Pe panourile din zonele cu locuri albastre de parcare scrie 5 lei pentru o oră. Dar mulți bucureșteni ajung să plătească peste 6 lei pe oră. Totul depinde prin ce metodă alegi să achiți: la parcagiu și parcometru rămâi la 5 lei. Dar prin SMS sau aplicații private costurile cresc chiar și cu peste 20%.
Poți să plătești cum vrei. Dar ai grijă să nu dai vreo „taxă de neatenție”.
Compania Municipală Parking SA a comunicat, la solicitarea spotmedia.ro câți bani a încasat din taxe de parcare – prin fiecare metodă de plată - de când și-a început activitatea, în 2018, până astăzi.
Situația completă, cu toate sumele și sursele de încasare, organizate pe ultimii 7 ani și jumătate, în tabelul de mai jos:

Se poate vedea clar că, în 2018, singurii care încasau taxele de parcare erau parcagii.
Apoi, din 2019, s-a introdus plata prin SMS și printr-o aplicație a companiei, numită Parking București SA.
Și abia în 2021 și-a început compania municipală parteneriatul cu aplicația amparcat.ro.
Până în 2022, inclusiv, parcagii au deținut supremația, la încasări.

Din 2023, însă, cei mai mulți bani au început să vină din plata parcării prin SMS și prin aplicații.
Tendința s-a menținut în 2024. Dar și în prima jumătate a lui 2025, când – din 43.922.026 de lei încasați de CM Parking SA din taxe de parcare, 37% au plătiți prin SMS și 58%, prin aplicațiile Parking București și Am Parcat.
Când costă parcarea 5 lei. Și când plătești în plus
Dacă plătești la parcagiu, ora de parcare costă 5 lei.

La fel, dacă achiți la parcometru sau prin aplicația Parking București, care e gestionată de Compania Municipală de Parking SA.

Toate celelalte metode de plată – adică SMS-ul și aplicația amparcat.ro – aduc costuri suplimentare. Și care nu sunt tocmai mici.
Spre exemplu, la cursul zilei de 5,06 lei/euro, o oră de parcare la parcagiu, la parcometru și prin aplicația companiei municipale costă 0,98 euro.
Prin SMS, costurile pe oră sunt mai mari cu o treime: 1,31 euro. Iar acest preț de convertește în lei la cursul euro pe care îl folosește, în acea zi, compania de telefonie prin care se fac plăți (și de aici mai pot veni costuri suplimentare).
Spre exemplu – prin SMS – am plătit pentru 2 ore de parcare 2,42 de euro. La cursul BNR asta ar însemna 12,24 lei, cu 22,4% mai mult decât dacă aș fi achitat la parcagiu, la parcometru sau prin aplicația Parking București. Dacă operatorul de telefonie m-a facturat la alt curs, probabil voi plăti mai mult.
Dacă alegeam să plătesc prin Amparcat.ro, aș fi dat 5,95 lei pe oră, din informațiile furnizate de aplicație. Deci 11,9 lei pentru 2 ore de parcare.

Avantaj comercial pentru o firmă care ne ia mai mulți bani
Am întrebat CM Parking SA de ce continuă să aibă un parteneriat cu amparcat.ro și să promoveze aplicație pe panourile sale, atâta timp cât compania municipală are propria aplicație mobilă, care nu încasează comisioane suplimentare pentru plata parcării.
Răspunsul companiei: aplicația amparcat.ro oferă și alte funcționalități, are acoperire națională și, poate, unii șoferi ar vrea să o folosească în defavoarea aplicației Parking București.
Din punct de vedere comercial, însă, compania municipală Parking SA îi creează un avantaj considerabil aplicației amparcat.ro, promovând-o pe panourile sale, în parcările cu plată ale Capitalei.
Aplicația a fost creată de ID Solutions Tech, societate deținută de Iulian Răzvan Băicoianu.
Omul de afaceri a fost partener cu Liviu Mircea Uruc – despre care presa a scris că a fost apropiat de Sebastian Ghiță – în firma Nova Tech Integrated Solutions. Această societate a livrat soft pentru SRI, în asociere cu Siveco.
Mircea Uruc a fost angajat la RTV, televiziune fondată de Sebastian Ghiță, potrivit Context.ro.
Între timp, Nova Tech Integrated Solutions a devenit Metaminds SA. În 2024, Curtea de Apel București a anulat o licitație pentru cloud-ul guvernamental la care participa Metaminds SA.
Compania a transmis, atunci, că nu are legături cu Sebastian Ghiță, care locuiește în Serbia. Parte dintre jurnaliștii români cu expertiză în domeniul economiei i-au contrazis public, la acel moment.
Merită menționat și firma care prelucrează datele personale ale utillizatorilor aplicației amparcat.ro are, ca unic beneficiar, un cetățean sârb, potrivit informațiilor de pe listăfirme.ro.
Mulți nu plătesc parcarea. Dar cei care o facn nu se prea uită la preț
Datele pe care spotmedia.ro vi le-a prezentat deja, pe larg, aici arată că majoritatea șoferilor care parchează pe locuri albastre, în București, nu plătesc. Găsesc în parbriz note de constatare pe care le ignoră. Și pe care CM Parking SA nu le poate încasa, încă.
Din datele legate de încasări pe care ni le-a comunicat CM Parking SA reiese, însă, că dintre șoferii care plătesc parcarea, mulți nu se străduiesc prea tare să evite suprataxele. Și achită costuri chiar și cu peste 20% mai mari.
Ar persista comportamentul dacă administrația locală ar face mai multe campanii de informare care să promoveze modalitățile de plată fără suprataxe? Nu știm. Din cauză că nici compania municipală și primăria nu fac astfel de campanii de informare.