Cumpărarea unei mașini second-hand vine întotdeauna cu o sumedenie de riscuri și asta pentru că este dificil să determini dacă un vehicul a fost bine întreținut sau nu.
Cu toate acestea, ceva cunoștințe despre mașini și înregistrările istorice ale vehiculelor pot ajuta la negocierea unui preț mai bun.
Deși negocierea este o artă aparte, vă puteți aștepta să reduceți prețul unei mașini cu până la o cincime din prețul său de listă. Experții din domeniul datelor auto de la carVertical vă împărtășesc mai jos câteva sfaturi despre cum să interacționezi cu vânzătorii și cum poți să stăpânești procesul de negociere.
În căutarea punctelor slabe ale unei mașini
Fiecare model are puncte slabe specifice pe care ar trebui să le cunoașteți în prealabil.
Un punct bun de pornire este să citești recenzii online despre mașina pe care dorești să o cumperi pentru a înțelege cu ce probleme și vulnerabilități potențiale vine la pachet. În cazul în care ești cu adevărat entuziasmat de o mașină, nu dezvălui lucrul acesta și vânzătorului. În caz contrar, negocierea unui preț mai bun poate fi grea spre imposibilă.
La fel de important este să ții minte că până și cel mai arătos vehicul second hand va avea probabil ceva defecte. Coroziunea, problemele electrice, anvelopele uzate, scurgerile de lichide, zgârieturile și loviturile sunt ușor de observat atât de profesioniști, cât și de mecanicii amatori sau complet neexperimentați.
După ce inspectezi exteriorul și interiorul unei mașini, efectuează întotdeauna și un drive-test, deoarece acesta îți va dezvălui mai multe informații despre mașină decât orice altceva. Asigură-te că testezi vehiculul pe feluri diferite de teren și la viteze diferite.
Încearcă toate vitezele, vezi dacă frânele funcționează corespunzător și ascultă orice zgomot provenit de la motor și suspensie.
Chiar și cele mai mici probleme ar trebui discutate cu vânzătorul, deoarece acestea vor ajuta la negocierea unui preț final mai bun.
Înregistrările istorice te ajută să ai un avantaj la negociere
Vânzătorul știe întotdeauna mai multe despre vehicul decât știe cumpărătorul. Acest dezechilibru le oferă vânzătorilor un avantaj în negocieri, cu excepția cazului în care ești dispus să sapi ceva mai adânc în trecutul mașinilor care te interesează.
Verificarea online a istoricului unui vehicul îți poate oferi detalii despre fraudarea kilometrajului, daune suferite anterior, schimbări de proprietar, modul în care a fost întreținută mașina și multe alte informații utile.
„Dacă cumpărătorul descoperă niște înregistrări istorice negative sau dovezi ale unui accident anterior, aceste lucruri pot facilita negocierea unui preț mai scăzut. Verificarea istoricului unei mașini rulate este un pas esențial, iar omiterea sa poate duce la plata unui preț exagerat pentru un vehicul în stare proastă”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful de comunicații al carVertical.
15,2% dintre toate mașinile verificate pe carVertical aveau kilometraj dat înapoi, în timp ce mai mult de jumătate (52,3%) aveau înregistrări istorice de daune. Acest lucru demonstrează că șansele de a cumpăra o mașină care are kilometrajul dat înapoi sau care a fost reparată ieftin în trecut sunt relativ mari.
Negocierea cu dealerii este mai grea
Este mult mai ușor să negociezi cu vânzătorii privați, persoane fizice, decât cu dealerii. Deoarece companiile respectabile care se ocupă cu comerțul de mașini își inspectează vehiculele înainte de a le vinde, ele știu din start cât valorează fiecare model, ceea ce va duce cel mai probabil la refuzul de a scădea prețul semnificativ. Totuși, asta nu înseamnă că nu poți negocia.
„Din păcate, nu există reduceri magice care să se aplice mașinilor la mâna a doua. Dacă un vehicul are un preț rezonabil din start, reducerea prețului poate fi o misiune aproape imposibilă. Cu toate acestea, în funcție de starea mașinii și de prețul de pornire, puteți reduce prețul final cu până la 20%”, explică Buzelis.
Chiar dacă vânzătorul este de acord să scadă prețul, unele mașini pur și simplu nu merită banii.
Cumpărătorii ar trebui să își facă planurile pe termen lung și să evalueze costurile potențiale de întreținere și valoarea reziduală a unui vehicul după ce îl vor deține câțiva ani. Nimeni nu vrea să cumpere o gaură neagră, cu care să ai și probleme în a o vinde mai târziu.