Sunt ultimele zile în care puteți cere „tichetele anti-criză energetică” de la Primăria Sectorului 1 – data limită rămâne vineri, 30 iunie.
Instituția a solicitat, de mai multe ori, Consiliului Local prelungirea perioadei în care cetățenii pot cere și primi banii.
Grupul PNL a susținut - în ședința de pe 28 iunie - că ar putea vota prelungirea, dar numai dacă administrația Armand îi comunică toate datele necesare pentru a înțelege dacă e bine sau nu ca proiectul „tichetelor anticriză” să continue.
Cum liberalii n-au primit răspunsuri, prelungirea perioadei de acordare de „tichete anticriză” a picat la vot.
Implementarea proiectului „tichetelor anti-criză energetică” promise de Clotilde Armand a fost unul marcat de scandaluri.
Pe 10 octombrie 2022, într-o conferință de presă, Clotilde Armand a anunțat că vrea să dea „tichete anti criză” în valoare de câte 1.000 lei fiecărui cetățean din Sectorul 1 care va solicita.
Valoarea estimată a proiectului era de 200 milioane de lei, bani economisiți în 2 ani de instituție prin reducerea plăților pentru curățenie stradală către Romprest.
Armand a propus un proiect de hotătâre. Majoritatea PNL și PSD din Consiliul Local al Sectorului 1 a venit cu o altă variantă, care s-a adoptat prin intermediul HCL 167/25 noiembrie 2022.
Mai exact, în loc de 1.000 lei/cetățean, beneficiarii proiectului urmau să primească sprijin per gospodărie, în funcție de venituri. Mai exact:
- 3.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile, per cap de membru în familie, ajung la pragul maxim al salariului minim net.
- 2.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile nete per cap de membru de familie sunt cuprinse între salariul minim net pe economie și cel mediu net pe economie
- 1.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile per cap de membru de familie depășesc salariul mediu net pe economie.
Au urmat certuri aprinse și de durată între Armand și majoritatea PSD - PNL din Consiliul Local pentru rectificări bugetare și aprobarea bugetului sectorului pentru anul 2023.
Primăria Sectorului 1 a comandat o platformă electronică prin intermediul căreia să cetățenii pot depune solicitările. Apoi - pentru că n-a primit acordul Consiliul Local pentru ea - a comandat alta.
Și toate astea au durat mult.
În plus, în această primăvară, Primăria Sectorului 1 a deschis și 4 ghișee la care cetățenii să poată solicita sprijinul la:
- Registratura generală a Primăriei Sectorului 1 din Bd. Banu Manta nr. 9
- Biroul nr. 1 de Evidență a Persoanelor P-ţa Amzei nr. 13
- Biroul nr. 2 de Evidență a Persoanelor Str. Mureș nr. 18-24 (Intrare Lidl, et. 1)
- Direcția Stare Civilă de pe Bd. Mareșal Alexandru Averescu nr. 17
La solicitarea Spotmedia.ro, Primăria Sectorului 1 a transmis că „de preluarea cererilor de la cetățeni se ocupă un număr de 12 angajați ai Primăriei Sectorului 1, iar de procesarea acestora se ocupă 17 angajați”.
Programul s-a lansat pe 12 mai. La acest moment, Primăria Sectorului 1 s-a mulțumit să posteze un comunicat pe site-ul său. Dar n-a făcut nimic altceva, în acea primă etapă, pentru a-i anunța pe cetățeni că pot, în sfârșit, să solicite banii.
În cele din urmă, Primăria a început să mediatizeze proiectul. Dar puțini cetățeni au venit să solicite „tichete anticriză energetică”.
Pe 15 iunie, Clotilde Armand a pus pe ordinea de zi a primei ședințe de a Consiliului Local din această lună un proiect de hotărâre în care susținea că sunt „doar aprox. 1.000 de cereri depuse”.
Proiectul a revenit pe ordinea de zi a ședințelor din 20 iunie, 23 iunie și 26 iunie. Nu a fost adoptat.
Pe 27 iunie, Clotilde Armand a precizat pentru reporterul Spotmedia.ro – într-un răspuns pe rețelele de socializare – că numărul de cereri depuse a ajuns la circa 4.500.
Dar încă mai sunt mulți cetățeni care ar putea solicita banii.
Așa că Armand a convocat o ședință de urgență miercuri, pe 28 iunie. Și a pus din nou pe ordinea de zi proiectul de modificare a HCL 197/2022, pentru prelungirea perioadelor de depunere a solicitărilor până pe 31 august (cu decontare până pe 30 septembrie, cel mai târziu).
În timpul ședinței, președintele Comisiei de Buget din Consiliul Local, liberalul Dinu Gheorghe, a susținut că avizul dat acestui proiect propus de Armand este negativ (în materialul video de mai jos, de la minutul 1.05.41)
Motivul - a declarat Dinu Gheorghe - este că a cerut și nu a primit de la administrația Armand răspuns la întrebări, printre care:
- care este baza legală pentru achiziția din 7 noiembrie 2022 din Sicap, prin care Primăria Sectorului 1 a cumpărat un site pentru campania de „tichete anticriză”?
- care a fost necesitatea acelei achiziții, de vreme de Consiliul Local încă nu aprobase proiectul de acordare a tichetelor?
- unde în bugetul anului 2022 e prevăzută achiziția acelui site?
- cine sunt funcționarii care au întocmit documentația (plus prezentarea documentației integrale)
- cine au fost persoanele care au aprobat achiziția pentru platforma care colectează datele personale ale cetățenilor cu scopul declarat de a le oferi „tichete anticriză”
- cine sunt persoanele care au acces la datele personale ale cetățenilor, cine le centralizează și unde sunt stațiile de lucru la care se lucrează cu datele personale ale cetățenilor
- unde și cât timp sunt stocate datele și cine are parolele pentru a accesa aceste baze de date
- cine are acces la tot fluxul de date din platformă
- cine sunt persoanele care au atribuții în aplicarea prevederilor HCL 197/2022 (Regulamentul proiectului „tichetelor anticriză”)
- cine sunt funcționarii care au întocmit afișul de promovare a proiectului și care au aprobat conceptul de mediatizare care - spune Dinu Gheorghe - încalcă prevederile HCL 197/2022, aprobată de Consiliul Local.
„Fără răspunsuri nu putem analiza și nu putem stabili dacă un proiect e benefic sau nu pentru sector”, a spus Dinu Gheorghe.
Cu doar 8 voturi pentru, proiectul de prelungire a termenului de solicitate a „tichetelor anticriză” a fost respins.
Puteți solicita, în continuare, sprijinul promis de Primăria Sectorului 1 până vineri (30 iunie) prin procedurile pe care Spotmedia.ro le-a prezentat deja pe larg aici.