Înmatriculările de autovehicule noi, în România, au înregistrat o creștere puternică, de +39%, în luna septembrie a acestui an, față de luna septembrie 2024, dar cifrele trebuiesc privite cu prudență, afirmă Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Acesta arată că septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, cu doar 8.913 unități înmatriculate, ceea ce face ca creșterea din septembrie 2025 să pară spectaculoasă.
Amintim că datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată o revenire puternică a pieței auto în ultimele luni, în condițiile în care programul Rabla Auto a fost amânat în mai multe rânduri în acest an, iar apoi consumatorii s-au grăbit să finalizeze achizițiile înainte de majorarea TVA.
Minus de 5% pe piața auto în 2025
Totalul autovehiculelor noi înmatriculate în primele 9 luni ale anului 2025 este în continuare pe minus, cu -5,1% mai puține față de cele din primele 9 luni din 2024. Programul Rabla a demarat abia din septembrie, cu un buget mult redus.
”Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto, cu o creștere raportată de aproape 40% față de aceeași perioadă din 2024 și o cotă de piață de 48,7% pentru motorizările electrificate. Totuși, aceste cifre trebuie interpretate cu prudență.
Pe de o parte, efectul creșterii TVA, aplicat de la 1 iulie, ar fi putut genera o accelerare artificială a înmatriculărilor, mulți cumpărători grăbindu-se să finalizeze achizițiile înainte de majorarea prețurilor. Pe de altă parte, septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, cu doar 8.913 unități înmatriculate, ceea ce face ca procentul actual de creștere să pară mai spectaculos decât este în realitate”, afirmă Dan Vardie, președintele APIA, într-un comunicat de presă.
Poza de moment și tendințele din piață. Revenire și la autoutilitare
Potrivit acestuia, chiar și în aceste condiții, motorizările electrificate își mențin o pondere ridicată, cu segmentele full hybrid (+63%) și plug-in hybrid (+86%) pe un trend ascendent, alimentat atât de ofertele tot mai variate ale producătorilor, cât și de interesul constant al consumatorilor pentru soluțiile de tranziție energetică.
În același timp, în septembrie, piața vehiculelor comerciale – atât ușoare, cât și grele – a consemnat de asemenea creșteri de +34% și +41%, însă Dan Vardie punctează că și aici trebuie luat în calcul efectul de bază scăzut și eventualele înmatriculări anticipate de flote, înainte de modificările fiscale.
”Privind spre finalul anului, reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susține cererea, deși ediția curentă dispune de un buget redus și stimulente ajustate. Interesul inițial ridicat arată că publicul rămâne receptiv la programele de reînnoire, dar impactul real asupra pieței va depinde de ritmul de procesare și de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început.
În concluzie, datele din septembrie trebuie privite mai degrabă ca un efect de redresare statistică decât ca o revenire solidă, iar evoluția următoarelor luni va fi esențială pentru a confirma dacă piața intră într-o fază de creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural favorizat de contextul fiscal și calendaristic”, mai spune Vardie.
Citește integral articolul Semne de întrebare cu privire la revenirea pieței auto. Dan Vardie, APIA: Avem o redresare statistică / Următoarele luni vor arăta dacă piața crește sau avem un moment conjunctural / Ofensiva chinezilor pe piața locală pe Curs de Guvernare.