A fi promovat la statutul de manager este o schimbare profesională semnificativă care implică multe sarcini suplimentare. Succesul tău depinde acum mai mult de rezultatele echipei decât de rezultatele individuale.
În calitate de manager debutant, este important să te concentrezi pe construirea de relații puternice cu membrii echipei și pe stabilirea unor canale de comunicare foarte clare. În plus, stabilirea de obiective realiste și oferirea de feedback în timp real te va ajuta la asigurarea succesului echipei.
Este o capcană să-ți dorești să fii plăcut înainte de a fi recunoscut ca un lider ce susține performanța și dezvoltarea membrilor echipei.
Toți managerii debutanți sunt preocupați de felul în care îi văd ceilalți. Uneori, dorința de acceptare este dominantă.
A fi „noul șef” ar putea pune mai multă presiune asupra novicelui în arta managementului pentru a se impune rapid sau pentru a fi nejustificat de „practic”, în timp ce îi presează excesiv pe alții să obțină realizări.
Desigur, este nevoie de timp, răbdare și practică pentru a te adapta la noul rol și a deveni manager cu adevărat. Există, totuși, metode mai eficiente și mai bune pentru a-i încuraja pe ceilalți să depună toate eforturile.
1. Construiește o cultură a feedback-ului
Stabilirea de întâlniri periodice cu fiecare membru al echipei asigură o comunicare deschisă și sinceră. În timpul acestor întâlniri, este util să discuți orice provocare cu care se confruntă, de ce au nevoie pentru a-și face cel mai bine treaba și cum să-ți îmbunătățești abordarea ca toți să lucreze foarte bine împreună.
A pune întrebări pentru a ghida conversațiile, cum ar fi cele legate de claritatea rezultatelor așteptate, timpul adecvat alocat, stilul de comunicare și ceea ce trebuie făcut pentru a depăși obstacolele este o abordare eficientă.
2. Încrederea trebuie acordată, nu câștigată
Ca manager debutant este bine să vezi încrederea ca pe o stradă cu două sensuri. Este important ca tu să ai încredere în membrii echipei tale că-și vor atinge obiectivele, precum și ei să aibă încredere în tine, pentru a veni să te consulte atunci când au nevoie de ajutor.
De asemenea, oamenilor trebuie să le dai libertatea de a avea opinii diferite de ale tale și să construiești un mediu în care toți membrii echipei să se simtă în siguranță pentru a spune ce gândesc, a experimenta, a eșua, a învăța din greșeli și a crește. Totul se rezumă la încredere!
3. Creează ritualuri de echipă pentru a construi încredere
Este posibil ca odată numit pentru prima dată în rolul de manager să trebuiască să construiești încredere și camaraderie în cadrul unei echipe pe care nu ai cunoscut-o niciodată personal, mai ales în lumea virtuală a muncii la distanță. Iată câteva idei pe care le poți implementa pentru a dezvolta o cultură deschisă și bazată pe încredere:
a. „Meme-ul care dă startul săptămânii” este un moment de întâlnire online a echipei pentru ca fiecare să poată arăta o imagine sau un scurt video despre activitățile de relaxare din weekend.
b. ”Valorile care ne ghidează” este o discuție online despre acțiunile echipei care respectă (sau nu) valorile esențiale ale companiei.
c. ”Trandafirul și spinul” este o întâlnire săptămânală în care fiecare membru al echipei împărtășește un lucru pozitiv și unul negativ care i s-a întâmplat în ultima săptămână.
4. Elimină cultura vinovăției
Învinovățirea altora pentru probleme poate diminua nivelul de asumare a responsabilității și îi poate transforma pe colegii tăi în victime pasive. De aceea, este foarte important să ai o abordare sistematică pentru a rezolva orice tip de problemă.
Dacă unul dintre membrii echipei șterge accidental un șablon de raport, încurajează-i pe toți membrii echipei tale să se gândească la ce a cauzat problema. Dacă nu există protocoale de siguranță în vigoare pentru a proteja fișierele în astfel de situații, o soluție simplă ar putea fi crearea unui folder pentru a stoca copii ale tuturor șabloanelor.
Ca manager, fii tu cel care promovează și dă exemplu de discutare deschisă a modului în care se poate preveni o greșeală pentru a consolida încrederea în echipă, nu frica sau disprețul.
5. Este în regulă să ceri ajutor
Știai că 65% dintre managerii debutanți au spus că se simt nesiguri sau anxioși în legătură cu tranziția la noul rol? Tocmai de aceea, este esențial să ceri ajutor și să ai încredere în colegii tăi, în loc să ajungi să te simți epuizat sau deznădăjduit.
Pentru a face față cerințelor noului rol le poți cere și mentorilor sau managerilor cu experiență în care ai încredere. Vorbește deschis și cere ajutorul de care ai nevoie înainte de a ajunge în impas sau la epuizare.
Demonstrând că ești dispus să ceri și să accepți ajutor arăți nu doar că ai încredere în colegii tăi, ci că și aceștia pot proceda la fel, deschizând calea către un mediu de lucru productiv și plin de satisfacții.
În concluzie
Este important pentru managerii aflați la început de drum să se concentreze pe construirea unei echipe puternice, pe delegarea eficientă a sarcinilor și pe îndrumarea echipei atunci când este necesar. Procedând astfel, pot crea un mediu de lucru pozitiv în care toată lumea se simte apreciată și motivată de a da ce are mai bun pentru atingerea obiectivelor și realizarea misiunii companiei.
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.