scena9, și în final Fundatia9, o fundație care are menirea de a susține proiectele tinerei generații.

Fundația are în grija cele 2 platforme inițiate de noi, le dezvoltă, și are menirea de a crea noi programe, în același spirit: cu privirea țintită catre viitor, susținându-i pe tinerii care creează azi.

Prin programele fundației lucram cu peste 200 de artiști, ilustratori, fotografi, jurnaliști, istorici, sociologi, critici, curatori și avem în jur de 100 de evenimente culturale în fiecare an. 

Separat de această construcție de platforme, avem o serie de parteneriate în special în muzică clasică și artă contemporană, și menționez aici câteva: Sonoro Conac si Sonoro Musikland, proiecte care aduc muzica de cameră în clădiri de patrimoniu și în locuri inedite din țară, Turneul Stradivarius al violonistului Alexandru Tomescu, Noaptea alba a Galeriilor.

În artele spectacolului susținem Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și un program destinat tinerilor regizori de teatru, care au posibilitatea să creeze spectacole pe care le itinerăm în mai multe orașe.

Cu mândrie spunem că suntem printre puținele companii care au propriul corp de muzicieni, dintre angajați. Corul BRD a aparut in 2018 și am concertat impreună cu muzicieni profesioniști și la Conservatorul din București, la Ateneul Roman și la alte filarmonici din țară, și chiar și la Filarmonica din Paris, într-un proiect absolut fabulos dezvoltat în cadrul Grupului Societe Generale.

ADVERTISING

Am putea spune nu numai că sustinem muzică, ci o și traim în interiorul companiei, pentru că avem multi colegi pasionați de muzica și talentați, care au oportunitatea să o practice la un nivel bun, am putea spune. 

Ce v-a atras întotdeauna spre lumea culturii?

Istoric vorbind, instituțiile financiare au relație bună și de lungă durată cu arta și cultura, încă din Renaștere.

Dar vorbind de zilele noastre, ne este clar că dezvoltarea economică a societății nu se poate face fără educație, fără cultură, fără o evoluție a mentalităților.

Lucrurile sunt legate,  și companiile ințeleg foarte bine că trăim într-un ecosistem, că nu putem decupla economia de creativitate, mai ales că dacă vorbim chiar strict economic, sectoarele creative sunt printre cele mai dinamice din economie.

Dincolo de cifre, este clar că trebuie să investim cât putem și în lucrurile care ne fac fericiți, care ne împlinesc.

Dar noi mai investim dintr-un motiv si acela este invățarea. Credem că avem multe de invățat de la sectoarele culturale și creative: pentru că una dintre cele mai apreciate și dorite calități este tocmai creativitatea, știința de a te reinventa, puterea de a face lucrurile diferit. 

Si poate că și noi putem oferi acestui sector din știința noastră de a vedea lucrurile aplicat, de a  măsura rezultate, de a pune baze solide pentru creștere.

Cum v-a găsit criza COVID?

Eram în plin proces de analiză a programelor și construiam planuri de dezvoltare, proiecte noi. Și cu siguranță nu era în plan nicio criza, desi prin natura meseriei noastre facem multe planuri și scenarii de răspuns la crize de tot felul.

ADVERTISING

Ce impact a avut pandemia asupra proiectelor culturale?

Sectorul cultural a fost printre cele mai afectate de pandemie, se stie asta. Practic, toate evenimentele culturale au fost anulate sau în cel mai bun caz amânate. Unele au reușit sa se reinventeze în mediul online.

Este o situație foarte grea pentru toți cei care lucrează în acest domeniu.

Toată lumea s-a concentrat pe a gasi soluții pentru criza sanitară, pentru spitale, apoi pentru economie, au fost însă prea puține soluții pentru sectorul cultural.    

Ce susținere a primit cultura în aceste momente?

Nu am vazut multe inițiative, primele - dacă nu ma înșel - au aparut chiar de la artiști, care s-au mobilizat pentru a găsi susținere pentru cei rămași fără venituri.

Asta cumva ne-a îndemnat și pe noi să facem un program de granturi împreuna cu Fundația9, numit Artists Rooms, prin care să susținem acest sector.

Nu am vrut să facem un program social, am făcut un fond de producție și creație artistică menit să permită artiștilor independenți să-și continue activitatea în condițiile de izolare care erau în vigoare atunci și să adapteze conținutul cultural pentru mediul online.

Dorința noastră a fost să ii ajutăm să continue activitatea, să primească finanțare pentru proiecte și să ii conectăm cu publicul. 

Am avut un fond de 300.000 lei, am mai primit o finanțare de la Ministerul Culturii și am putut da granturi pentru 37 de proiecte din diverse domenii artistice.

Flavia Popa, Secretar General, BRD – Groupe Société Generale

A fost pentru noi ca o redescoperire a creativității și maturității sectorului cultural independent.

Am urmărit diversitatea domeniilor artistice, varietatea vocilor și a profilurilor autorilor, dar și diversitatea geografică.

Am finanțat artiști vizuali, antropologi, actori, muzicieni care și-au exprimat artistic trăirile acestei perioade și au creat lucrari multimedia, ori proiecte documentare care chestioneaza trecutul, prezentul sau viitorul.

Apoi am făcut o selecție și 8 dintre aceste proiecte au fost invitate să expună si offline la Rezidența BRD Scena9 din strada I.L. Caragiale, nr. 32. Toate însî pot fi vizionate pe site-ul Fundației9.  

Ar trebui făcut mai mult?

Tot timpul este loc de mai bine, de mai mult. Cred că ce a lipsit, si aici vorbesc strict de domeniul cultural, a fost acea solidaritate pe care am întâlnit-o în zona socială și umanitară.

Acolo, oamenii,  ONG-urile, companiile s-au organizat în rețele și au lucrat împreună. Nu toți, desigur, dar s-au format asemenea rețele de solidaritate și lucrurile au mers foarte repede și bine: se evaluau altfel furnizorii, se găseau solutii, se comandau cantități mai mari, unii se ocupau de măști, alții de ventilatoare etc.

Ai putere mai mare cand esti parte dintr-un grup. Asta, de exemplu, nu găsim așa usor in domeniul cultural. Organizațiile lucrează mai puțin împreună, rețelele nu sunt construite și fiecare a încercat să supraviețuiască singur. 

Este păcat, pentru că arta este prin esenta ei ceva extrem de generos, ea nu poate trăi decât oferind ceva, primind la rându-i și tot ața .. or în această criză, s-a rupt această legătură magică dintre public și artiști și nu am găsit ca societate răspunsul la acest lucru, nu am știut să reparăm lucrurile, deși în mod cert nu a fost o problemă de cerere și ofertă, ci doar o imposibilitate de a fi împreună.

Extraordinara solidaritate pentru a depăși criza sanitară, pe care am văzut-o, la care am participat ca mulți alții, nu s-a replicat și în alte domenii și cauze. Au fost inițiative individuale, și fiecare a încercat sa facă ceva, după propriile puteri, dar nu am gasit o voce și o acțiune comună.

Cu siguranță artistii, creatorii, operatorii culturali au motive sa fie nemulțumiți și îngrijorați pentru viitor.

Care a fost cea mai mare lecție pe care ați învățat-o în urma acestei crize?

Am invațat că totul se poate schimba în cateva zile, cu 180 de grade, si că soluția la această schimbare stă în solidaritate.

Dacă punem oamenii pe primul loc și nevoile lor, nu procesele sau alte lucruri, vom putea depăși criza. Am mai învățat că nimeni nu poate singur să răzbată printr-o criză.

Raspunsul este să construiești rețele de solidaritate, de expertiză și de acțiune. Este valabil în intern, unde răspunsul la cele mai dificile probleme a fost găsit prin acțiune comună, prin munca la care au contribuit mai multe departamente, dar este valabil și în societate.

Sistemul sanitar nu poate singur să facă fața crizei, e nevoie de comunitate  care să facă prevenție, e nevoie de solidaritate pentru că nevoile sunt uriașe.

La fel in educație: nu cred că școlile singure vor găsi răspunsul la întrebarea cum se va face educație începand cu această toamnă.

Este nevoie de implicare la nivel de comunități locale, părinti, experți, ONG-uri și împreună să găsim soluții, unele chiar locale, pentru că situațiile pot fi diferite.

Proiectul dumneavoastră CINEVARA continuă și în 2020, chiar dacă pandemia ne-a afectat tuturor vara. Spuneți-ne mai multe despre parteneriatul cu fundația lui Martin Scorsese, cum s-a nascut această colaborare și ce surprize aduce. 

Cele mai multe dintre proiectele noastre au continuat, am decis să continuam finanțările și, acolo unde este posibil, lucrurile să meargă mai departe. Este un mesaj de speranță și optimism pe care am vrut să-l dam ca și companie.

Ne dorim ca economia să repornească, viața să repornească, deci și cultura trebuie să repornească.

Virusul este printre noi, trebuie sa învațăm să traim cu el, să fim responsabili și să respectam regulile sanitare, dar soluția nu este în niciun caz să renunțăm la viața culturală.    

Cinevara este un programul Fundației 9 și se derulează pe perioada verii, în curtea Rezidenței BRD.  Este al doilea an de colaborare cu curatorul Richard Peña, profesor de studii de film la prestigioasa Columbia University din New York, director emerit al festivalului de film de la New York al Film Society of Lincoln Center, un mare cinefil și un foarte bun cunoscător al cinematografiei mondiale.

El este cel care ne-a propus la începutul acestui an colaborarea cu organizatia The Film Foundation inființată de Martin Scorsese în anii 90 alături de o pleiada de alți celebri regizori în board-ul fundației: George Lucas, Christopher Nolan, Ang Lee etc. Anul acesta, The Film Foundation celebrează 30 de ani de activitate în recuperarea patrimoniului audiovizual mondial.

Am răspuns cu entuziasm și convingere acestei propuneri dată fiind una dintre direcțiile Fundației9 de a recupera trecutul nostru cultural comun, cel care ne poate învăța și ne poate sprijini în a construi un viitor mai bun.

Filmele selectate în programul de anul acesta sunt cu adevarat spectaculoase, provin din cinematografii mai puțin cunoscute publicului ca Egipt, Senegal, Cuba, Armenia sau Coreea de Sud și spun povești pe care avem nevoie să le vedem.

Noutatea acestei ediții, pe lângă diversitatea aproape exotică a selecției, ține și de temele tratate în aceste bijuterii cinematografice, încă perfect valide pentru lumea contemporană: inegalitatea socială, lumea Africii postcoloniale etc.

Citește și:

Neonatologul care a transformat ”mica atenție” în donație pentru un spital demn de Europa: Ce vedem că se întâmplă în pandemie dovedește că multora le lipsește educația - Interviu

Mastercard, după sute de mii de euro donați pentru linia întâi: Doar colaborarea între oameni, companii și autorități ne poate ajuta - Interviu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇