Industria auto reacționează la tăierile masive pentru programele Rabla: Se va umple țara de mașini second-hand

Industria auto reacționează la tăierile masive pentru programele Rabla: Se va umple țara de mașini second-hand
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Tăierile propuse de Guvern în „ordonanţa trenuleţ”, care vizează reducerea valorii tichetelor din programele Rabla şi Rabla Plus, vor lovi industria auto, cel mai important contribuabil pentru statul român. În plus, ţara se va umple de maşini second-hand pentru că piaţa de autoturisme noi va scădea.

Avertismentul vine de la Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

"Cu profundă preocupare, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) semnalează nemulţumirea sa faţă de recentul proiect de ordonanţă de urgenţă al Guvernului României de a reduce finanţarea proiectelor cu impact energetic, în speţă de reducere a valorii tichetelor din programele Rabla şi Rabla Plus.

ADVERTISING

Considerăm că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum şi asupra eforturilor de mediu ale ţării. De asemenea, APIA semnalează impactul defavorabil al introducerii unei astfel de decizii prin ordonanţa de urgenţă, cu consecinţe negative asupra consumatorului final şi al industriei auto.

Este de menţionat, de asemenea, că APIA nu a fost consultată pe marginea acestui subiect şi nu i s-a oferit nici un detaliu legat de această ordonanţă de urgenţă", se arată într-un comunicat al APIA.

Prejudiciu major pentru industria auto

Redimensionarea drastică a acestor subvenţii, fără un plan strategic care să ofere predictibilitate producătorilor, importatorilor, comercianţilor şi clientului final este văzută de asociaţia de profil ca un pas înapoi în promovarea autoturismelor noi, nepoluante, conducând la o scădere dramatică a pieţei autoturismelor noi.

ADVERTISING

Potrivit sursei citate, măsura proiectată reprezintă practic un stimulent pentru creşterea pieţei de vehicule second-hand, majoritatea dintre acestea având un grad de poluare foarte ridicat şi afectând totodată siguranţa rutieră, dar şi o lovitură dată exact acelui mediu de afaceri autohton care este cel mai important contribuabil pentru statul român în domeniul de activitate dedicat.

Astfel, se compromit atât eforturile de modernizare a parcului auto naţional, cât şi obiectivele României privind sustenabilitatea şi reducerea emisiilor de carbon printr-o invazie şi creştere exponenţială a importurilor de autoturisme second-hand pentru care Guvernul României nu este pregătit.

ADVERTISING

De asemenea, APIA îşi exprimă îngrijorarea că aceste schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ industriei auto, diminuând vânzările de autoturisme noi şi implicit contribuţiile importante la bugetul statului prin taxe şi TVA. Acest lucru va duce la o scădere a investiţiilor în noi tehnologii şi inovaţii în domeniul auto, care sunt esenţiale pentru progresul ecologic şi economic al României.

Punctul de vedere al APIA, exprimat public, a fost pentru o diminuare progresiva a valorii tichetelor din programele Rabla Plus şi Rabla Clasic, pe măsură ce costurile de fabricaţie şi preţurile de vânzare ale maşinilor electrice vor scădea.

Tichetele Rabla, tăiate drastic

Proiectul de ordonanță de urgență publicat miercuri de Guvern prevede reducerea valorii ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla şi Rabla Plus.

Astfel, "în anul 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate".

În prezent, aceste sume sunt de 7.000 lei pentru motociclete și de 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate.

Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani, mai prevede ordonanța de urgență pusă în dezbatere de Ministerul Finanțelor.

Rabla Plus, scădere de la 11.000 la 2.000 de euro

Pentru autoturismele electrice, "cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, este în sumă maximă de 10.000 lei".

Guvernul oferă în prezent un ecobonus de 54.000 lei la achiziția unui autovehicul electric și de până la 26.000 de lei la achiziția unui autoturism Plug-in Hybrid (PHEV).


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇