Un consilier general USR a mers cu scaunul rulant prin Capitală, ca să-i înțeleagă pe cei cu dizabilități. Ce a descoperit și ce vrea să facă

Un consilier general USR a mers cu scaunul rulant prin Capitală, ca să-i înțeleagă pe cei cu dizabilități. Ce a descoperit și ce vrea să facă
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

De Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, consilierul general Andrei Rigu (USR) a împrumutat un scaun rulant și s-a deplasat cu el, prin București.

A încercat să înțeleagă cât de accesibil e orașul pentru locuitorii săi cu handicap locomotor.

Și a constat că obstacole și neajunsuri sunt la tot pasul. Și că sunt o mulțime de lucruri de făcut, în perioada imediat următoare.

„Știam de mai multă vreme că 3 decembrie este Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități.

Și chiar am vrut să aflu cum se descurcă, prin București o persoană care are această dizabilitate: nu poate merge.

Așa că am împrumutat un scaun rulant și m-am deplasat prin oraș. Am încercat să urmez un traseu și să fac lucruri firești, necesare, cum ar fi să circul cu mijloace de transport în comun, să intru în sedii de instituții, la un oficial poștal ș.a.m.d.

Am plecat de pe Bulevardul Gheorghe Duca și m-am deplasat până la Gara de Nord.

ADVERTISING

În general, trecerile de pe trotuar pe carosabil nu sunt adaptate corespunzător. În sensul că de regulă trotuarul e mai înalt, iar asta face urcarea și coborârea cu scaunul rulant foarte dificile.

Am coborât în stația la metrou. Sigur, nu poți coborî pe oriunde atunci când esți în scaun rulant, ci trebuie să mergi la lift.

Andrei-Rigu-metrou
Foto: Andrei Rigu

Nici semnalizarea din stațiile de metrou nu e foarte bună. În sensul că – dacă nu te îndrumă cineva, trebuie să te deplasezi prin stație până găsești liftul care te duce pe peron. Nu e tocmai la îndemână.

Am mers cu metroul până la Piața Victoriei. Acolo am schimbat (traseul, de pe Magistrala 1 pe Magistrala 2 – n.red. ) și am mers la stația de la Piața Universității”, a precizat Andrei Rigu.

La Pasajul de la Universitate, consilierul general USR a testat funcționarea unei platforme care îi ajută pe cei în scaun rulant să coboare și să urce scările.

ADVERTISING

”Această platformă funcționează automat. Problema este că ea trebuie pusă în funcțiune de un angajat, cu o cheie. Angajatul stă într-o cameră, în pasaj. Iar dacă - spre exemplu - vii de la suprafață și vrei să cobori în pasaj, n-ai cum să chemi platformă. Și n-ai cum să cobori.

De la metrou, de asemenea, nu poți ajunge în pasaj. Poți lua liftul, dar vei ajunge direct la suprafață”, a mai precizat Andrei Rigu.

Rigu-Pasaj
Foto: Andrei Rigu

După acest test, Andrei Rigu și-a continuat călătoria cu scaunul rulant, prin oraș.

„La suprafață, am luat un autobuz până la stația de la Cișmigiu. Am întâlnit și un autobuz căruia nu i s-a deschis trapa din podea de care este nevoie pentru a urca, în căruciorul rulant. Dar la celelalte autobuze și troleibuze trapa a funcționat.

Am mers la Centrul pentru Relații cu Cetățenii al PMB. Am putut intra în scaunul rulant.

În sediul PMB n-am reușit să intru, din cauză că nu există rampe pe care să poată urca un scaun rulant, nici la ușa din față și nici la cele uși de acces două laterale.

ADVERTISING

Mi s-a spus că există o intrare adaptată în spatele PMB, prin punctul de acces în care mașinile ajung în parcarea subterană. Mi se pare total inadecvat să fie nevoie să mergi în spatele instituției, pe la intrarea pentru mașini, doar pentru că ai nevoie de scaun rulant ca să te deplasezi!

Am vrut să merg spre Parcul Izvor, dar am renunțat din cauză că drumul era foarte dificil, în pantă, iar bordurile de pe traseul spre parc sunt oricum foarte înalte.

Am mers la Piața Mihail Kogălniceanu și am reușit să intru la Direcția de Taxe și Impozite Locale a Sectorului 5 . Apoi, vizavi, m-am dus la un oficiu poștal.

Și, în cele din urmă, am luat troleibuzul 85 care m-a dus înapoi la Gara de Nord”, a precizat pentru Spotmedia.ro Andrei Rigu.

Consilierul general USR susține că, în loc să încurajeze mobilitatea persoanelor cu dizabilități, Bucureștiul mai degrabă o inhibă, la acest moment.

„Unei persoane în scaun rulant îi ia de cel puțin două ori, dacă nu chiar de trei ori mai mult timp, să ajungă din punctul A în punctul B, în București, comparativ cu o persoană care nu are o astfel de dizabilitate.

Oamenii din jur se oferă să ajute. Chiar să te și ridice, cu tot cu scaun, dacă e nevoie.

Problema este că persoanele cu dizabilități ar trebui să poată circula și să aibă acces în instituții și fără să ceară sau să aștepte ajutor de la cei din jur. Ar trebui să poată face toate aceste lucruri singuri”, a explicat Andrei Rigu.

Cum vrea consilierul USR să-i ajute pe bucureștenii cu handicap locomotor

Andrei Rigu spune că – în urma celor constatate vineri, pe 3 decembrie - va iniția în curând un proiect de hotărâre de Consiliu General prin care va încerca să schimbe lucrurile în bine.

„Există încă din 2012 un normativ tehnic. Acesta stabilește clar cum ar trebui amenajate trecerile de pe trotuar pe carosabil, cum să fie realizate și amplasate rampele (inclusiv ce înclinație a pantei să aibă) și așa mai departe. Doar că acel normativ nu se respectă.

Și nimeni nu sancționează această nerespectare a legii. Inspectoratul de Stat în Construcții, spre exemplu, ar putea da amenzi. Dar asta ar însemna să amendeze toate primăriile din București pentru fiecare stradă din oraș.

În acest condiții, vreau să inițiez un proiect de hotărâre de Consiliu General prin aplicarea căruia atât PMB, cât și primăriile de sector să fie determinate să intervină etapizat, în perioada următoare, pentru a accesibiliza deplasarea persoanelor cu dizabilități, prin București.

Spre exemplu, să aducă la nivel zonele care fac trecerea între trotuar și carosabil, acolo unde sunt treceri de pietoni.

Voi propune să se intervină în funcție de priorități, după un calendar. Spre exemplu, în primele 3 luni să se aducă la nivel trecerile de pe carosabil pe trotuar din zona spitalelor. În următoarele 2 luni să se procedeze la fel în zona unităților de învățământ și a parcurilor. Și așa mai departe.

Sunt conștient de faptul că e un oraș mare și că sunt, în permanență, multe lucruri de făcut. Dar nici nu cred că e o lucrare atît de complicată să scoți o bordură, să sapi 5 centimetri și apoi să o montezi la loc, la nivelul străzii, ca să nu mai împiedice trecerea scaunului rulant”, a mai precizat Andrei Rigu pentru Spotmedia.ro.

Rămâne să vedem dacă proiectul propus de Andrei Rigu va ajunge pe ordinea de zi a ședințelor de Consiliu General și dacă ceilalți consilieri îi vor susține inițiativa.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇