Lipsa acută de şoferi profesionişti aruncă Marea Britanie în criză. Mulți tiriști din România sau Polonia au părăsit Regatul Unit și s-au întors acasă. Problema aceasta ar putea afecta şi Germania.
Rafturile din unele magazine alimentare din Marea Britanie sunt tot mai goale, la Ikea lipsesc saltelele şi în staţiile de epurare a apei rezerva de substanţe chimice este la limită.
Aproape toate branşele din economia britanică se confruntă cu problemele de aprovizionare. Cauza principală este lipsa personalului care să transporte mărfurile. Nu există suficienți şoferi profesionişti pentru a manevra tirurile.
Potrivit estimărilor Asociaţiei profesionale a transportatorilor din Marea Britanie - Road Haulage Association - cel puţin 100.000 de şoferi profesionişti lipsesc pe insulă.
De vină este, ca şi în alte domenii, în mare parte Brexitul, dar şi barierele aferente. Iar pandemia de coronavirus a agravat situaţia. Experţii estimează că lipsa de tirişti nu va rămâne o problemă care să afecteze exclusiv Marea Britanie.
"Ceea ce se întâmplă în Marea Britanie a fost practic accelerat de Brexit. Sunt însă aproape convins că situaţia se va repeta în Europa de Vest, chiar dacă va exista un oarecare decalaj", spune Dirk Engelhardt de la Uniunea Federală a Transportatorilor - Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung - în discuţia cu agenţia de presă germană dpa.
În Germania lipsesc deja între 60.000 şi 80.000 de şoferi de cursă lungă, tendinţa fiind una ascendentă. Anual, 30.000 de şoferi se pensionează şi doar 15.000 sunt angajaţi.
"Există o criză mondială de şoferi profesionişti."Lipsa personalului din acest domeniu se explică și prin faptul că meseria de şofer de TIR nu este deloc percepută ca fiind una atractivă.
Perioade lungi petrecute în trafic, dificultatea de a găsi un echilibru între viaţa profesională și cea de familie, lipsa unor locuri adecvate de parcare şi odihnă sigure şi cu facilităţi necesare pentru a face duş şi a mânca în mod civilizat.
În plus, vehiculele de mare tonaj au o imagine negativă din cauza nivelului ridicat de emisii care dăunează mediului, iar mulți consideră că tirurile încurcă şi mai mult circulaţia rutieră. "Imaginea astfel pătată îi face pe şoferi să se reorienteze. Avem nevoie de o nouă percepţie generală faţă de această meserie", mai spune Engelhardt.
Dacă în Germania criza nu este însă sesizabilă, englezii constată deja în magazinele alimentare că marfa nu mai ajunge în galantare. BBC a realizat un interviu cu un fermier care era pe punctul de a arunca mii de litri de lapte, pentru că produsele nu mai sunt ridicate ca de obicei.
Publicaţia The Guardian relatează despre relaxarea regimului de lucru la staţiile de purificare a apei, care nu mai pot lucra la capacitatea obişnuită, în lipsa anumitor substanţe chimice.
Se preconizează deja o creştere a preţurilor, dacă problemele nu se remediază, iar şansele de îmbunătăţire a situaţiei pe termen lung nu sunt tocmai bune.
Tiriştii din România şi Polonia au părăsit Marea Britanie
În timpul pandemiei, mulţi şoferi de tir originari din România sau Polonia au părăsit Marea Britanie şi au revenit la familiile lor. Există mai multe piedici care fac incertă revenirea lor pe insulă.
Pe de-o parte, Brexitul a anulat şi libertatea de circulaţie a forţei de muncă din UE în Regatul Unit şi a atras proceduri greoaie şi costisitoare pentru acordarea vizei necesare.
În paralel, este nevoie de şoferi de TIR şi în alte state europene, astfel încât Marea Britanie devine tot mai puţin atrăgătoare. Noile controale de la frontieră îngreunează suplimentar situaţia.
Asociaţia profesioniştilor din transporturi şi logistică - Road Haulage Association - insistă asupra unui regim facil de acordare a vizelor pentru forţele de muncă din afara Marii Britanii. Dirk Engelhardt de la Uniunea Federală a Transportatorilor din Germania este însă sceptic şi nu crede că problema va fi rezolvată în acest fel.
În opinia lui, în Germania s-ar impune aprobarea unor vehicule de transport mai lungi, care să fie dotate cu grupuri sanitare şi spaţii de odihnă independente pentru şoferi. În caz contrar, criza s-ar putea agrava.
Engelhardt nu este deloc optimist: "Cumpărăturile în cantități foarte mari, precum cele din perioada de început a pandemiei, ar putea ajunge la ordinea zilei, dacă nu se intervine deja de acum", crede specialistul în logistică. Alți experți sunt de aceeași părere.
În Marea Britanie, şeful lanţului de supermarketuri Iceland avertizează deja că, în acest ritm, Crăciunul ar putea fi sacrificat. Încă de pe acum se conturează o criză profundă, în condiţiile în care magazinele măresc stocurile pentru a face faţă cumpărăturilor pentru sărbătorile de iarnă.