Orientul Mijlociu este cea mai importantă regiune producătoare de petrol din lume și un centru major pentru comerțul maritim.
Căile sale navigabile sunt o arteră critică pentru navele de marfă care transportă petrol și navele container cu mărfuri și echipamente, comentează Sky News.
Conflictele din Orientul Mijlociu au un impact previzibil asupra prețului petrolului, provocând o creștere bruscă a acestuia pe măsură ce investitorii se tem de constrângerile de aprovizionare din cauza posibilelor blocaje și atacuri pe aceste rute maritime.
Drept urmare, primele de asigurare pentru transport maritim cresc și ele, care sunt în cele din urmă transferate către consumator.
- LIVE Conflictul Israel-Iran escaladează. Mai multe explozii la Teheran, dar și la Tel Aviv și Ierusalim (Foto & Video)
- Puterea aeriană a Israelului și buncărele nucleare ale Iranului ar putea duce la un conflict prelungit
Țițeiul Brent, referința internațională, a crescut cu 8%, ajungând la 75 de dolari (55 de lire sterline) pe baril.
Acest lucru are repercusiuni în întreaga economie, deoarece petrolul intră în procesul de fabricație a multor bunuri și servicii, fie că este vorba de jucării din plastic sau de transport aerian.
Conform Fondului Monetar Internațional (FMI), inflația în economiile avansate crește cu aproximativ 0,4 puncte procentuale pentru fiecare creștere de 10% a prețurilor petrolului.
Unii experți sunt încă optimisti în ceea ce privește impactul asupra comerțului, dar regiunea se confruntă deja cu provocări.
Rebelii houthi, susținuți de Iran, au atacat navele care trec prin Marea Roșie către Canalul Suez - un nod important pentru transportul maritim de containere.
„Acest lucru a forțat multe nave să parcurgă distanța lungă în jurul Africii pe rutele dintre Asia și Europa, ceea ce adaugă una până la două săptămâni în plus de călătorie și aproximativ 1 milion de dolari la costul per călătorie”, a declarat Sarah Schiffling, profesor la Școala de Economie Hanken.
- Atacul Israelului în Iran anunță eșecul total al diplomației Trump și deschide porțile războiului
- Mossadul umilește serviciile inamice: A introdus arme, drone și agenți în Iran, fără să fie detectat
De asemenea, Iranul a amenințat în repetate rânduri că va bloca Strâmtoarea Hormuz, care leagă Golful Persic de Marea Arabiei.
Strâmtoarea gestionează un sfert din comerțul mondial cu petrol, iar analiștii de la Goldman Sachs prevăd că blocajele din Strâmtoarea Hormuz ar putea duce prețuri peste 100 de dolari (74 de lire sterline) pe baril.
Acesta ar fi un pas extrem pentru Iran, care ar înfuria principalul său client - China - precum și Qatarul și Emiratele Arabe Unite (EAU), alte două state importante producătoare de petrol, care depind, de asemenea, de strâmtoare.