Adoptarea legii privind plata pensiilor private din Pilonul II și III a stârnit reacții dure din partea societății civile și a specialiștilor în domeniu. Una dintre cele mai controversate reacții a venit chiar din partea Avocatului Poporului, Renate Weber, care ar fi putut ataca legea la CCR, însă este clar că nu are această intenţie, din moment ce neagă dreptul de proprietate al românilor asupra banilor din fondurile de pensii.
Într-un punct de vedere oficial, citat de Economedia, Renate Weber susţine că fondurile private de pensii nu gestionează proprietăți individuale, ci resurse care aparțin statului, pe care le poate administra după cum consideră, inclusiv prin entități private.
„Fondurile private de pensii doar colectează și administrează resurse care, în mod normal, se cuvin statului, în calitate de organizator al sistemului public de pensii, și pe care acesta, în calitate de deținător al puterii suverane, poate decide inclusiv să le ofere spre investire unor entităţi de drept privat, precum fondurile de pensii, în interesul asiguraților sistemului public de pensii.
Aşa cum statul este îndreptăţit din punct de vedere constituţional să impună subiectelor de drept să participe la sistemul public de pensii, este în egală măsură îndreptăţit, în limitele permise de Legea fundamentală, să stabilească destinația contribuţiilor sociale ale subiectelor de drept”.
Fost vicepreședinte ASF: O abordare profund greșită – juridic și economic
Gabriel Grădinescu, fost vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a criticat poziția Avocatului Poporului, susținând că aceasta neagă dreptul de proprietate al românilor asupra propriilor economii și transformă contribuțiile private în resurse bugetare.
„Această poziționare mă îngrijorează profund pentru că transformă o contribuție individuală într-o resursă bugetară. În esență, afirmă că statul rămâne proprietar al sumelor virate în conturile de pensii private, iar fondurile sunt simple extensii administrative. Este o abordare profund greșită – atât juridic, cât și economic”.
Grădinescu subliniază că Pilonul II a fost creat tocmai pentru a garanta independența contribuabilului față de sistemul public și pentru a asigura o formă de protecție individuală.
„Contribuțiile din Pilonul II nu sunt venituri ale statului, ci drepturi patrimoniale individuale ale participanților. Sistemul a fost construit tocmai pentru a proteja economiile personale și pentru a reduce dependența de sistemul public.
Activele acumulate sunt separate de patrimoniul statului și al administratorilor, fiind destinate exclusiv beneficiarilor.
Dreptul la pensie nu înseamnă subordonarea contribuabilului față de stat, ci garantarea unei forme de protecție individuală în cadrul unui contract social echilibrat. Statul poate reglementa, dar nu poate revendica proprietatea asupra unor bani deja transferați într-un cont personal”.
Grădinescu pune sub semnul întrebării rolul pe care Avocatul Poporului îl joacă în această situație – un rol care ar trebui să fie de apărare a drepturilor cetățenilor, nu de justificare a pretențiilor statului asupra banilor acestora.
„Avocatul Poporului are misiunea constituțională de a apăra cetățeanul în fața statului. Dar acest răspuns ridică o întrebare de fond, pe care nu o putem evita: Pe cine apără, în acest caz, Avocatul Poporului - pe contribuabilul care economisește sau pe statul care încearcă să-și reia controlul asupra banilor noștri?”
Înalta Curte și AUR contestă la CCR legea privind plata pensiilor private
Camera Deputaților a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, legea privind plata pensiilor private.
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a anunțat joi dimineaţă că va depune o sesizare la Curtea Constituțională a României (CCR), vizând Legea privind plata pensiilor private.
Şi judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au decis tot joi să sesizeze Curtea Constituțională în legătură cu aceeaşi lege, care aduce modificări legate de plata pensiilor din Pilonul 2 și Pilonul 3.
Iată argumentele instanţei supreme şi ale partidului AUR.
Ce se schimbă
Principala schimbare adusă de această lege vizează modul în care pot fi retrași banii acumulați în conturile individuale ale participanților.
Retragere eșalonată a banilor:
- La cerere, participantul va putea retrage inițial doar 30% din suma acumulată, sub formă de plată unică.
- Restul sumei va fi plătit eșalonat pe o perioadă de 8 ani.
Excepții importante:
- Bolnavii cu afecțiuni oncologice pot solicita întreaga sumă acumulată, 100% din activul personal, sub formă de plată unică.
- Persoanele cu fonduri sub valoarea a 12 indemnizații sociale lunare pot, de asemenea, retrage toți banii din Pilonul II într-o singură tranșă.