Compania multinațională britanică Unilever a fost inclusă de guvernul de la Kiev în categoria sponsorilor războiului după ce a devenit obiectul unei legi din Rusia care obligă toate marile companii prezente în țară să contribuie direct la efortul de război.
Guvernul ucrainean consideră că, prin continuarea activității în Rusia, Unilever contribuie la susținerea mașinăriei de război a Moscovei, relatează The Guardian.
Decizia Kievului de a include gigantul britanic pe lista sponsorilor războiului survine după mai multe apeluri ale unor ONG-uri către noul șef al Unilever, Hein Schumacher, care a preluat postul în weekend, de a renunța la activitatea pe piața rusă, unde filiala locală continuă să vândă de la ceai și înghețată la produse de curățenie și de igienă.
Unilever Rus, filiala rusă a companiei, cu sedii înregistrate la Moscova și Omsk, a plătit în 2021 taxe de 331 de milioane de dolari și cel puțin tot atât în 2022.
Gigantul și-a dublat în 2022 profitul în Rusia, de la 4,9 la 9,2 miliarde de ruble (103,5 milioane de dolari), majorându-și cheltuielile de promovare cu 10%, potrivit grupului olandez de investigație Follow the Money.
Unilever a ajuns luni pe lista sponsorilor războiului într-o „companie selectă" care include și alte nume importante, precum Procter & Gamble (P&G), cel mai mare producător din lume de produse chimice și de îngrijire personală, și grupul francez de retail Leroy Merlin.
Organizația Ukraine Solidarity Project (USP) a amplasat luni, în fața sediului de la Londra al grupului Unilever, un panou imens cu o imagine în care apar soldați pozând în stilul reclamelor la produsele de îngrijire Dove și cu sloganul ironic: „Ajutând la finanțarea războiului Rusiei în Ucraina."
„Unilever oferă sute de milioane în venituri fiscale unui stat care ucide civili și care finanțează un grup de mercenari desemnat organizație teroristă în Marea Britanie. Angajații și resursele sale riscă să fie mobilizați de mașinăria lui Putin. Unele dintre cele mai mari companii din lume au părăsit deja Rusia. Este posibil, după 16 luni de război, ca timpul scuzelor să fi trecut", a declarat Valeriia Voșcevska, o reprezentantă a organizației.
Oleh, în vârstă de 26 de ani, din Kiev, are ambele picioare amputate după explozia unei mine antitanc în timpul luptelor din estul Ucrainei. El a pozat pentru afișul de pe panoul din fața sediului Unilever și a făcut apel la conducerea grupului să se retragă de pe piața rusă. „Mulți civili sunt uciși, copiii sunt uciși, iar soldații ruși torturează civili ucraineni. Plătești taxe unei țări agresoare și astfel finanțezi terorismul", a spus el.
Cum se apără Unilever
Compania a anunțat anterior că a încetat toate activitățile de import-export din Rusia în martie 2022 și a suspendat cheltuielile de publicitate și fluxurile de capital.
Fostul șef, Alan Jope, a declarat că volumul de marfă pe care Unilever îl vinde în Rusia a scăzut semnificativ „cu două cifre" și că aparenta creștere a vânzărilor, profitului și a cheltuielilor de publicitate au fost rezultatul inflației și al cursului de schimb valutar.
O altă justificare prezentată de Unilever este că, dacă ar renunța la activitatea și la brandurile pe care le deține în Rusia, „acestea ar fi preluate și operate de statul rus".
Compania susține că nu a reușit să găsească o modalitate de a-și vinde afacerea din Rusia prin care să evite ca statul rus să câștige beneficii ulterioare „și care să ne protejeze oamenii". În aceste condiții, continuarea activității cu „limitări stricte" a fost cea mai bună opțiune, a explicat Unilever.
„Continuăm să furnizăm bunuri de larg consum și produse de igienă făcute în Rusia oamenilor din această țară. Înțelegem de ce se fac aceste apeluri ca Unilever să părăsească Rusia. Vrem de asemenea să arătăm clar că nu încercăm să ne apărăm sau să conducem activitatea în Rusia. Cu toate acestea, pentru companii precum Unilever, care au o prezență fizică semnificativă în țară, plecarea nu este directă", a transmis gigantul.
T.D.