Pe măsură ce se apropie termenul limită de 28 martie până la care operatorii aerieni ruşi ar trebui să returneze peste 400 de avioane închiriate, în valoare de aproape 10 miliarde de dolari, firmele străine de închirieri se tem că nu le vor mai recuperac
Cele mai multe dintre avioane încă zboară pe rute interne ruseşti, spune compania de consultanţă IBA, deşi Bermude şi Irlanda – unde sunt înmatriculate majoritatea avioanelor respective – au suspendat certificatele de navigabilitate, ceea ce înseamnă de obicei că ar trebui să fie consemnate la sol, relatează Reuters.
Aviaţia a fost o victimă de afaceri timpurie a invaziei Rusiei în Ucraina, deoarece Occidentul şi Rusia au impus interdicţii în spaţiul aerian.
”Mă tem că vom asista la cel mai mare furt de aeronave din istoria aviaţiei civile comerciale”, a declarat Volodimir Bilotkaci, profesor asociat de management al transportului aerian la Institutul de Tehnologie din Singapore.
Înregistrarea dublă nu este permisă conform regulilor internaţionale, dar Rusia a mutat deja mai mult de jumătate din aeronavele deţinute de străini în propriul registru, după ce a adoptat o lege care permite acest lucru, a anunţat miercuri guvernul rus.
Guvernul a mai spus că 78 de avioane închiriate transportatorilor ruşi au fost confiscate în străinătate şi nu vor zbura înapoi în Rusia, a anunţat marţi agenţia de presă Interfax.
Pierderi fără precedent
Principalul locator de avioane Avolon a reziliat toate contractele de închiriere ale companiilor aeriene ruse şi a reposedat patru dintre cele 14 aeronave închiriate unor companii aeriene ruse din afara ţării, a declarat vineri o sursă familiarizată cu problema. Nu este clar dacă cele patru avioane fac parte din cele 78 raportate de Moscova.
Deşi avioanele sunt asigurate, natura şi amploarea fără precedent a potenţialelor pierderi va însemna probabil ani de litigii între locatori şi asigurători, înainte de luarea oricăror decizii privind plăţile, spun analiştii.
Şi chiar dacă avioanele sunt reposedate, valoarea recuperabilă ar fi pusă sub semnul întrebării, deoarece aeronavele trebuie să aibă înregistrări precise de întreţinere pentru a se asigura că au fost echipate cu componente autentice, urmăribile - un alt domeniu vizat de sancţiunile occidentale împotriva Rusiei.
Deşi valoarea totală a avioanelor este uriaşă, impactul asupra firmelor individuale de leasing poate fi încă gestionabil, chiar dacă sunt necesare reduceri de valoare, deoarece aeronavele închiriate companiilor aeriene ruse reprezintă mai puţin de 10% din portofoliile majorităţii firmelor de leasing.