ANPC propune sancțiuni dure pentru Raiffeisen Bank, pentru că nu a restituit bani clienților, potrivit unei decizii a instanței - UPDATE: Reacția băncii

ANPC propune sancțiuni dure pentru Raiffeisen Bank, pentru că nu a restituit bani clienților, potrivit unei decizii a instanței - UPDATE: Reacția băncii
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat Raiffeisen Bank pentru modul în care a înțeles să aplice o sentință definitivă a instanței, conform căreia aproximativ 14.000 de clienți ai băncii, beneficiari de credite, au fost afectați financiar de o practică incorectă.

UPDATE 21:00 – Într-un comunicat oficial transmis la redacție, Raiffeisen Bank precizează următoarele:

Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014, respectiv banca nu mai folosește modalitatea de restructurare a creditelor menționată în respectivul act administrativ. În plus, banca a început să analizeze în mod proactiv impactul asupra clientilor, atât pozitiv, cât și negativ, astfel încât pentru clienții care ar fi putut fi impactați negativ să calculăm și restituim sumele.

Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluții de automatizare a procesului, între timp procesarea desfășurându-se manual. Bineînțeles ANPC a fost informată privind desfășurarea acestui proces. În context, considerăm că noul Ordin al Președintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce în prezent nu mai există si, totodata, se referă la măsuri pe care banca le implementează deja.

De asemenea, banca a acționat prudențial și a provizionat aceste sume în exercițiul financiar anterior.  În același timp, vom analiza în detaliu conținutul procesului verbal și respectiv al ordinului și vom contesta în instanțî acele prevederi care exced, în opinia noastra, cadrul legal aplicabil”.

ADVERTISING

Poziția ANPC

Prin Ordinul 280/09.07.2014, al președintelui ANPC – menținut de instanță prin sentință definitivă - a fost dispusă încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii.

Această practică a fost constatată definitiv de instanțele de judecată ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale.

Operatorul economic a profitat de dificultățile financiare ale consumatorilor, care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, cu ocazia restructurării, și după o perioadă scurtă în care ratele au avut o valoare redusă, a mărit nejustitificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiționale și prin crearea aparenței unui beneficiu constând în renunțarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare. În realitate costul creditului nu a fost diminuat din moment ce reducerea determinată de renunțarea la comisionul de administrare a fost depășită de majorarea produsă de modificarea dobânzii.

ADVERTISING

În urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate și constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, s-a constatat că aceasta, în timpul scurs de la termenul pronunțării sentinței definitive a instanței, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an și 7 luni, nu a dat curs obligației stabilite, consumatorii fiind prejudiciati, pe de o parte, prin faptul ca sumele reținute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite și pe de altă parte, nu s-au efectuat și aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, de aceea ANPC a aplicat o amendă contravențională de 100.000 lei,

ADVERTISING

Autoritatea propune și o sancțiune complementară de suspendare a activităţii băncii și de restituire a sumelor incasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte.

Măsura este aplicată în premieră, în România.

O altă sancțiune complementară este restituirea contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇