Ryanair, Easyjet şi alte companii aeriene low-cost au trimis o scrisoare Comisiei Europene în care îi cer ca planul său de a forţa transportatorii să utilizeze o anumită cotă de combustibili sustenabili să se aplice pentru toate zborurile, nu numai pe cele pe distanţe scurte.
Comisia Europeană elaborează în prezent o serie de ţinte pentru companiile aeriene care vor trebui să utilizeze o cotă minimă de combustibili sustenabili pentru aviaţie (SAF), în ideea de a reduce emisiile de CO2 ale sectorului aeronautic.
În luna decembrie a anului trecut, Bruxelles-ul a abandonat o ţintă de 5% pentru 2030 ca fiind prea mică, transmite Reuters.
Un grup de companii aeriene low-cost, care nu concurează pe zborurile pe distanţe lungi, şi organizaţii de protecţie a mediului au trimis miercuri o scrisoare Comisiei, în care îi cer ca orice cote privind combustibilii sustenabili să se aplice nu numai pentru zborurile în interiorul Europei, dar şi pentru zborurile pe distanţe lungi, din şi spre continent.
"Excluderea zborurilor pe distanţe lungi de la obligaţia privind combustibilii sustenabili ar însemna că tocmai acea zonă din sectorul nostru care are cea mai mare nevoie de decarbonizare nu ar fi acoperită de această legislaţie", se arată în scrisoarea trimisă comisarilor europeni ai Transportului şi Mediului, şi consultată de Reuters.
Printre semnatari se numără companiile aeriene Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2 precum şi ONG-ul Transport & Environment.
Aceştia citează datele publicate de organismul de gestionare a traficului aerian Eurocontrol, conform cărora 6% din zborurile de pe aeroporturile europene care au depăşit 4.000 de kilometri au fost responsabile pentru jumătate din emisiile totale de CO2 ale zborurilor cu plecarea din Europa.
Airbus prezintă noi concepte pentru primul avion cu zero emisii din lume
”Nu există nicio logică”
"Nu există nicio logică pentru excluderea zborurilor pe distanţe lungi de la obligaţia de a utiliza combustibili sustenabili, deoarece aceasta este singura lor modalitate posibilă pentru a decarboniza", a declarat directorul general de la Ryanair, Michael O'Leary.
Potrivit semnatarilor, combustibilii sustenabili sunt singura opţiune pe termen scurt pentru a reduce emisiile de CO2 ale zborurilor pe distanţe lungi, în timp ce pentru zborurile pe distanţe scurte, combustibilii sustenabili sunt doar o soluţie temporară, până când noi tehnologii precum avioanele care funcţionează cu hidrogen vor deveni disponibile, în deceniul următor.
Însă apelul companiilor aeriene low-cost ar putea să se lovească de opoziţia transportatorilor aerieni tradiţionali, dacă obligaţia de a utiliza o cotă de combustibili sustenabili le va provoca costuri suplimentare faţă de cele suportate de rivalii străini.