Chestiunea centrelor, listelor, categoriilor, datelor privind vaccinarea a devenit o păruială generalizată din care fiecare înțelege ce vrea. Fiecare cu preferatul și adevărul lui.
Avem trei teme principale:
1.Transparența datelor. Avea sau nu avea voie Ministerul Sănătății să publice datele privind testarea sau vaccinarea?
Principiul este transparența, fără îndoială. Un principiu fundamental într-o democrație. Deci sigur că trebuie publicate toate datele, cu excepția celor pentru care există reglementări de excepție precise, concrete și publice.
Dacă aceste reglementări sunt depășite, incorecte, abuzive trebuie schimbate, nu încălcate la nivelul unui decident.
Circulă tot felul de informații pe surse, adesea contradictorii, de aceea, cred că trebuie văzute constatările Corpului de Control al premierului, iar dacă accesarea datelor și publicarea lor au fost făcute în mod corect, nu e nimic de discutat în privința legitimității demersului.
2.Relația din coaliție, mai ales dintre premier și ministrul Sănătății.
Nu există nicio obligație legală a ministrului să informeze premierul despre intenția de a publica niște date. Dar cred că o colaborare loială ar impune acest lucru.
Permanenta provocare a premierului, permanenta punere implicită la încercare a autorității lui nu folosește scopului care ar trebui să fie o echipă care performează si reformează. La fel în cazul relației dintre ministere, de exemplu, Apărare și Sănătate.
3.Realitatea vaccinării
a. Frauda. Datele asumate de Ministerul Sănătății drept complete au fost publicate de Recorder. Ce ne arată ele?
În total, au fost vaccinate 1.103.002 persoane între care 636 de mii cu ambele doze. Au fost administrate în total 1.739.482 de doze.
Între ele: vulnerabili - în total 515 de mii, angajați din domenii esențiale - în total 310 de mii, medici 272 de mii. Ministerul Apărării a publicat datele privind vaccinarea personalului militar .
Există și o categorie de fraudă: 4.500 de persoane care au beneficiat de vaccinare, deși nu se încadrau legal decât în etapa a 3-a. Ele provin în majoritate din câteva centre de vaccinare care nu sunt deschise publicului larg, dedicate categoriilor esențiale.
Procentul fraudei este 0,4% raportat la numărul persoanelor vaccinate.
Nu se poate discuta în termeni de mult sau puțin. Nicio fraudă nu e acceptabilă. Cei în culpa trebuie pedepsiți, aici nu cred că e vreo discuție. Dar procentul de 0,4% arată că frauda nu a fost sistemică, nu a fost un fenomen.
Mai există o încălcare a reglementarilor legale. Potrivit HG 12, 75% dintre vaccinați trebuiau să fie vulnerabilii, iar 25% esențialii. Procentele actuale (după ce scădem medicii care nu intră în acest calcul) sunt 37% esențiali și 63% vulnerabili.
Clarificări ulterioare ar trebui să explice în ce măsură anomalia a fost provocată de incălcarea HG, de criza de Pfizer și Moderna, înainte ca Astra să poată fi administrat și persoanelor peste 65 de ani, sau de faptul că a fost accelerată vaccinarea profesorilor.
b. Esențialii. Existența lor între cei vaccinabili nu este o noutate. Este o realitate cunoscută de la începutul campaniei și amplificată chiar înainte de începerea etapei a doua, în care urmau să intre și esențialii.
În forma inițială, din Strategia din 27 nov 2020, domeniile esențiale erau:
-personal-cheie pentru funcționarea instituțiilor statului: Parlament, Președinție, Guvern, ministere și instituții subordonate acestora
-personalul din domeniul apărării, ordinii publice, siguranței naționale și al autorității judecătorești;
-personalul din sectorul economic vital: alimente de bază, uzine de apă, curent electric, medicamente și materiale sanitare;– transport de persoane și mărfuri, noduri feroviare, aeroporturi civile și militare, porturi esențiale; STS, radioul și televiziunea naționale;
-personalul din unitățile de învățământ și creșe;
-personalul poștal și din servicii de curierat;
-personalul cultelor religioase;
-personalul din mass-media care desfășoară activități cu risc crescut de expunere la infecția cu SARS-CoV-2, cum ar fi: reportaje în unități medicale
-personalul din domeniul salubrității și deșeurilor;
Hotărârea Guvernului nr. 12 din 20 ian 2021 adaugă însă multe categorii noi între care CCR, Consiliul Economic și Social, Avocatul Poporului, Consiliul Legislativ, BNR, Curtea de Conturi, Consiliul Concurenței, executorii judecătorești, interpreții și traducătorii autorizați de Ministerul Justiției, Administrația de Meteorologie, personalul din administrația publică locală etc.
Această hotărâre de guvern care suplimentează categoriile de esențiali a fost semnată de premierul Cîțu și ministrul Sănătății Vlad Voiculescu.
c. Cabintele speciale pentru speciali. Aceeași HG 12/2021, semnată de premierul Cîțu și ministrul Voiculescu, stabilește că:
„Ministerul Apărării Naționale asigură prin centrele de vaccinare proprii, potrivit criteriilor de eligibilitate stabilite prin Strategie, vaccinarea personalului propriu și a membrilor familiilor acestora, precum și a următoarelor categorii:
a) cadrele militare în rezervă și în retragere din cadrul instituțiilor din sistemul național de apărare națională, ordine publică și securitate națională, precum și membrii familiilor acestora;
b) persoanele care beneficiază de prevederile Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) personal în activitate din cadrul celorlalte instituții din sistemul național de apărare națională, ordine publică și securitate națională, precum și membrii familiilor acestora.”
Deci personalul din sistemul național de apărare plus familiile lor, în măsură în care îndeplinesc condițiile de eligibilitate, beneficiau de acest circuit închis, sub semnătura premierului și a ministrului Sănătății.
Aceeași HG spune că „centrele de vaccinare împotriva COVID-19 sunt coordonate metodologic de Ministerul Sănătății”. Deci e de presupus că ministrul știa sau ar fi putut să știe câte sunt pentru public, câte sunt cu circuit special și câte puncte de vaccinare sunt în fiecare centru de vaccinare.
La momentul respectiv, am fost printre cei care care au criticat existența extinderii esențialilor și existența cabinetelor cu circuit închis. Dar opinia publică nu a reacționat cine știe ce.
Specialii vaccinării, nespecialii vulnerabili și ultimele găini din poiată
Deci fenomenul care a inflamat atât de tare opinia publică în ultimele zile era 99% cunoscut încă din ianuarie, de la aparitita HG 12, semnată de premier și ministrul Sănătății. Nu erau cunoscute cazurile de fraudă, grav fiecare în parte, dar fără dimensiune sistemica.
În toată această poveste nimeni nu e demon, nimeni nu e lebădă sau, după cum comenta pe Facebook o colegă de breaslă: „Câtă tevatură pentru ca să aflăm că niciunul nu-i mai breaz!”.