Damen iese din administrarea Șantierului Naval Mangalia și acuză statul de încălcarea contractului. Olandezii nu vor mai aduce comenzi și nu vor mai băga bani

Damen iese din administrarea Șantierului Naval Mangalia și acuză statul de încălcarea contractului. Olandezii nu vor mai aduce comenzi și nu vor mai băga bani

Grupul olandez Damen Shipyards solicită rezilierea contractului cu statul român, prin care a intrat în acţionariatul Şantierului Naval Mangalia în 2018.

Compania olandeză a trimis o notificare în acest sens statului, după ce s-a plâns de mai multe ori de încălcarea acordului, prin care statul a produs blocaje și nu a oferit ”niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare”.

Statul român este acționar majoritar al Șantierului Naval Mangalia, cu 51%, în timp ce compania olandeză Damen deține 49%. 

Firma va rămâne acționar minoritar, dar nu va mai aduce comenzi, nu va mai finanța șantierul, iar statul român va fi nevoit să preia controlul operațional, susţin surse citate de G4media.

ADVERTISING

În comunicatul oficial, reprezentanţii companiei mai spun că, în momentul de faţă, prin adoptarea legii 187/2023 (care modifică ordonanţa din 2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice), a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen, în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia.

Legea la care se face referire – legea 187/2023 - a fost adoptată pe 10 mai 2023 şi publicată în Monitorul Oficial pe 29 iunie 2023.

Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia.

ADVERTISING

În plus, acest fapt vine după mai bine de trei ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanţare din partea partenerului român”.

Reprezentanţii Damen menţionează că, în ultimele patru luni, compania a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra şantierului naval, a forţei de muncă şi a clienţilor.

„De exemplu, am informat pe larg autorităţile române şi entităţile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare şi am solicitat acţiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic şi pentru o soluţie rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activităţii şantierului naval şi pentru a rezolva situaţia actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”.

ADVERTISING

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia şi a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.

Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte în vederea transformării şantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării OUG 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanţa corporativă a companiilor de stat.

„În urma unei colaborări deja dificile şi aflându-se acum în faţa acestor schimbări unilaterale, Damen se confruntă astfel nu doar cu o încălcare a contractului, ci şi cu încălcarea relaţiei de încredere din partea statului român.

În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului prin care Damen şi-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluţie de către partea română, Damen nu a avut altă opţiune decât să emită notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român”, spun oficialii companiei, citaţi de Mediafax.

Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic în industria construcţiilor navale din România, deţinând şi investind în cele mai mari şantiere navale din ţară (Galaţi şi Mangalia) şi operând cea mai mare companie de proiectare navală din România.

Totodată, prezenţa Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate în România şi au fost construite peste 30 de nave de apărare şi securitate pentru 14 forţe navale şi gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru ţări NATO şi UE.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇