Din cauză că prea puțini bucureșteni din Sectorul 1 au solicitat „tichetele anti-criză energetică” promise de Clotilde Armand, Primăria Sectorului 1 vrea să prelungească cu încă 2 luni perioada în care se depun cererile și în care se dau banii.
Într-un proiect inițiat de Clotilde Armand și aflat pe ordinea de zi a ședinței de miercuri, 21 iunie, a Consiliul Local al Sectorului 1, se arată că perioada în care cetățenii pot depune documentele necesare pentru a-și primi „tichetele anti-criză” se prelungește.
Astfel, cetățenii vor putea depune respectivele documente nu doar până pe 30 iunie – cum stabilește acum HCL 197/19.12.2022 acum - ci până pe 31 august 2023.
În paralel, perioada în care primăria va face decontul – adică îi va da cetățeanului banii – se prelungește și ea până pe 30 septembrie 2023.
Iată câteva dintre motivele prelungirii perioadelor, invocate în referatul de aprobare semnat de Clotilde Armand:
- cetățenii au cerut numeroase clarificări atât la direcții din Primăria Sectorului 1, cât și la cele 4 ghișee deschise de aceasta pentru depunerea documentelor.
- faptul că s-au depus doar circa 1.000 de cereri, puține în raport cu numărul de cetățeni care ar putea solicita „tichetele anti-criză”.
- întârzierile cauzate de modificările programului și de adoptarea întârziată a bugetului local, pe fondul conflictului continuu dintre primarul de sectorul și majoritatea politică din Consiliul Local.
Rămâne să vedem dacă proiectul va fi votat de Consiliul Local, în ședința care e programată să înceapă curând.
Epopeea „tichetelor anti-criză”
Pe 10 octombrie 2022, într-o conferință de presă, Clotilde Armand a anunțat că vrea să dea câte 1.000 lei fiecărui cetățean din Sectorul 1 care-i va solicita. La acel moment, nu era clar în ce modalitate ar urma să primească cetățenii acei bani.
Au urmat săptămâni de scandal și acuze între Consiliul Local și Clotilde Armand.
Ulterior, Consiliul Local - cu majoritate PNL și PSD - a adoptat Hotărârea 167/25 noiembrie 2022. Prin respectiva hotărâre, Consiliul Local a introdus criterii sociale pentru acordarea banilor. În consecință, cei care au venituri mai mici pot cere mai mulți bani.
În plus, banii nu se mai dau per persoană, ci per gospodărie.
Mai exact, potrivit HCL S1 167/25 noiembrie, puteți cere și primi:
- 3.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile, per cap de membru în familie, ajung la pragul maxim al salariului minim net.
- 2.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile nete per cap de membru de familie sunt cuprinse între salariul minim net pe economie și cel mediu net pe economie
- 1.000 de lei pentru gospodăria în care veniturile per cap de membru de familie depășesc salariul mediu net pe economie.
Salariul minim brut, la general, este de 3.000 lei, în anul 2023, potrivit HG 1.447/2022, și OG168/2022. Asta înseamnă că salariul minim net este de 1.898 lei.
Salariul mediu brut în România a fost de 7.290 lei brut (echivalentul a 4.550 lei net) în luna martie 2023, cea mai recentă pentru care Institutul Național de Statistică a oferit date.
Doar termenele de depunere și decontare a cheltuielilor cetățenilor din respectivul regulament s-au modificat printr-o altă hotărâre de Consiliu Local.
Mai exact, prin HCL S1 41/03.04.2023 s-au stabilit și actualele termenele până la care cetățenii puteau să depună cereri și să primească banii.
Scandalul legat de adoptarea bugetului Sectorului 1 a întârziat, încă o dată, începerea proiectului.
Primăria nici n-a prea mediatizat, în primă fază, lansarea proiectului. Pe 12 mai 2023, a postat un anunț pe site-ul primăriei. Conducerea Primăriei Sectorului 1 a refuzat atunci să dea detalii cu privire la proiect, la solicitarea Spotmedia.ro. Și a mai trecut ceva timp până când au apărut și pe ușile unor blocuri afișa care îi anunțau pe cetățeni că pot cere sprijinul de la Primăria Sectorului 1.
Ce tipuri de cheltuieli se decontează
Iată o listă cu tipurile de cheltuieli pentru care puteți cere decontare de la Sectorul 1, așa cum sunt ele prevăzute în HCL 197/19.12.2022:
De asemenea, Primăria Sectorului 1 decontează următoarele tipuri de facturi/bonuri fiscale:
Cum depuneți cererea la primărie
Puteți depune cererea în 3 moduri:
- online, prin completarea unui formular pe care îl găsiți în aplicație. Mai jos e indicată cu dreptunghi albastru zona unde îl găsiți și aspectul formularului.
2. prin completarea unei cereri pe care o găsiți tot în aplicație și pe care - alături de alte documente - o puteți trimite la adresa ticheteanticriza@primarias1.ro
3. prin depunerea întregii documentații la registratura primăriei, la următoarele sedii:
- Registratura generală a Primăriei Sectorului 1 din Bd. Banu Manta nr. 9, Sector 1, București
- Biroul nr. 1 de Evidență a Persoanelor P-ţa Amzei nr. 13, Sector 1, București
- Biroul nr. 2 de Evidență a Persoanelor Str. Mureș nr. 18-24 (Intrare Lidl, et. 1), Sector 1, București
- Direcția Stare Civilă de pe Bd. Mareșal Alexandru Averescu nr. 17, Sector 1, București
În imaginea de mai jos găsiți lista documentelor care trebuie depuse odată cu cererea:
Indiferent cum depuneți cererea și documentele, asigurați-vă că primiți număr de înregistrare. Cu ajutorul lui, ulterior, puteți urmări stadiul soluționării cererii.
În cazul în care întâmpinați dificultăți, puteți cere ajutor la 021.225746 și ticheteanticriza@primarias1.ro.
Am cerut Primăriei Sectorului 1 încă de pe data de 26 mai să ne comunice mai multe informații cu privire la acest proiect.
Până la momentul publicării acestui articol, Primăria Sectorului 1 nu a răspuns întrebărilor Spotmedia.ro.