Un fost angajat Boeing, cunoscut pentru că și-a exprimat îngrijorarea cu privire la standardele de producție ale companiei, a fost găsit mort în SUA.
John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani, până când s-a pensionat în 2017 din motive medicale. În zilele de dinaintea morții sale, el a depus mărturie într-un proces împotriva companiei, scrie BBC.
Oficiali ai Boeing au spus că firma e întristată de moartea lui Barnett. Bărbatul, în vârstă de 62 de ani, ar fi murit din cauza unei răni „auto-provocate” pe 9 martie, iar poliția a deschis o anchetă.
Din 2010, Barnett a lucrat ca manager de calitate la uzina din North Charleston, la producția de 787 Dreamliner, un avion de linie de ultimă generație, folosit în principal pe distanțe lungi.
În 2019, el a declarat pentru BBC că muncitorii aflați sub presiune au montat în mod deliberat piese sub standardele cerute la aeronave. Barnett a mai spus că a descoperit probleme grave la sistemele de oxigen, ceea ce ar putea însemna că una din patru măști nu ar funcționa în caz de urgență.
El a dezvăluit la scurt timp după ce a început să lucreze în Carolina de Sud că a devenit îngrijorat de faptul că procesul de asamblare a fost grăbit și siguranța a fost compromisă, ceea ce compania a negat.
Totodată, Barnett a declarat pentru BBC că muncitorii nu au respectat procedurile de monitorizare a componentelor, iar unele au dispărut. Potrivit acestuia, în unele cazuri, piesele necorespunzătoare erau scoase din coșurile de deșeuri și montate pe avioanele care erau construite, pentru a preveni întârzierile pe linia de producție.
Barnett a spus că a alertat managerii cu privire la îngrijorările sale, dar nu a fost luată nicio măsură. Boeing a negat acuzațiile. Cu toate acestea, un control realizat în 2017 de către autoritatea de reglementare din SUA, Administrația Federală a Aviației (FAA), a confirmat unele dintre preocupările lui Barnett.
Boeing a primit ordin să remedieze neregulile. În problema sistemelor de oxigen, compania a spus că în 2017 a „identificat niște butelii de oxigen primite de la furnizor care erau defecte”. Dar a negat că vreuna dintre ele ar fi fost de montată pe aeronave.
După ce s-a pensionat, Barnett a început o acțiune legală de lungă durată împotriva companiei. La momentul morții sale, el se afla la Charleston pentru audieri.
Barnett trebuia să fie supus unor audieri sâmbătă. Cum nu s-a prezentat, s-au făcut cercetări la hotelul în care era cazat. Ulterior, el a fost găsit mort în mașina sa, în parcarea hotelului.
Moartea lui vine într-un moment în care standardele de producție atât la Boeing, cât și la furnizorul său cheie, Spirit Aerosystems, sunt supuse unui control intens.
Acesta vine în urma unui incident care a avut loc la începutul lunii ianuarie, când o ușă de ieșire de urgență nefolosită a explodat la un Boeing 737 Max nou, la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Portland.
Un raport preliminar al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA a arătat că patru șuruburi, concepute pentru a ține ușa în siguranță, nu au fost montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de șase săptămâni al companiei a descoperit „mai multe cazuri în care compania nu a respectat cerințele de control al calității producției”.