Miliardarul francez Bernard Arnault a construit un imperiu de produse de lux. Cum a început totul și cum a ajuns el să fie mai bogat decât Elon Musk și Jeff Bezos.
Elon Musk nu a rezistat prea mult în fruntea clasamentului celor mai bogați pământeni. La ceva mai mult de un an de la ocuparea acestei poziții, el a fost depășit de miliardarul francez în vârstă de 73 de ani Bernard Arnault, potrivit revistei Forbes.
Pe 20 decembrie, analiștii Forbes au estimat averea lui Arnault la $180,2 miliarde (€169,8 miliarde), cu aproape $17 miliarde mai mult decât în cazul lui Musk.
Arnault este co-fondator, președinte și CEO al LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, cunoscut drept LVMH. Holdingul său este cel mai mare acționar al LVMH și deține majoritatea drepturilor de vot în compania listată la bursă.
Francezul a mai ocupat pentru scurt timp poziția de cel mai bogat om al planetei în 2019, 2020 și 2021. Musk ar putea reveni pe prima poziție, dacă va resuscita rapid Twitter, dar realizările lui Arnault sunt considerate legendare.
Imperiu de lux
LVMH este un conglomerat cu sediul la Paris, format din 75 de branduri separate, majoritatea de băuturi, modă și cosmetice de lux. În 2021, a generat venituri de €64,2 miliarde, cu 20% mai mult decât în 2019. Moda și produsele de marochinărie au generat 48% din aceste venituri.
Este cea mai mare companie de produse de lux din lume și are peste 175.000 de angajați și 5.500 de magazine.
În noiembrie 2022, valoarea sa de piață se situa la €371 de miliarde, conform calculelor Statista, adică una din cele mai valoroase companii ale lumii, înaintea Mastercard, Chevron și Nestle.
În comparație cu alte nume de pe lista celor mai bogați oameni, Arnault este un om retras și puțin cunoscut în afara Franței. Mărcile care alcătuiesc concernul sunt însă foarte cunoscute - printre ele: Bulgari, Dior, Fendi, Givenchy și, desigur, Louis Vuitton.
Concernul deține retailer-ul Sephora și magazine universale în Paris. Cel mai vechi brand al companiei este producătorul de vin Chateau d'Yquem, datând din secolul 16.
În America, Arnault a captat atenția opiniei publice atunci când a achiziționat renumita companie de bijuterii Tiffany & Co. În 2019 pentru aproape $16 miliarde.
În Germania, s-a făcut cunoscut când, în 2021, a cumpărat pachetul majoritar la Birkenstock, deși încă este neclar cum producătorul de sandale va putea fi transformat într-o marcă de lux.
Genţile Louis Vuitton aduc milioane
Arnault s-a născut în nordul Franței, aproape de granița cu Belgia. A absolvit facultatea de inginerie și s-a alăturat tatălui său la compania de construcții a acestuia. Acolo s-a concentrat pe dezvoltarea de afaceri imobiliare și a devenit în scurt timp președintele firmei.
În 1984 a preluat o afacere falimentară care conținea brandul Christian Dior și magazinul universal Le Bon Marché. Așa a debutat pe piața produselor de lux. În 1987, a fost creat LVMH prin unificarea Louis Vuitton cu Moët Hennessy. A reușit o preluare ostilă și a fost numit președinte al consiliului executiv de management în 1989, o poziție pe care a păstrat-o în tot acest timp.
După ce a devenit șef întregului conglomerat, a lansat o campanie de achiziții de miliarde de euro, cumpărând o companie după alta. A revitalizat numeroase mărci demodate, angajând manageri și designeri moderni.
Numit simplu "B.A." în cadrul companie, Arnault a fost apreciat drept drept "stăpân al brandurilor" de către experta în modă Suzy Menkes, într-un articol din 1999, publicat în International Herald Tribune.
Referitor la cheia succesului lui Arnault, Menkes scia: "Scopul său este de a fi contemporan, modern, de a face ca mărcile să vorbească o limbă universală". "Iar Arnault insistă că păstrarea individualității și unicității fiecărui brand reprezintă preocuparea principală în structura corporatistă." O strategie care a permis fiecărui brand să păstreze un grad de independență, sporindu-și simultan profesionalismul.
Compania s-a axat pe extindere, în special prin creștere în Asia, piața sa cea mai mare, urmată de SUA și Europa.
Strategia publicitară este, de asemenea, iscusită: sunt vândute produse mai puțin costisitoare, precum curele, pălării sau alte accesorii, cu un logo faimos care atrage cumpărătorii tineri și îi fidelizează.
La fel de important, Arnault a crezut mereu în forţa Internetului.
Totul s-a mutat online - inclusiv LVMH, fără să-și piardă aura exclusivistă. În prezent, numeroase mărci din cadrul LVMH dețin site-uri opulente, iar magazinele online nu se mai tem să afișeze deschis prețurile exorbitante.
Planuri pentru viitor
Azi, LVMH este o afacere de familie. Toți cei cinci copii ai lui Arnault lucrează alături de el în diverse domenii.
Îmbrăcat întotdeauna impecabil, Arnault trăieşte în continuare extrem de retras. Nici colegii săi nu vorbesc mult despre el. Știm că este un pasionat jucător de tenis și că apreciază muzica și este colecţionar de arta. Pentru câțiva ani, a deținut casa de licitație Phillips de Pury.
În 2014 a fost inaugurat la Paris muzeul de artă contemporană Fondation Louis Vuitton. Clădirea realizată de arhitectul şi designerul Frank Gehry găzduiește colecția de artă a lui Arnault și ar urma să fie transferat în viitor orașului Paris.
Arnault a donat, de asemenea, milioane de euro în scopuri caritabile și pentru restaurarea catedralei Notre Dame.
Ce urmează? Care dintre copiii săi va prelua conducerea companiei? Va exista un succesor sau averea sa va fi împărțită între cei cinci copii? Este concernul încă axat pe achiziții?
Chanel, Armani, Hermes și alte câteva mărci de lux sunt încă disponibile. Arnault are însă concurenţi. Strategia sa de a strânge laolaltă afaceri de lux într-un concern de familie i-a inspirat și pe alții, precum Richemont și Kering, să facă același lucru.
Arnault este, să nu uităm, cel care a descoperit rețeta succesului în industria produselor de lux.
Timothy Rooks