Mecanismul Kurzarbeit rămâne în vigoare și în 2021, inclusiv după ridicarea stării de alertă, fiind una dintre principalele modalități prin care statul va ajuta în acest an firmele cu probleme cauzate de pandemia de Covid-19.
Pe scurt, acesta le permite angajatorilor care reduc timpul de lucru al unor angajați să ceară de la autorități o parte din bani pentru a le plăti salariile.
Iar pentru că finalul de an a adus unele modificări la sistemul de decontare, formularele care trebuie depuse pentru a beneficia de acest ajutor au fost actualizate.
Mai exact, PDF-urile inteligente pentru formularele necesare intrării în mecanismul Kurzarbeit în 2021 au fost deja publicate, potrivit unui anunț al Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM) publicat recent.
Angajatorii trebuie să le completeze și să le depună pe aceeași platformă pe care au folosit-o și anul trecut, anume aici.gov.ro, prin intermediul căreia vor fi transmise mai departe agenției județene/municipale pentru ocuparea forței de muncă aferente.
Iată de unde pot fi descărcate formularele:
- cererea de decontare (download AICI);
- declarația pe propria răspundere (download AICI);
- lista salariaților cu timpul de muncă redus (download AICI).
ANOFM recomandă ca, pentru o bună funcționalitate a formularelor PDF, să nu utilizați browserul pentru deschidere, ci una dintre aplicațiile dedicate (ex: Adobe Reader).
Cui și cum se aplică mecanismul Kurzarbeit în 2021
Regulile mecanismului Kurzarbeit se găsesc în OUG nr. 132/2020 și în legea sa de aprobare (nr. 282/2020):
- Pe perioada stării de urgență/alertă/asediu, precum și pe o perioadă de până la 3 luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de urgență/alertă/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă, cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților sau a salariaților, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului.
- Reducerea timpului de muncă se stabilește prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare, lunar, angajatorul având obligația de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună; reducerea timpului de muncă se aplică și în cazul programului de muncă în ture, precum și în cazul programului de muncă inegal.
- Decizia angajatorului privind reducerea timpului de muncă, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile și drepturile salariale aferente se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii.
- Pe durata reducerii timpului de muncă, salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut lunar prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
- Indemnizația este suportată de angajator, din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, și se achită la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta (de la stat - n.red.), în cel mult 5 zile de la emiterea deciziei, din bugetul asigurărilor pentru șomaj după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Procedura de decontare a sumelor se stabilește prin hotărâre a Guvernului.
Kurzarbeit 2021: Cum se fac decontările de la stat
Pentru a primi decontările de la stat, angajatorii trebuie să depună la agențiile de muncă, până la data de 25 a fiecărei luni, pentru plata indemnizației din luna anterioară, următoarele documente:
- copie a deciziei privind reducerea timpului de muncă, semnată de angajat că a luat la cunoștință;
- balanța lunară de verificare, care demonstrează diminuarea cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii Kurzarbeit sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior;
- un acord încheiat cu reprezentanții sindicatului din cadrul unității sau, în cazul în care nu există un sindicat, cu reprezentanții salariaților, referitor la procentul din numărul de salariați pentru care s-a dispus reducerea timpului de muncă;
- lista salariaților care beneficiază de indemnizația Kurzarbeit;
- copia a documentelor de plată a salariilor, cu evidențierea plății indemnizației.
În cazul în care cererea e depusă mai târziu de data de 25, suma aferentă lunii pentru care se face solicitarea se decontează în luna următoare.
Mecanismul ar urma să rămână în vigoare până în iunie 2021, însă ar putea fi prelungit, în funcție de evoluția pandemiei de Covid-19.
