Directorul CFR Călători, despre veniturile de 11.000 de euro pe lună și apartamentele din Dubai: Ce înseamnă angajat al statului? Trebuie să mor de foame?

Directorul CFR Călători, despre veniturile de 11.000 de euro pe lună și apartamentele din Dubai: Ce înseamnă angajat al statului? Trebuie să mor de foame?
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că are venituri de 11.000 de euro pe lună şi a precizat că de la CFR Călători câştigă 5.500 de euro, la care se adaugă chiria pe care o primeşte în Dubai, de 3.500 de euro, și chiria dintr-o altă proprietate închiriată în ţară. El a precizat că nu există nicio legătură între veniturile sale și situația CFR Călători, ajunsă în riscul de incapacitate de plată.

Conform declaraţiei de avere, Preoteasa a avut în 2024 venituri de aproape 290.000 ca director al CFR Călători, 37.524 de lei ca membru în CA al Metrorex şi 32.076 de lei şi 120.000 de dirhami (echivalentul a peste 28.000 de euro) din chirii, el având un apartament de 70 de metri pătraţi în Dubai.

Șeful bogat al unei companii de stat cu mari datorii

Astăzi, directorul CFR a fost întrebat, într-o conferinţă de presă, cum reușește ca din venituri de 5.000 de euro lunar să achiziționeze un apartament în Dubai. Traian Preoteasa a spus din capul locului că nu e un om sărac și nici nu ar trebui să fie dacă lucrează la stat. Apoi a explicat pe îndelete care sunt sursele sale de venituri.

"În concepţia unora probabil angajaţii statului trebuie să fie săraci lipiţi pământului. Nu sunt sărac. Nu am 5.000 de euro pe lună, am 4.000 de euro numai pe chiria din Dubai. Am peste 11.000 de euro pe lună. (…) Dacă luaţi veniturile, am peste 11.000 de euro pe lună şi nu plătesc nicio rată.

Este un contract de vânzare-cumpărare, care este suma totală a apartamentului. Plăteşti o taxă de rezervare, după care într-un cont escrow plăteşti rate la an, nu la lună, nu există rată lunară şi se trag bani în funcţie de realizările constructorului. Primul apartament este terminat, s-a plătit în decurs de cinci ani şi mai are o componentă contractul din Dubai, plăteşti jumătate şi jumătate după ce iei cheia, care se plăteşte singur din chirie. Nu plătesc niciun leu rată în Dubai", a explicat Traian Preoteasa, potrivit News.ro.

El a fost întrebat cum şi-a permis al doilea apartament în Dubai într-o zonă exclusivistă, având în vedere că este angajat al statului.

"Ce înseamnă angajat al statului? Trebuie să mor de foame?", a afirmat directorul CFR Călători.

Preoteasa a mai fost întrebat şi cum a realizat aceste investiţii în condiţiile în care CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată. "Care e legătura este între incapacitatea de plată a CFR Călători şi apartamentele mele din Dubai? (…) Aveţi veniturile mele în declaraţia de avere", a răspuns Traian Preoteasa.

Un salariu care stârnește hohote de râs în Dubai

Directorul CFR Călători a fost întrebat dacă poate defalca venitul său de 11.000 de euro pe lună.

"Am 5.500 de euro de la CFR Călători, sunt membru CA, nu primesc indemnizaţia CA, 3.500 de lei indemnizaţie de la Metrorex, în Consiliul de Administraţie, deci vreo 600 de euro. 3.500 chiria din Dubai şi mai am o chirie în România, tot cu 600 de euro. Deci 10.800 - 11.000 de euro", a declarat Traian Preoteasa.

El a mai fost întrebat dacă este mai greu să conduci CFR Călători decât România având în vedere că veniturile sale de la CFR Călători în 2025 sunt egale cu salariul preşedintelui României.

"Asta e deja o glumă. Eu nu am nicio vină că preşedintele are un salariu care ar trebui să fie de zece ori mai mare. Am înţeles că salariul ministrului este de 13.000 de lei pe lună. Nu poţi să conduci nişte ministere şi sunt 15-20 de oameni în România, să le dai 13.000 de lei. Nu este vina noastră că preşedintele nu are 100.000 de euro.

Când m-am dus în Dubai să le spun ce salariu am, mi-au spus "din ce ţară africană" vin. Şi am spus că 5.000 de euro are premierul. Evident că m-am simţit prost. Dar asta e realitatea. (…) Nu poţi să conduci o scară de bloc cu 13.000 de lei, dar o ţară? Sunt foarte de acord ca preşedintele să aibă 100.000 de euro cel puţin pe lună net. Un şofer în Dubai are 9.000 de euro pe lună", a mai afirmat Traian Preoteasa.

Care este situația la CFR Călători

În contrast total cu situația financiară înfloritoare a directorului său, compania CFR Călători a ajuns pe marginea prăpastiei, fiind în pericol de incapacitate de plată. Însă Preoteasa spune că a apărut o neînțelegere după difuzarea unui comunicat al companiei. El a asigurat că CFR Călători nu va intra în faliment, dar a recunoscut că există riscul opririi circulației trenurilor din cauza datoriilor.

"Comunicatul nostru, pe care l-am dat cred că vineri a indus în spațiul public niște elemente care nu au legătură cu realitatea. În primul rând, nu va intra în faliment CFR Călători, nu va opri traficul. Dacă se citea foarte atent materialul spunea că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată. Nu s-a spus nicăieri că va intra sau nu va intra. (…) Și de unde a plecat acest material? Cu o zi înainte sau două zile înainte am primit o notificare de la furnizorul de motorină, la care avem o datorie de aproape 100 de milioane de lei, că nu ni se va mai livra motorina. De asta am spus că există posibilitatea de a se opri și o parte din trafic. Nu s-a oprit deocamdată, dar riscul există în continuare", a susținut el.

Preoteasa a spus că a solicitat pentru 2025 să se aloce companiei o sumă egală cu execuția de anul trecut, în condițiile în care prin Ordonanța Trenuleț s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilitățile acordate studenților, care au fost modificate.

El a detaliat cheltuielile lunare pe care le are compania:

  • taxa de utilizare a infrastructurii datorată CFR SA - 60 de milioane de lei;
  • ANAF - 80 de milioane de lei;
  • energie - 40 de milioane de lei;
  • salariile nete - 80 de milioane de lei;
  • motorină - 30 de milioane de lei.

La toate acestea se adaugă o serie de datorii.

În total, CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, acestea trebuind să fie acoperite din vânzarea de bilete și din compensația acordată de Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF).

Preoteasa a mai spus că este în curs o procedură de audit cu privire la subcompensarea CFR Călători, suma calculată de companie fiind de 1,8 miliarde de lei, iar rezultatele sunt așteptate lunii iunie și va fi făcut public.

Trei variante pentru salvarea CFR Călători

Traian Preoteasa consideră că sunt trei variante pentru ca activitatea CFR Călători să continue în condiţii bune:

  • se plăteşte compensaţia la nivel şi trenurile sunt menținute conform contractului de servicii.
  • nu se acordă compensaţia şi crește preţul biletelor până la nivelul de acoperire a cheltuielilor.
  • se reduce numărul de trenuri la nivelul compensaţiei.

"Să ni se spună care variantă va fi acceptată şi o aplicăm pe fiecare. Dar nu voi da niciodată om afară până nu am clar situaţia făcută la zi. Nu voi întârzia nicio zi salariile la CFR Călători, cu riscul de a nu mai plăti nimic altceva. Deci, CFR Călători va fi plătit la zi, va funcţiona şi nu va opri din iniţiativă proprie", a dat asigurări Preoteasa.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇