Testele arată că mașinile trebuie să primească îmbunătățiri de design, întrucât femeile suferă răni diferite în comparație cu bărbații în timpul coliziunilor.
Femeile au un risc de două ori mai mare decât bărbații să rămână blocate într-o mașină după o coliziune. În plus, ele suferă alte tipuri de răni, arată datele unui studiu citat de The Guardian.
Cea mai mare cercetare din Marea Britanie care a comparat în funcție de sex tipul rănilor suferite și riscul de a rămâne prins în mașină în caz de coliziune îi poate ajuta pe producătorii auto să îmbunătățească designul autovehiculelor și elementele de siguranță. Totodată, testele de impact trebuie să includă manechini cât mai fideli ai unor pasageri umani pentru a analiza efectele accidentelor auto asupra femeilor.
Profesorul Tim Nutbeam, consultant în medicina de urgență la University Hospitals Plymouth, și colegii săi au început studiul după ce au citit bestsellerul "Invisible Women", scris de Caroline Criado Perez, care subliniază că femeile sunt mai vulnerabile în accidentele auto, fiindcă manechinii folosiți la testele de impact sunt creați pe baza unui prototip masculin.
Femeile suferă mai multe răni la șolduri și coloana vertebrală
Cercetătorii au analizat datele a 70.027 de pacienți internați cu răni grave în unitățile medicale din Marea Britanie între ianuarie 2012 și decembrie 2019. Ei au descoperit că bărbații au un risc mai mare de a fi implicați în coliziuni grave și internați în spital.
Cu toate acestea, 16% din femei au rămas blocate în mașinile avariate, spre deosebire de 9% din bărbați. Studiul publicat de jurnalul științific BMJ Open atestă că femeile au suferit mai multe răni la șolduri și coloana vertebrală, în timp ce bărbații au avut mai multe accidentări la cap, față, piept și membre.
Potrivit dr. Lauren Weekes, anestezist consultant la University Hospitals Plymouth, studiul arată că "o femeie prinsă nu este același lucru cu un bărbat prins" în epava unei mașini. "Înțelegerea diferențelor dintre sexe în modelul rănilor suferite îi poate ajuta pe paramedici să prevadă cine e mai expus la anumite răni, ceea ce poate avea efecte asupra felului în care vor fi ajutați. Îi poate ajuta și pe producătorii de mașini să conceapă sistemele de siguranță pentru a-i proteja în mod egal pe bărbați și femei", a explicat ea.
Manechinii de test au un prototip nerealist
Una dintre posibilele explicații ale acestor descoperiri este că natura rănilor suferite le împiedică să iasă din mașinile avariate.
"De exemplu, femeile au o rată mai mare de răni pelviene și este mai greu să ieși singur dintr-o mașină dacă ai bazinul fracturat", a spus Weekes.
Diferențele dintre stilul de condus dintre bărbați și femei poate fi, de asemenea, un factor.
Bărbații sunt implicați în mai multe coliziuni frontale și au mai multe șanse să se afle în scaunul șoferului comparativ cu femeile, prin urmare, sunt șanse mai mari ca ei să se izbească de volan sau de air bag. Dacă femeile se află la volan, ele tind să-și așeze scaunul mai aproape de volan, ceea ce contribuie la blocarea lor în mașină după o coliziune.
Nu sunt de ignorat nici diferențele biologice, mai ales că acestea nu sunt fidel redate în testele de impact. "Știm că bazinul femeilor, chiar dacă este aliniat cu înălțimea și greutatea, e mai lat decât al bărbaților, iar manechinii folosiți în testele de impact seamănă mai degrabă cu corpul unei fetițe pre-adolescente de 12 ani decât cu al unei femei adulte. Dacă te gândești unde se află bazinul unei femei în raport cu ușa, e clar că e mai aproape de aceasta", a explicat Weekes.
"Testele de impact sunt standardizate și, de aceea, datele lor ar trebui să-i protejeze în mod egal pe bărbați și femei. Dar dacă producătorii nu includ manechini fideli biologic, cum să-și dea seama?", a adăugat ea.
Efectul neașteptat al Brexit
Scriitoarea, jurnalista și activista Caroline Criado Perez speră că studiul va pune presiune pe autoritățile de reglementare în domeniul siguranței auto să ia în serios aceste descoperiri.
Din păcate pentru femeile din Marea Britanie, Brexit-ul are încă un efect negativ asupra lor: "Uniunea Europeană este pe cale să introducă noi prevederi care pentru prima oară vor spune că femeile trebuie să fie la fel de protejate ca bărbații în mașină - însă Marea Britanie nu intenționează să le adopte", a arătat Perez.
T.D.